Hej jag håller på att renovera min lägenhet. Lägenheten är byggd 1941 men har renoverats sedan dess. Hur mycket och när saker har renoverats är jag osäker på men nu har jag rivit upp allt golv i köket. Under golvet som är borta ligger det som någon papp/kartong över betongen. Golvet jag plockade bort som låg över var inte limmat på utan låg löst (eller så var det limmat men allt lim har släppt isåfall, för den biten var bara att plocka bort). Kan detta vara så kallad asbestpapp? Eller vad tänker ni? Någon som vet eller haft samma fundering? Golvet är blött för info.
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 597 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 597 inlägg
Om det är original från 1941 så är det inte sådan plastmatta som har underskikt av asbestpapp (förekom från 50-talet till ca 1976). Kan dock vara asbest i limmet; enda sättet att veta säkert är att skicka på analys.
Okej tack för svaret! Om det är asbest i limmet är väll det ingen direkt fara om jag inte skrapar eller river i det? Ska lägga nytt golv över och då kapslar det in? Tänker jag rätt då?
testade du det? vi skickade in matta på analys men missade detta lager, och när jag läst verkar det vara många med liknande som visar sig haft asbest. vårat ser ut precis som dittB Byggarelinn skrev:Hej jag håller på att renovera min lägenhet. Lägenheten är byggd 1941 men har renoverats sedan dess. Hur mycket och när saker har renoverats är jag osäker på men nu har jag rivit upp allt golv i köket. Under golvet som är borta ligger det som någon papp/kartong över betongen. Golvet jag plockade bort som låg över var inte limmat på utan låg löst (eller så var det limmat men allt lim har släppt isåfall, för den biten var bara att plocka bort). Kan detta vara så kallad asbestpapp? Eller vad tänker ni? Någon som vet eller haft samma fundering? Golvet är blött för info.
Nej skickade inte in på analys. Kapslade in med genom att lägga över en masonit skiva och ska lägga nytt golv över. Jag hade inte så mycket, detta papp låg bara på ungefär en kvm totalt. Undvik att blöta ner pappet dock, (jag gjorde det) men läste i efterhand att det kan skada materialet om det redan är sprött.I Idabett skrev:
Kort sagt utgick jag från att det är det, bättre att vara på den säkra sidan.B Byggarelinn skrev:Nej skickade inte in på analys. Kapslade in med genom att lägga över en masonit skiva och ska lägga nytt golv över. Jag hade inte så mycket, detta papp låg bara på ungefär en kvm totalt. Undvik att blöta ner pappet dock, (jag gjorde det) men läste i efterhand att det kan skada materialet om det redan är sprött.
Har redan blött ner och skrapat bort stor del…B Byggarelinn skrev:Nej skickade inte in på analys. Kapslade in med genom att lägga över en masonit skiva och ska lägga nytt golv över. Jag hade inte så mycket, detta papp låg bara på ungefär en kvm totalt. Undvik att blöta ner pappet dock, (jag gjorde det) men läste i efterhand att det kan skada materialet om det redan är sprött.
Vi gjorde asbestprov, men trodde då att det grå skiktet som vi såg var betongen. började riva och skrapa, men kom på i efterhand att vi aldrig testat de nedre lagrena och svartlimmet. det grå stämmer väl in på beskrivning av asbestpapp och är limmat på betonggolv med svartlim. Så nu återstår bara att testa av för att veta om vi behöver sanera allt då vi såklart lyckats damma runt detta i hela huset vi bor i… i tron om att vi testat allt och det var ”ok”.
Ajdå, återkom gärna med vad ni får för svar på testerna. Att man inte ska blöta pappet förstod jag är för att när det torkar kan det bli ännu mer sprött och spricka (frigör fibrer). Men har ni tagit bort det när det är blött ska det vara det säkraste sättet då har ni nog frigjort väldigt få fibrer då dessa binds i vattnet. Men för att vara på den säkra sidan hade jag våttorkat allting (moppa, torka av bänkytor, fönsterbrädor mm) beror ju på hur mycket det dammat men dammsug inte om ni inte har HEPA filter. Oavsett asbest behövs det städas massor i flera omgångar för att få bort allt damm. Så vänta på att dammet lägger sig på marken och moppa några gånger hade jag gjort.I Idabett skrev:Har redan blött ner och skrapat bort stor del…
Vi gjorde asbestprov, men trodde då att det grå skiktet som vi såg var betongen. började riva och skrapa, men kom på i efterhand att vi aldrig testat de nedre lagrena och svartlimmet. det grå stämmer väl in på beskrivning av asbestpapp och är limmat på betonggolv med svartlim. Så nu återstår bara att testa av för att veta om vi behöver sanera allt då vi såklart lyckats damma runt detta i hela huset vi bor i… i tron om att vi testat allt och det var ”ok”.
Tack! vi bor dock i huset och är i en hall med alla rum angränsande, så det har spritt sig över hela bostaden och allt vi äger. Känns som det är lönlöst att försöka sanera utan att kasta allt vi äger och det är inget alternativ.B Byggarelinn skrev:Ajdå, återkom gärna med vad ni får för svar på testerna. Att man inte ska blöta pappet förstod jag är för att när det torkar kan det bli ännu mer sprött och spricka (frigör fibrer). Men har ni tagit bort det när det är blött ska det vara det säkraste sättet då har ni nog frigjort väldigt få fibrer då dessa binds i vattnet. Men för att vara på den säkra sidan hade jag våttorkat allting (moppa, torka av bänkytor, fönsterbrädor mm) beror ju på hur mycket det dammat men dammsug inte om ni inte har HEPA filter. Oavsett asbest behövs det städas massor i flera omgångar för att få bort allt damm. Så vänta på att dammet lägger sig på marken och moppa några gånger hade jag gjort.
Trodde vi hade koll på läget, men är så lätt att gå bort sig i allt det här. Håll tummarna att det inte är asbest! Om inte får vi se hur tusan vi går vidare. Har iaf försökt att hålla oss borta från platsen och minimera fortsatt spridning tillsvidare.
Okej tråkigt att höra hoppas att testerna visar negativt på asbest.I Idabett skrev:Tack! vi bor dock i huset och är i en hall med alla rum angränsande, så det har spritt sig över hela bostaden och allt vi äger. Känns som det är lönlöst att försöka sanera utan att kasta allt vi äger och det är inget alternativ.
Trodde vi hade koll på läget, men är så lätt att gå bort sig i allt det här. Håll tummarna att det inte är asbest! Om inte får vi se hur tusan vi går vidare. Har iaf försökt att hålla oss borta från platsen och minimera fortsatt spridning tillsvidare.
Våttorka alla ytor och spackla över betongen och det som är kvar av det ev. asbesthaltiga materialet bara? Asbest ska man vara medveten om och hantera på rätt sätt men det är inte luftburen superaids direkt. Det kommer inte vara er renovering som leder till att ni går bort på ålderns höst direkt....I Idabett skrev:Tack! vi bor dock i huset och är i en hall med alla rum angränsande, så det har spritt sig över hela bostaden och allt vi äger. Känns som det är lönlöst att försöka sanera utan att kasta allt vi äger och det är inget alternativ.
Har du gjort radonmätning förresten och kollat arsenikhalt i dricksvattnet? Legionnella kan vara bra att undersöka också
Kära barn
Ditt lilla trams är inget att oroa sig för.
Kära barn, (som min farmor skulle sagt när jag klantat till det) det krävs årtionden av dagligt arbete i asbestdammiga fabriker för att drabbas. Men nu ljuger jag lite. -Du behöver även vara rökare.I Idabett skrev:Tack! vi bor dock i huset och är i en hall med alla rum angränsande, så det har spritt sig över hela bostaden och allt vi äger. Känns som det är lönlöst att försöka sanera utan att kasta allt vi äger och det är inget alternativ.
Ditt lilla trams är inget att oroa sig för.