H Hybro skrev:
Min tanke var just cementringar.

Måste vara enkelt för en grävare att fixa.
Tack för tipset ska kolla - jag har tid tills nästa sommar!

X xxargs skrev:
Infiltrering 50 meter bort bör inte vara ett stort problem, såvida att brunnen inte är i nedströms i vattenriktningen i marken från infiltreringen och det är stor vattenrörelse i marken. Ett vattenprov bör ge indikationer om det är problem - dels om det fins E.coli bakterier och om nitrathalterna är oväntat högt.

Det fins de som har mycket mer knappa sträckor än så mellan infiltrering och grävd brunn.

Vet kommunen om era brunnar (och tex. finns i SGU-registret) och att de fortfarande brukas så kommer dessa att beaktas när grannen söker en ny avloppstillstånd hos kommunen då ny infiltrering vill man helst inte lägga på samma ställe om man inte tänker gräva och byta material väldigt djupt ned (och det brukar ändå falla på att markbädden inte har någon exakt beskrivning i utförandet i hur rör, lager etc. är förlagda och man kan inte garantera att en omläggningen ser exakt lika ut som originalet man fick tillstånd för en gång i tiden).

Och flyttas platsen för ny infiltrering så krävs ny avloppstillstånd och det kommer göras en ny utredning i avseende vattenrörelser, perkolation i marken och av det ett LTAR-värde (ungefär hur många liter per dygn per kvadratmeter marken kan absorbera vatten i långsiktig perspektiv) som är med och bestämmer vilket typ av infiltrering som godkänns (LTAR < 15 = markbädd, 15 - 50 infiltrering, > 50 förstärkt infiltrering så att vattnet hinner renas innan det går iväg när marken är för väldränerande) alternativt att grannen får på sig att använda minireningsverk istället. Detta är grannens bekymmer - inte erat.
Jag kollade SGU, mina två brunnar är inte med och nästan ingen annan brunn hos grannarna är med - förutom brunnen hos grannen med det underkända avloppet på andra sidan boningshuset - den finns med av någon anledning. Tack för tipset, jag fyller i SGU-formulären redan i kväll.

I mitt fall tog jag sorkarna i en gräsmatta som klipps av en robot med slinga, den bekom dem öht inte.

/Höghus

D Drburr skrev:
jag har tagit ett 30-tal med fällor under 4 år, men de förökar sig snabbare än man klipper dem, dock har det senaste året tre grannkatter fått upp ögonen för skafferiet. Inte sett spår av någon sork på länge nu.
Ett gäng katter- tummen upp
Fällor - håller nog mest ner beståndet.
Hyr ut huset till en äldre dam med 20 stycken=)
👍😂🤣

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.