1 442 läst ·
6 svar
1k läst
6 svar
Laminatgolv på betong, dåligt underlag.
Har lagt ett flytande klickgolv i mitt kök som jag inte är nöjd med.
När jag la golvet så låg det bra och lät inget, nu 3-4 månader efter har det blivit värre och värre.
Knakar och knäpper väldigt mycket på 2 ställen som är mitt i rummet, så pass mycket att jag vill göra om allt.
Det är betonggrund med foam och sen ett laminatgolv ovanpå.
Problemet är att det står ett kök på golvet, vad är mina alternativ?
Golvet är av märket "Berryalloc", högtryckslaminat. Lagt det i andra rum med goda resultat.
Kan jag såga ut enskilda brädor, fixa underlaget och sen lägga/limma nya brädor?
Ska jag på något sätt kunna ta upp hela golvet trots att det står ett kök på det?
Ska jag sälja huset och sätta mig i en hyreslägenhet?
När jag la golvet så låg det bra och lät inget, nu 3-4 månader efter har det blivit värre och värre.
Knakar och knäpper väldigt mycket på 2 ställen som är mitt i rummet, så pass mycket att jag vill göra om allt.
Det är betonggrund med foam och sen ett laminatgolv ovanpå.
Problemet är att det står ett kök på golvet, vad är mina alternativ?
Golvet är av märket "Berryalloc", högtryckslaminat. Lagt det i andra rum med goda resultat.
Kan jag såga ut enskilda brädor, fixa underlaget och sen lägga/limma nya brädor?
Ska jag på något sätt kunna ta upp hela golvet trots att det står ett kök på det?
Ska jag sälja huset och sätta mig i en hyreslägenhet?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 207 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 207 inlägg
Välkommen till forumet!
Kan du börja med att förklara på vilket sätt som underlaget är dåligt?
Står det en köksö på golvet eller är det bara fråga om underskåp som hänger på väggen men har stödben mot golvet?
Kan du börja med att förklara på vilket sätt som underlaget är dåligt?
Står det en köksö på golvet eller är det bara fråga om underskåp som hänger på väggen men har stödben mot golvet?
Hej och tack!BirgitS skrev:
Anledningen till att underlaget har blivit dåligt är för att i förra köket fanns det en köksö som stod mitt i rummet och när vi tog bort denna var där en nersänkning i betongen, vi la dit masonit och foam för att få en jämn nivå med resten av golvet, detta har nog gett vika med tiden. Där står ingenting nu utan det är nog bara som vi gått ner det.
Borde egentligen jämnat med spackel eller betong istället för hållbarhet förstår jag nu i efterhand.
Köksskåpen är fästa i väggen med stödben mot golvet.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 207 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 207 inlägg
Masonit är ju i och för sig rätt vanligt att man använder, ibland i kombination med lumppapp för att utjämna små nivåskillnader.
Jag tror att det bästa är att plocka upp golvet från det håll där man avslutade läggningen sist. Men jag förstår om det är svårt att komma åt under köksskåpen om det var där man slutade. Jag vågar inte säga något om det går att ta upp brädor mitt på bara.
Jag tror att det bästa är att plocka upp golvet från det håll där man avslutade läggningen sist. Men jag förstår om det är svårt att komma åt under köksskåpen om det var där man slutade. Jag vågar inte säga något om det går att ta upp brädor mitt på bara.
BirgitS skrev:
Masonit är ju i och för sig rätt vanligt att man använder, ibland i kombination med lumppapp för att utjämna små nivåskillnader.
Tack för era svar. Får nog försöka med att ta upp golvet.T tergo skrev:
Finns det någon risk att klickfunktionen tar stryk av att jag tar upp brädorna igen?
Klicka här för att svara