Golv
BirgitS: Jag tror mycket mer på en rak list i linje med köksväggen. Det ser nog naturligt ut. Under diskbänksskåpet ska det vara vattenskydd alternativt inne i diskbänksskåpet för att det ska gå att upptäcka läckor. Se branschreglerna från Säker vatten. Diskmaskin, kyl och frys ska stå på golvet och kommer inte att låsa det.
rnjhnssn: jag gjorde som bild 1 med 7 grader vinkel. Köpte två överblivna paket kährs ekparkett av någon. Limmade med pu-lim som har bra härdningstid. Hade ett par ekplank inköpta på marketplace och är helnöjd med att ha tjänat in min svindyra bordsåg. Och nu stämmer steghöjderna mot hallgolven som hade parkettgolv redan. [bild] [bild]
PsychoCheF: [citat] Bor inte kvar där och jag hittar ingen bild just nu för det syns.
Johan456: Riva bort och lägga nytt golvsåpa är mitt bud. Beroende på hur bra du vill ha det och hur mycket det lutar så kan du behöva rikta golvet.
Tolin80: [citat] Nej inget tredje lager. Generellt så är det ytterst få konstigheter i skarvarna. Har inte hittat dessa golv som vi har just nu på bottenvåningen så tror det är något billigare.
StarkK: Hej, Relativt nyligen köpte vi ett lantställe (förstagångsköpare av hus) på 100m2 mellan Stockholm och Uppsala. Det är egentligen ett året-runt-boende men som vi nyttjar på fritiden. Det finns tyvärr en märkbar lukt, med största sannolikhet orsakad av Kuprinol-impregnerade syllar (och förmodligen även bjälklag). Jag ska försöka fastställa detta med någon mer erfaren men låt
BirgitS: Du kan ha en masonitskiva (finns i olika tjocklek) under vinylgolvet och om det behövs mindre utjämning för att få det tillräckligt plant för att uppfylla vinylgolvets instruktioner kan du använda lumppapp (1 mm tjock). Exempel: https://www.beijerbygg.se/privat/sv/produkter/byggmaterial/byggskivor/board/hard-board
Oldboy: Beror förmodligen på hur ojämnt det spontade golvet är. Det är den etablerade lösningen sedan väldigt många år så funkar gör det, men man får alltid göra en bedömning vilket underarbete som behövs. Beror naturligtvis också på vilka krav man har, samt vilket ovangolv som ska in. Ett par olika varianter vid ojämna brädgolv är dels att hyvla ner uppstående delar och/eller dels
pean91: Hej! Jag ska lägga ett massivt trägolv i min lägenhet. Jag har läst mig till två alternativ - regla eller limma golvet i betongplattan. Idag ligger det ett parkettgolv på 17mm, och min tanke när jag köpte golvet var att skruva trägolvet i det. Men när jag har pratat med snickare så säger dom att det absolut inte går då parkett är för vekt. Går det att regla med typ 28x70 eller
Emil Wahlin: ser att detta ämnet skapades för 14 år sen, men det är EXAKT samma fråga jag letar svar på idag. Exakt den frågan du formulerade... Vad hittade du för svar? :)
Robert Lindskog: [citat] ser jäkligt cleant ut måste jag säga, tror det blir någon liknande konstruktion som detta ;)
BosseHansson: Utan att vara expert på området så hade jag gjort rent, kört primer och sedan industrispackel. Industrispackel behöver oftast ingen beläggning som de flesta flytspackel behöver. Sen om man kör hela golvet eller bara skadade området är nog hur man vill de skall se ut.
Matilda_j86: Hej, Tack för svar. Funderar på om jag endast ska såpa. Alternativt vitolja och sedan såpa efter hand. För ett så naturligt och miljövänligt alternativ. Men skicka gärna bild om du kommer ihåg:) Skönt att höra att en inte behöver såpa varje år sen.
Alfredo: [citat] Ja det handlar väl om hur stadgarna ser ut, hur man bedömer vinterträdgården när man ser den på plats, hur riskbenägen man är, hur man ser på det här med att fråga om lov kontra att be om ursäkt, och en massa andra faktorer. :) Klart är ju att det i någon mening är säkrast att fråga styrelsen. Samtidigt öppnar man då upp för att en eventuellt okunnig styrelse tassar in
Elnovis: [citat] Tack för tipset! :cool:
Cerb: [citat] Aha, lyft bort hela skivan då bara, rätt riskfritt så länge du inte rycker i mattan :)
ab029: Är i samma situation som du på fråga 2. Funderar på att lägga DalaFloda ekonomigolv över vattenburen golvvärme. Gjorde du det? Hur blev resultatet?
densomkanvet: Update: Syllen är genomfuktig och kommer att bytas. Man har även gjort en tilläggsisolering väggen som man ser på bilden där det är massa svartmögel...
SCB: Har Rustas laminatgolv på övervåningen i sommarstugan. Lika fina nu som när vi la dom för 5-10 år sedan. Jag tycker att de är sköna att gå på, inga konstiga ljud och inte kallare än den plastmatta som låg där innan. I köket eller hallen vid ytterdörren skull jag nog välja något annat men i sovrum funkar de fint.
Floating_Cow: Den breda majoriteten verkar ju köpa att metod A är rimlig för min situation så jag kör på det! Det blir ju lättare att lägga utan skarvar helt enkelt. Jag kommer även att använda mig av den av leverantören angivna rörelsemånen på alla platser, dvs 10 mm som jag sedan räcker med list. Stort tack till alla som svarade!
fribygg: Enklast och snyggast blir det nog om du lägger till baka de gamla golvbräderna. Om du behöver skarva i med nytt tunnare virke får du sala på golvbjälkarna så du kommer till rätt färdig höjd
Hobby Bob: Någon som har erfarenhet av privat inköp och leverans från tex Polen?
Erik-Persson: Det har varit plastmatta direkt på plattan tidigare. Plattan snustorr.
BULTRAS: Hej, Jag har fyra rumsprojekt och jag hade bytt golv i två av dem och jag hade slipat golvet i de andra 2 och sedan lagt olja på det men problemet är att färgen är för mörk och inte alls samma som det nya golvet Jag har. Om någon kan hjälpa mig med några idéer för att göra det gamla golvet lite ljusare? Tack i förhand!
P.O.: Nu har jag testat att skruva spånskivorna på båda sidorna av ett känt knarr ställe. (precis utanför en dörr öppning) Dock hjälpte detta inte.. Bifogar en gammal bild på renoveringen i hallen där man kan se skicket på spånskivorna. [bild] Det verkar nog tyvärr som att jag behöver förstärka golvet genom att lägga på nya skivor med xxmm i tjocklek.
noone70: Har ett slipat betonggolv (HTC superfloor) Tyvärr är det en del fett och kaffe fläckar som inte riktigt går bort efter tidigare hyresgäster Jag behöver få tag i en firma stockholmstrakten som kan fräsch upp dem.
Thehag76: La dessa med systemet men utan tången.. Glöm inte att köpa tillräckligt många men de funkar jättebra.
Bygga08Hus: Mitt hallgolv är nån typ av obehandlade skifferplattor. Jag har råkat spilla outspätt rengöringsmedel på det och det har blivit stora vita fläckar som inte går bort. Hjälp vad ska jag göra ?