Hej,

Vi har en snickare som lägger golv i vårt uterum. Han har gjort ca 70% av golvet och nu när vi i helgen har tittat på arbetet så är vi lite fundersamma över skarvarna.
Jag trodde att skarvarna ska linjera upp men alla skarvar är 0,5 till 1 cm "off". Speciellt skarvarna i den tredje raden bortifrån är ca 3-4 cm från de övriga.

Borde man acceptera detta eller borde jag klaga imorgon när snickaren kommer tillbaka?
Hur hade ni gjort?

• Delvis lagt laminatgolv med ojämna skarvar nämnda i diskussionstråden, markerade med röd pil.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad är det för golv, och vad har ni avtalat om..

plåtrickard plåtrickard skrev:
Vad är det för golv, och vad har ni avtalat om..
Det är ett vinylgolv från Coretec.
Det som vi avtalat är att golvet ska läggas.

Finns inga krav på att skarvar ska linjera, det får ni beställa Isf. Snyggaste är attha slumpmässiga skarvar som inte linjerar på olika platser men det är svårt på vissa typer av golv och pga längder.

• Gilla
Lintto1 och 3 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Finns inga krav på att skarvar ska linjera, det får ni beställa Isf. Snyggaste är attha slumpmässiga skarvar som inte linjerar på olika platser men det är svårt på vissa typer av golv och pga längder.
Jag förstår att det inte finns något sådant krav men det är väl lite märkligt att linjera alla utom en skarv?
Är det normalt att beställaren ska i detalj förklara hur skarvarna ska ligga?

Att det blir sådär beror på förhållandet mellan plankornas längd och rummets längd. Man lägger golvet löpande (så att avkapet från en rad blir början på nästa rad), men ibland hamnar man i läget att skarvarna hamnar på samma ställe varje gång. Om man ska motverka det blir det genast mer spill.

• Gilla
Lintto1 och 1 till
  • Laddar…
Du kan ju alltid påpeka det och fråga varför det blev så. Det kanske är lätt åtgärdat. Annars skulle iaf inte jag brytt mig.

P PatrikJo skrev:
Att det blir sådär beror på förhållandet mellan plankornas längd och rummets längd. Man lägger golvet löpande (så att avkapet från en rad blir början på nästa rad), men ibland hamnar man i läget att skarvarna hamnar på samma ställe varje gång. Om man ska motverka det blir det genast mer spill.
Tack för svaret.
Snickaren har alltså avsiktligt linjerat skarvarna
(dock gick det uppenbarligen sådär). Det har redan blivit en ansenlig del spill. Med facit i hand hade det varit bättre att han lagt golvet löpande utan att försöka linjera skarvar.

• Gilla
Berntpeter
  • Laddar…
pocken pocken skrev:
Tack för svaret.
(dock gick det uppenbarligen sådär). Det har redan blivit en ansenlig del spill. Med facit i hand hade det varit bättre att han lagt golvet löpande utan att försöka linjera skarvar.
Han har lagt det löpande. I vissa fall blir det sådär. Om han skulle göra det snyggare skulle han behöva kapa av en slumpmässigt lång bit av vissa plankor, vilket hade ökat mängden spill ordentligt.

P PatrikJo skrev:
Han har lagt det löpande. I vissa fall blir det sådär. Om han skulle göra det snyggare skulle han behöva kapa av en slumpmässigt lång bit av vissa plankor, vilket hade ökat mängden spill ordentligt.
Dock märkligt då att så många blev linjerade.

• Gilla
pocken
  • Laddar…
pocken pocken skrev:
Tack för svaret.
Snickaren har förmodligen inte alls avsiktligt försökt lägga skarvarna där, lägger man golvet löpande i ett rum som är kvadratiskt/rektangulärt och använder den metod som genererar minst spill så kan detta uppstå. Som tidigare talare påpekat så hänger det på måtten på golvet och klickgolvet.

Sen kan jag tycka att det hade nog varit värt att slösa lite golv på att blanda upp skarvarna, ögat fastnar lite på skarvarna när det blir så många på samma ställe.

Snälla sluta påstå att han lagt det löpande. Det har han inte gjort. Han har själv sagt att han försökt lägga ett mönster och linjera skarvarna.
Min fråga är enkel: ska man acceptera avvikelsen i en av skarvarna?

• Ledsen
whak
  • Laddar…
Det är nog svårt för någon annan att berätta för dig vad du ska acceptera. Du vet bäst själv om det är något du kommer störa dig på och om det är det så gör du nog bäst i att berätta det för hantverkaren så att han kan rätta till det.

Personligen skulle jag störa mig mer på att skarvarna linjerar då jag tycker att det är snyggare med ”slumpmässiga” skarvar.

• Gilla
pocken och 2 till
  • Laddar…
Iom att det är på tredje raden så är det ju lätt fixat, så säg till hantverkaren att det stör dig om det nu är så.

• Gilla
pocken
  • Laddar…
pocken pocken skrev:
Snälla sluta påstå att han lagt det löpande. Det har han inte gjort. Han har själv sagt att han försökt lägga ett mönster och linjera skarvarna.
Min fråga är enkel: ska man acceptera avvikelsen i en av skarvarna?
Mitt svar är enkelt jag hade accepterat det.
Funktionsmässigt är det inget fel och jag skulle inte tycka att det vore värt kostnaden att korrigera.
I och med att det är så nära dörren så kanske du kommer att ha en matta där?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.