Hejhej!

Jag har en liten fundering kring mitt hus. Det är en 2 plans villa. Det senaste så har golvet till övervåningen börjar knarra och knakat på ett sätt som jag inte känner igen och tycker att det är obehagligt. Huset är tillbyggt för ca 25 år sedan och den är den "nya" delen som har börjat knaka. Det är alltså när man någon går på övervåningen som det låter mycket mer än vad det gjort förr.

Vad kan detta vara? Är snart 30 och känner att jag vill ringa någon vuxen.

Antingen är huset hemsökt eller så har några skruvar/spikar lossnat lite så att reglar eller undergolv kan röra sig lite.

Om det är hemsökt kan jag ju inte helt avfärda i för sig men! :crysmile:

Men tycker att det är lite läskigt när det låter, där det inte låtit tidigare. Känns som att övervåningen ska komma brakandes. Det kommer ju inte hända förstås men man vill ju vara expert på gamla hus när man inte riktigt känner att man har kontroll på vad som händer.

Vi har grejat lite med väggen på bottenplan. Rakt under där det knakar men det var mer än ett år sedan.

Har ni tagit bort en bärande vägg?

Nej vi har inte tagit bort någon vägg. Innan så stod det 2 st garderober "inbygda" i rummet. Vi har tagit bort garderoberna och stängt igen väggen. Så nu går väggarna på över och undervåning parallellt.
Skiss av husplan som visar ändrade väggstrukturer efter borttagning av inbyggda garderober.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Davidbagare
M Mathildahjalmen skrev:
Om det är hemsökt kan jag ju inte helt avfärda i för sig men! :crysmile:

Men tycker att det är lite läskigt när det låter, där det inte låtit tidigare. Känns som att övervåningen ska komma brakandes. Det kommer ju inte hända förstås men man vill ju vara expert på gamla hus när man inte riktigt känner att man har kontroll på vad som händer.

Vi har grejat lite med väggen på bottenplan. Rakt under där det knakar men det var mer än ett år sedan.
Nåt i kontruktionen kanske har flyttat sig några millimeter. Knarrande golv är ofta spikar som skaver lite i planken de är spikade i.
En lösning är att skruva fast undergolvet mot bjälklaget där det knarrar, men det är ju en ganska omständig lösning om man inte tänkt lägga om golvet. Den andra lösningen är att börja tycka det är mysigt med lite knarrande golv.
Mvh

Davidbagare
M Mathildahjalmen skrev:
Nej vi har inte tagit bort någon vägg. Innan så stod det 2 st garderober "inbygda" i rummet. Vi har tagit bort garderoberna och stängt igen väggen. Så nu går väggarna på över och undervåning parallellt.
[bild]
Och vart på ritningen är det det knarrar?

Davidbagare
M Mathildahjalmen skrev:
[bild]
Jag gissar att knarret är där den gamla garderobsväggen stod. Förmodligen så spände den väggen upp golvet när den stod där, och nu har den spänningen släppt när ni tog ner väggen..

I detta området är det som det knakar. Planlösningen uppe är 2 stora rum med samma vägg i mitten. Men det är bara rummet till vänster som golvet knakar i.
Handritad skiss av en planlösning med två rum och markering av knarrande golv i det vänstra rummet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Om man vänder på det då, kan det vara så att vi skapat "spänning" så att der knakar? Då knaket uppstått där vi satt en vägg där den inte gick innan. Innan gick den ju va 1 meter till höger

Nu har det gått en tid och jag tycker bara att det blir värre. Det smäller högre och på flera ställen i huset när man rör sig i det. Det knakar och brakar både i golv och tak på båda våningarna tycker jag. Vet inte om jag kanske blivit paranoid nu men märker fler och fler ställen hela tiden som den knakar i väggar, golv och tak när man går i huset. Det är mitt barndomshem så har bott här i snart 30 år, så vill ändå säga att jag vet vart det knakar tidigare och inte.

Huset är utbyggt och det knakar ju helt klart mest i den nya delen från 1997. Den gamla delen är från 1939. Det knakar där med med inte på samma sätt. Lite mer lokalt i golvet än i den nya delen där det är mer i hela rum som det smäller från golvet när man går.

Tycker att det är riktigt obehagligt och tror typ att hela huset ska rasa.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.