Golv
axelr4s: Hej! Tillträder mina nya bostad snart och det är ett klassiskt ekgolv i enstav inlagt. (Se bild) Är lite sugen på att ljusa upp det som på bilden nedan men är lite osäker på vad som behöver göras. Vad ska jag använda? Svårt att göra själv? Slipa först? Ja ni hör ju! Tips mottages :) //Axel
Singenjören89: [citat] Intressant! Har du bild på resultatet? Vi ska slipa om ett par veckor och funderar över behandling, min fru är inne på någon typ av vattenglas och firman som utför har föreslagit HTC Stain Protection.
Kristoffer1234: Vi gjorde lite akuta åtgärder, målade väggar och tak. Nu ska vi ta oss ann golv och dörrar ink karm. Kanske gör om något rum med väggar och tak igen
NyHusägare32: Hej! Tack för svar. Ja, jag har funderat lite mer också och går på det spåret. Blir nog masonit + flytspackel. Ja, gällande orsak till sluttningen så har jag koll på det och har försäkrat mig om att det inte kommer röra sig mer.
Utlandssvensk: Går det att behandla ett oljat parkettgolv med hårdvaxolja utan att behöva slipa golvet innan?
Evilerm: Tänkte bara en kort uppdatering. Jag borrade sönder klossarna och körde lite med tigersåg, det var ett jäkla arbete och tog massvis med tid. Sen fyllde jag hålen med spackel och la nivelgolv med ventilation, ingen doft i huset sen dess.
Sabel: [citat] Nej, bara på ytan vid hålet kanske 1cm djup. (Den blev till när jag tog bort träregeln innan det hade härdat ordentligt)
Berntpeter: [citat] [citat] Ja, sant är att i det fall linoleumen är limmad på papp som isolering mot betongen, så är pappen limmad med någon typ av Svartlim/tjära. Sen kan det också vara så att plattor/pappen har tagits bort utan att man sanerat svartlimmet och sen limmat en ny matta ovanpå(y):)
BULTRAS: Hej! Jag vill starta en liten konversation om Excentr 55-35 & Excentr Handhero! Jag kommer att vara mycket tacksam om folk som har några erfarenheter av dessa två maskiner och deras verktyg delar med mig lite och hjälper mig med sin kunskap. Jag är särskilt intresserad av naturstensgolv (rengöring, slipning, polering) och trädgolv (städning, slipning och hårdvaxolja ). Tack i förhand!
KnockOnWood: Varför fundera? Håll dig till en sort så är du ju hemma! [bild]
david576: När jag la golv hemma så blev det sådär på ena sidan. Då hade jag slarvat lite med underarbetet. Jag plockade bort några plankor och spacklade till. Därefter blev det bra. Med tanke på att det rör sig så mycket som i din video tror jag att något är tokigt under. Men bara en gissning. Om det bara hade varit litegrann så hade jag bara skjutit ner golvlisten men tror inte är optimalt
Torkad gubbe: ytterst sällan man får välja dimension på kvistfri furu utan man får nöja sig med det som går att få tag på (man ska i vilket fall som helst räkna med smala bredder), prismässigt så kan det ligga i paritet med massiv ek. Sedan så har vi det största problemet, furu är ett mjukt träslag men den är som allra hårdast ca.20 cm runt kvistar det innebär att en kvistfri fura är bara
Enskog: Tack för bra svar. Då har jag tillräcklig koll på kostnaden i detta läge. Jag hade klarat jobbet själv men det är inte aktuellt i detta fall.
KJD: [citat] [citat] Jag har inte uppfattat det på det viset, EPS är diffusionsöppet och man använder diffusionsöppna tätskikt ovanpå. Jag har installerat sensorer i eps:en så kommer kunna mäta fukthalt och temperatur över tid.
neutronen: Jag har köpt en bostadsrätt i Gamlestaden, Göteborg. En av de bostadsrättsföreningar där man var tvungen att arbeta på SKF för att få bo i – ”SKF:s anställda BRF nr 10” (intressant historia! men sidospår). Parketten i hall och vardagsrum är i mycket dåligt skick och behöver bytas. Jag har seriöst utforskat om jag kan/vill rädda/komplettera den befintliga parketten men då
Samarbete: Tack Gogga, ska kolla det också, kan nog vara värt det eftersom det är ett litet jobb. Återkommer med hur det gick!
Danne213: Sen kanske ordet extremt kanske ska undvikas när det gäller ljuddämpande. Gips är bra mot ljud men det kommer ju inte bli knäpptyst om du nu tror det. Ljud i sig är en hel vetenskap.
Lottie1: [citat] Tackar, det var just det jag undrade om det gick att göra så!! Visste inget om kaminen eftersom den redan fanns när jag köpte huset.:) Då känns det som man klarar sig utan att anlita byggfirma!
Janus82: [citat] Spontant så känns det väldigt svårt att städa och hålla rent. Ett slätt betonggolv är ju föredömligt enkelt att sopa rent från damm, sågspån eller vad som nu hamnar där. Ett mönstrat golv som i videon samlar ju massor av skit i mönstret så jag tror att det kommer se ut som och kännas mycket smutsigare än ett betonggolv.
BirgitS: Slipa och ytbehandla med lack, hårdvaxolja etc. När det gäller referenser så kolla om du hittar något i det underforum som heter något med Referenser.
jj44: Sent svar men detta har fått stå till sidan för lite annat. Ok, har dock tilluft från rör via grunden går det montera bort så jag bara kan lyfta några mm?
Marcus Ericsson: Har ett golv på övervåningen i radhuset där det verkar som om sponten på en golvspånskiva verkar gått sönder längs hela ena långsidan på något märkligt vis, för golvet sviktar på båda sidor om golvregeln. Ligger en tunn plastmatta över och man ser tydligt hur den ena spånskivan ligger stabilt, medan den andra sviktar tydligt i två fack när man trampar på "rätt" ställe. Det
MartinEricsson1: Har ex antal trösklar i lägenheten som ser ut på detta sätt och tänkte göra något åt dem. Det enda som inte är något alternativ är att lägga nytt golv men tar gärna emot alla andra tips. Själv går jag i tankarna att betsa eller att såga isär dem och ta med dem till en finsnickare som får såga nya. Tack på förhand!
K2020: Vi ska lägga golv tarkett starfloor Clive ultimate 55 De är 30*60cm I instruktionen som följer med står det att man kan återvända den bräda man kapar av om den är minst 30cm. Gäller det verkligen även för plattor som är 60cm. Det betyder ju att man aldrig kan återanvända resterna om det inte är exakt 30. Om det är mer än 30 så blir det ju mindre 30 kvar. På bilden syns det att