Jag lägger ett parkettgolv och har haft lite extra problem med en planka, för att få den på plats måste jag ha blivit lite väl motiverad i mitt hamrande och trots att jag använder en kloss emellan så har en skada uppstått.
Jag vill helst inte slänga plankan och undrar då om den går att rädda? Kan jag slipa, limma, stryka eller åtgärda på något annat sätt?
Jag vill helst inte slänga plankan och undrar då om den går att rädda? Kan jag slipa, limma, stryka eller åtgärda på något annat sätt?
Medlem
· Västernorrland
· 12 010 inlägg
Tveksamt om det gör nån större skillnad. Det där lilla skulle jag personligen bara hoppa över och sen "glömma".......
Problemet är att jag har sågat ur en kvadrat i andra änden (det är plankan som ligger i dörröppningen) varför den saknar bägge ändar och antagligen måste slängas i så fall …K KjellTimell skrev:
Tänk vad du kommer att gräma dig när du är färdig och har en planka över du kunde satt där istället.
Byt!
Eller spara den till sist så kanske skadan kan sitta i kanten där den inte belastas lika hårt, man går ju oftast inte längs med väggen. Kanske kan hamna under en möbel med lite "tur".
Byt!
Eller spara den till sist så kanske skadan kan sitta i kanten där den inte belastas lika hårt, man går ju oftast inte längs med väggen. Kanske kan hamna under en möbel med lite "tur".
Tycker du? Golvet är slutsålt och inte på lager igen förrän i höst och jag bor helst inte med hål i golvet fram tills dess.
Och denna helt avgörande information för vettig rådgivning tycker du vi borde ha gissat oss till?A Atlasprinsen skrev:
Jag skulle säga att ditt läge är värre än att du måste vänta till hösten för du kan aldrig vara säker på att den batch/modell/leverans som kommer då är identisk med det du har nu. I detta nya läge skulle jag försöka använda den skadade plankan i ett hörn, mot en vägg eller eljest där du tror den kommer att synas minst.
Räkna och se om du klarar dig på det du har. Om du gör det så hade jag bytt planka. Om inte så kanske den kan vara kvar. 3 månader efter kommer du ha mängder med liknande märken.A Atlasprinsen skrev:
Jag förstår att den är avgörande för att bedöma huruvida jag är snål eller inte men jag tänkte att det inte påverkar plankans skick!Alfredo skrev:
Och denna helt avgörande information för vettig rådgivning tycker du vi borde ha gissat oss till?
Jag skulle säga att ditt läge är värre än att du måste vänta till hösten för du kan aldrig vara säker på att den batch/modell/leverans som kommer då är identisk med det du har nu. I detta nya läge skulle jag försöka använda den skadade plankan i ett hörn, mot en vägg eller eljest där du tror den kommer att synas minst.
Golvytan som ska läggas är ca 55 kvm och jag köpte därför 60,45 kvm golv (10 % extra) och detta MÅSTE räcka på grund av lagersituationen. En förpackning var dessutom skadad vid leverans och kan inte ersättas.
Jag är rätt tidigt in i det här golvet (som också är mitt första) och jag vet att det kommer bjuda på fler utmaningar varför jag helst undviker att kasta först och fråga sen.