Hej!
Vi bor i ett hus med källare byggt -78 och fick nyligen svar på radonmätning utförd mellan jan-aug. Huset har mekanisk frånluft som ventilation med antalet friskluftsintag i husgrunden, varav ett i sonens sovrum. Dumt nog har det suttit en gardin framför det friskluftsintaget. Mätningen genomfördes i min sons sovrum i källaren. Sannolikt kommer radonet från byggmaterial då området inte är ett område med höga radonvärden i berggrunden.
Värdet i källaren låg på 210 ± 20 Bq/m³.
Alltså, strax över gränsvärdet om jag förstår det rätt? En kommentar i resultatet löd också:
”Årsmedelvärde beräknas ej eftersom mätningen delvis utfördes utanför eldningssäsongen (1 oktober – 30 april).”
Önskar nu hjälp att bli klok på följande frågor.
Kan jag förvänta mig ett högre värde om jag hade utfört mätningen mellan 1 oktober - 30 april?
Vad betyder 20 i resultatet 210 ± 20 Bq/m³ från källaren och 10 i resultatet 80 ± 10 Bq/m³ från vardagsrummet på bottenplanet? Vad är skillnaden mellan 10 och 20?
Hur mycket kan resultatet ha påverkats av att friskluftsintaget i sonens rum haft en gardin framför sig?
Kan en tillräcklig åtgärd vara en byta friskluftsventilen i sonens sovrum till en friskluftsfläkt? Likt denna exempelvis https://ventilation.se/sv/products/mitsubishi-vl-50sr2-e-miniventilation-fjarrkontroll eller om någon har annat förslag? Jag åtgärdar och investerar gärna, men vill ju veta att det kommer fungera.
Tack på förhand!
Vi bor i ett hus med källare byggt -78 och fick nyligen svar på radonmätning utförd mellan jan-aug. Huset har mekanisk frånluft som ventilation med antalet friskluftsintag i husgrunden, varav ett i sonens sovrum. Dumt nog har det suttit en gardin framför det friskluftsintaget. Mätningen genomfördes i min sons sovrum i källaren. Sannolikt kommer radonet från byggmaterial då området inte är ett område med höga radonvärden i berggrunden.
Värdet i källaren låg på 210 ± 20 Bq/m³.
Alltså, strax över gränsvärdet om jag förstår det rätt? En kommentar i resultatet löd också:
”Årsmedelvärde beräknas ej eftersom mätningen delvis utfördes utanför eldningssäsongen (1 oktober – 30 april).”
Önskar nu hjälp att bli klok på följande frågor.
Kan jag förvänta mig ett högre värde om jag hade utfört mätningen mellan 1 oktober - 30 april?
Vad betyder 20 i resultatet 210 ± 20 Bq/m³ från källaren och 10 i resultatet 80 ± 10 Bq/m³ från vardagsrummet på bottenplanet? Vad är skillnaden mellan 10 och 20?
Hur mycket kan resultatet ha påverkats av att friskluftsintaget i sonens rum haft en gardin framför sig?
Kan en tillräcklig åtgärd vara en byta friskluftsventilen i sonens sovrum till en friskluftsfläkt? Likt denna exempelvis https://ventilation.se/sv/products/mitsubishi-vl-50sr2-e-miniventilation-fjarrkontroll eller om någon har annat förslag? Jag åtgärdar och investerar gärna, men vill ju veta att det kommer fungera.
Tack på förhand!
Bästa svaret
Självbyggare
· Stockholm
· 8 590 inlägg
+-20 (eller 10) är mätosäkerheten.Mandelblomhuset skrev:
Hej!
Vi bor i ett hus med källare byggt -78 och fick nyligen svar på radonmätning utförd mellan jan-aug. Huset har mekanisk frånluft som ventilation med antalet friskluftsintag i husgrunden, varav ett i sonens sovrum. Dumt nog har det suttit en gardin framför det friskluftsintaget. Mätningen genomfördes i min sons sovrum i källaren. Sannolikt kommer radonet från byggmaterial då området inte är ett område med höga radonvärden i berggrunden.
Värdet i källaren låg på 210 ± 20 Bq/m³.
Alltså, strax över gränsvärdet om jag förstår det rätt? En kommentar i resultatet löd också:
”Årsmedelvärde beräknas ej eftersom mätningen delvis utfördes utanför eldningssäsongen (1 oktober – 30 april).”
Önskar nu hjälp att bli klok på följande frågor.
Kan jag förvänta mig ett högre värde om jag hade utfört mätningen mellan 1 oktober - 30 april?
Vad betyder 20 i resultatet 210 ± 20 Bq/m³ från källaren och 10 i resultatet 80 ± 10 Bq/m³ från vardagsrummet på bottenplanet? Vad är skillnaden mellan 10 och 20?
Hur mycket kan resultatet ha påverkats av att friskluftsintaget i sonens rum haft en gardin framför sig?
Kan en tillräcklig åtgärd vara en byta friskluftsventilen i sonens sovrum till en friskluftsfläkt? Likt denna exempelvis [länk] eller om någon har annat förslag? Jag åtgärdar och investerar gärna, men vill ju veta att det kommer fungera.
Tack på förhand!
Så du kan läsa 210+-20 som: mellan 190-230 Bq/m3
Men sen tillkommer annan osäkerhet, som att det inte mättes under eldningsäsong, dva fönster och dörrar kan ha stått öppna mer och gjort att värdet under vintern egentligen är högre.
Att det kommer från byggnasmaterialet....well 1978: Då hade man slutat med blåbetong i lättbetong, så troligen kommer detta från berggrunden. Om det inte ventileras ut så kan det ansamlas radongas äver om det inte är en berggrund med höga värden i medel.
Det kan hjälpa att öka ventilationen från rummet. MEN det kan också dra in mer luft från tex grunden/under källaren, och därmed öka andelen radon i luften i källaren.
Det är väl dock relativt billigt att tex sätta in en utsugsfläkt och göra om mätningen nu under vintern för att se vad värdet ligger ?
Det är ju inte heller ngt jätteakut.
Dels är inte radon jättefarligt om man inte är rökare rent statistiskt, och särskilt inte under en kortare period (dvs ett antal år iaf) eftersom det man räknar på, när det gäller förhöjd risk för cancer, är ju årmedeldosen under längre tid (ett antal decennier). Dvs i ett bostadsutrymme som man kanske vistas i 12 h/dag under 30 år så ger högre radonvärden en förhöjd risk (som är multipelt högre om man röker). Sen om man har 50 bq/m3, 200 bq/m3 eller 1200 bq/m3 så påverkar det ju risken, men det är fortfarande en statistisk risk. Det spelar väldigt liten roll om det är 190, 200 eller 220. Man har satt ett gränsvärde för att ha ngt att förhålla sig till.
Funkar inte fläkten så kan man överväga mer kostsamma åtgärder, och då kanske ta in en expert som kollar; Oftast landar man i ngn form av radonsug för att suga ut lugten under grunden och blåsa upp den till ett rör ovanför taket så man inte får in radongas i inomhusluften.
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Läs detta så får du lite mer förståelse för problematiken kring radon.Mandelblomhuset skrev:
Hej!
Vi bor i ett hus med källare byggt -78 och fick nyligen svar på radonmätning utförd mellan jan-aug. Huset har mekanisk frånluft som ventilation med antalet friskluftsintag i husgrunden, varav ett i sonens sovrum. Dumt nog har det suttit en gardin framför det friskluftsintaget. Mätningen genomfördes i min sons sovrum i källaren. Sannolikt kommer radonet från byggmaterial då området inte är ett område med höga radonvärden i berggrunden.
Värdet i källaren låg på 210 ± 20 Bq/m³.
Alltså, strax över gränsvärdet om jag förstår det rätt? En kommentar i resultatet löd också:
”Årsmedelvärde beräknas ej eftersom mätningen delvis utfördes utanför eldningssäsongen (1 oktober – 30 april).”
Önskar nu hjälp att bli klok på följande frågor.
Kan jag förvänta mig ett högre värde om jag hade utfört mätningen mellan 1 oktober - 30 april?
Vad betyder 20 i resultatet 210 ± 20 Bq/m³ från källaren och 10 i resultatet 80 ± 10 Bq/m³ från vardagsrummet på bottenplanet? Vad är skillnaden mellan 10 och 20?
Hur mycket kan resultatet ha påverkats av att friskluftsintaget i sonens rum haft en gardin framför sig?
Kan en tillräcklig åtgärd vara en byta friskluftsventilen i sonens sovrum till en friskluftsfläkt? Likt denna exempelvis [länk] eller om någon har annat förslag? Jag åtgärdar och investerar gärna, men vill ju veta att det kommer fungera.
Tack på förhand!
https://www.stralsakerhetsmyndighet...er-med-radon/?searchQuery=hälsoeffekter+radon
Tack för att du tog dig tid att svara!klaskarlsson skrev:
+-20 (eller 10) är mätosäkerheten.
Så du kan läsa 210+-20 som: mellan 190-230 Bq/m3
Men sen tillkommer annan osäkerhet, som att det inte mättes under eldningsäsong, dva fönster och dörrar kan ha stått öppna mer och gjort att värdet under vintern egentligen är högre.
Att det kommer från byggnasmaterialet....well 1978: Då hade man slutat med blåbetong i lättbetong, så troligen kommer detta från berggrunden. Om det inte ventileras ut så kan det ansamlas radongas äver om det inte är en berggrund med höga värden i medel.
Det kan hjälpa att öka ventilationen från rummet. MEN det kan också dra in mer luft från tex grunden/under källaren, och därmed öka andelen radon i luften i källaren.
Det är väl dock relativt billigt att tex sätta in en utsugsfläkt och göra om mätningen nu under vintern för att se vad värdet ligger ?
Det är ju inte heller ngt jätteakut.
Dels är inte radon jättefarligt om man inte är rökare rent statistiskt, och särskilt inte under en kortare period (dvs ett antal år iaf) eftersom det man räknar på, när det gäller förhöjd risk för cancer, är ju årmedeldosen under längre tid (ett antal decennier). Dvs i ett bostadsutrymme som man kanske vistas i 12 h/dag under 30 år så ger högre radonvärden en förhöjd risk (som är multipelt högre om man röker). Sen om man har 50 bq/m3, 200 bq/m3 eller 1200 bq/m3 så påverkar det ju risken, men det är fortfarande en statistisk risk. Det spelar väldigt liten roll om det är 190, 200 eller 220. Man har satt ett gränsvärde för att ha ngt att förhålla sig till.
Funkar inte fläkten så kan man överväga mer kostsamma åtgärder, och då kanske ta in en expert som kollar; Oftast landar man i ngn form av radonsug för att suga ut lugten under grunden och blåsa upp den till ett rör ovanför taket så man inte får in radongas i inomhusluften.
Har du något förslag på typ av utsugsfläkt? Och hur påverkar en sådan värmehållningen i rummet och huset?
Mvh
Vi hade samma situation, och det ledde till att jag köpte en radonmätare för att kunna följa upp vilka åtgärder som fungerar och vilka som var onödiga. Valde en airthings wave plus när de var på rea någonstans och den ger både korttid och långtidsvärden som tydligen ska gå att lita på.
Hos oss hade vi klart högre värden i källaren än i bostadsdelen, men eftersom mitt kontor är just i källaren ville jag få det ordnat.
Än så länge har vi tätat glipor och sprickor i golv och grundmur, satt in extra frånluftsventilation i källaren och börjat lägga ner en radonsugslang som ska gå under plattan.
Hos oss hade vi klart högre värden i källaren än i bostadsdelen, men eftersom mitt kontor är just i källaren ville jag få det ordnat.
Än så länge har vi tätat glipor och sprickor i golv och grundmur, satt in extra frånluftsventilation i källaren och börjat lägga ner en radonsugslang som ska gå under plattan.
Självbyggare
· Stockholm
· 8 590 inlägg
Om du menar radonsug från grunden så borde den inte påverka värme så mkt.Mandelblomhuset skrev:
Vad gäller utsugsfläkt till ventilationen så kommer den förstås dra ut varm luft från källaren vintertid, hur mycket är omöjligt att säga.
Jag tänkte typ en billig PAX-fläkt/badrumsfläkt.
https://www.clasohlson.com/se/Badrumsflakt-Flexit-100F/p/36-4561
Produkter som diskuteras: "badrumsfläkt"
Badrumsfläktar
Bra ventilation behövs i badrum och våtrum för att slippa fuktskador, mögel och kallras. Badrumsfläktar drar effektivt ut den fuktiga och förbrukade luften ur ditt hem och håller husets våtutrymmen friska och fräscha.
Läs mer
Har också en airthingsJ jhall skrev:Vi hade samma situation, och det ledde till att jag köpte en radonmätare för att kunna följa upp vilka åtgärder som fungerar och vilka som var onödiga. Valde en airthings wave plus när de var på rea någonstans och den ger både korttid och långtidsvärden som tydligen ska gå att lita på.
Hos oss hade vi klart högre värden i källaren än i bostadsdelen, men eftersom mitt kontor är just i källaren ville jag få det ordnat.
Än så länge har vi tätat glipor och sprickor i golv och grundmur, satt in extra frånluftsventilation i källaren och börjat lägga ner en radonsugslang som ska gå under plattan.
Stör mig på att den inte går att ändra så den inte lyser rött förrens man är över 200.
Får man fråga vad du har för värden?
Min svänger väldigt mycket från dag till dag nu den senaste månaden. Ena stunden är man nere på 30-40 och så nästa dag är man uppe på 300.
Snittet på senaste 30 dagarna är 177 🤔
J J_B skrev:Har också en airthings
Stör mig på att den inte går att ändra så den inte lyser rött förrens man är över 200.
Får man fråga vad du har för värden?
Min svänger väldigt mycket från dag till dag nu den senaste månaden. Ena stunden är man nere på 30-40 och så nästa dag är man uppe på 300.
Snittet på senaste 30 dagarna är 177 🤔
Hade upp mot 350-400 innan jag fick igång min radonfläkt och nu senaste dagarna har jag hållit på och fixat med en golvlucka så det har gått upp en aning.
De låg högre tidigare som sagt. Markplan och övre plan är <50 sen tidigare.J J_B skrev:
Radonfläkten chansade jag på och köpte en Vevor men den fungerar suveränt än så länge:
https://eur.vevor.com/duct-fan-c_13...-190cfm-inline-duct-waterproof-p_010165670807
400kr (för mig åtminstone)
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden