Hej, jag har ärvt en sommarstuga och jag rustar den så att man kan bo i den över sommaren. Det betyder att fastigheten står tom under ca 9 månader per år. Dricksvattnet kommer från en gammal ca 5 meter djup stenlagd brunn som var igenslammad - inget kranvatten. Efter att ha pumpat bort vattnet och börjat skopa upp slammet hörde jag hur det rasslade till mellan stenarna i brunnsväggen och plötsligt var det en vattensork som förvånat såg upp mot mig mellan stenarna! Oklart om det var sorken eller jag som var mer förvånad. Sedan dess köper jag mineralvatten som dricksvatten även om vattnet nu fungerar. Jag klippte ner gräset runt omkring brunnen och fann ett par sorkhål ungefär 3 meter från brunnen. Det går en stenmur ca 2 meter från brunnen. Runtomkring brunnen växer gamla klarbärsträd som jag vill ha kvar. Jag ser inga rötter som har växt in i brunnen. Det finns inga vattendrag runtomkring fastigheten. Jag vore tacksam för råd om hur man kan få bort sorkarna på bästa sätt och så att de inte kommer tillbaka. Pga. brunnen kommer nog inte gift i fråga.
 
Sorkfällor från Hornbach funkade bra mot mina vattensorkar.

/Höghus

Död vattensork fångad i fälla från Hornbach, placerad på grus med en tumstock bredvid som mäter sorkens längd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bild på en vattensork fångad i en sorkfälla från Hornbach, liggande på marken med jord på nosen och tänderna synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • En död vattensork fångad i en metallfälla från Hornbach, placerad på en grusig yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
hedet
  • Laddar…
Vid stensatt brunn så kommer det alltid att finnas glipor och det kommer alltid att rinna in ytvatten efter större regn/vårflod/snötö och som innehåller olika bakterier inklusive E.colie bakterier från tex. sork/råttskit och mycket annat.

Att få bort sorken är nog lika hopplöst som all annan bekämpning av sork, möss och råttor då de finns överallt och snabbt fyller ut områden igen som av någon orsak blivit rensad på individer, bästa sättet att undertrycka sådan är att hålla katter, - ja, som har lärt sig att jaga (inte självklart)...

Att du sett en levande råtta/sork/mus är nog det minsta av bekymren för vattenkvaliten gentemot att tex. hitta en massa halvt upplösta dito och lös hår av dem när du slammade ur brunnen.

Jag själv har växt upp med sådan stensatt brunn första 10 åren av mitt liv och har ingen minne av att det skulle förorsaka mer magproblem än annars, så dricker man av vattnet jämt och vant sig vid det så ger det förmodligen inga problem, men om du verkligen vill veta lämpligheten så är det att skicka in vattenprov.

Skall du få mer konsistent vattenkvalitet utan inrinnade ytvatten så handlar det nog om att göra om hela brunnen med cementringar (och tätning mellan ringarna) istället och det är förmodligen kostnadsmässigt lika stor som att djupborra för en ny brunn.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Hej, tack för tipset, ja det blir nog åt det hållet nästa sommar. Jag hittade också ett par videos på Youtube hur man gillrar fällan i gången. Sedan funderar jag på att gräva ner ett finmaskigt hönsnät runt det stora brunnsstenslocket kanske 1 meter djupt så att allt är klart och det blir ingen sorkig följetong. Mvh Mikael
 
  • Gilla
Krychet
  • Laddar…
Jag hade flera sorkar i gräsmattan, men när jag hade fångat två försvann resten. Det var 2021, och de har inte kommit tillbaka.

/Höghus
 
  • Gilla
Krychet
  • Laddar…
Då är det bättre att svepa om brunnen på utsidan med något tätt (med tätad skarv) och icke genomgnagningsbart så långt ned du orka gräva.

Brunnar konstrueras ofta på att det trycker upp vatten genom botten, inte efter väggens sidor, dock är din kanske så gammal att man inte har koll på det eller avsiktligen skulle tränga in vatten efter sidorna av olika orsaker.

Att man vill ha vatten upptryckt i botten av brunnen, ofta genom en sand och grusbädd är för att vattnet som kommer i de vattenförande lagren i botten av brunnen är mer eller mindre helt bakteriefri medans det som kommer efter väggarna och med jordlager utanför stenkransen de första metrarna ned har mycket med sig som man kanske inte är så sugen på och markörer att det är ytvatten är tex. olika former av koliforma bakterier, E.coli om det är vatten som passerat avföring från däggdjur (inklusive råttor och möss/sork) och ofta också en förhöjd nitratnivå.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
X xxargs skrev:
Vid stensatt brunn så kommer det alltid att finnas glipor och det kommer alltid att rinna in ytvatten efter större regn/vårflod/snötö och som innehåller olika bakterier inklusive E.colie bakterier från tex. sork/råttskit och mycket annat.

Att få bort sorken är nog lika hopplöst som all annan bekämpning av sork, möss och råttor då de finns överallt och snabbt fyller ut områden igen som av någon orsak blivit rensad på individer, bästa sättet att undertrycka sådan är att hålla katter, - ja, som har lärt sig att jaga (inte självklart)...

Att du sett en levande råtta/sork/mus är nog det minsta av bekymren för vattenkvaliten gentemot att tex. hitta en massa halvt upplösta dito och lös hår av dem när du slammade ur brunnen.

Jag själv har växt upp med sådan stensatt brunn första 10 åren av mitt liv och har ingen minne av att det skulle förorsaka mer magproblem än annars, så dricker man av vattnet jämt och vant sig vid det så ger det förmodligen inga problem, men om du verkligen vill veta lämpligheten så är det att skicka in vattenprov.

Skall du få mer konsistent vattenkvalitet utan inrinnade ytvatten så handlar det nog om att göra om hela brunnen med cementringar (och tätning mellan ringarna) istället och det är förmodligen kostnadsmässigt lika stor som att djupborra för en ny brunn.
Hej, ja det stämmer säkert. Det är ingen där som skottar bort snön runtomkring stenlocket när det börjar töa på vårvintern, ett lock som i och för sig är lite upphöjd och verkar vara tät men det kommer nog in ytvatten på våren. Jag kollade förstås slammet (60 cm djupt slam i brunnen och jag kände ännu inte botten!!!) men hittade inga rester av döda djur. Jag misstänker att sorkarna sprätter den grävda jorden i gångarna ner i brunnen för det finns inga jordhögar ovanjord, bara ett par sorkhål, och det var så väldigt mycket grovkornigt slam i brunnen som ser ut som jord. Kornstorleken på brunnsslam tror jag är mycket finare.

Att hålla katter som inte är vegetarier är mycket bra men huset står invintrat under 9 månader per år så min tanke är fällor i kombination med hönsnätet runt brunnslocket ned på ca 1 meters djup. Diametern på brunnslocket är ungefär dubbelt så stort som diametern på brunnen.

Vi bodde där på sommaren sedan 60-talet och drack av vattnet och det var ingen som blev sjuk av det. Vattenprov kommer jag att ta när sorken är borta och efter jag har kollat hur man rengör en gammal stenlagd brunn där hålet är alldeles för litet för att krypa ner i - klorering. Tills dess blir det mineralvatten under sommaren förutom till midsommar förstås!

Mina föräldrar grävde 1969 en andra brunn på den 6 000 m2 stora tomten med cementringar, den är ok och duschen, bastun samt tvättmaskinen i uthuset är kopplad till den. Nackdelen med den är att grannens avloppsanläggning befinner sig på ca 50 meters avstånd vilket i och för sig borde räcka men jag vet att den inte godkänd och grannen måste anlägga en ny infiltration. Där ska jag också göra ett vattenprov. Att ersätta den gamla stenbrunnen med en ny djupborrad brunn hade förstås löst allt med ett mycket bra vatten i mycket stora mängder eftersom marken är gammal sjöbotten allt enligt en annan granne som har djupborrat men det spränger den ekonomiska ramen för att ha kvar sommarstugan. Mvh Mikael
 
D
jag har tagit ett 30-tal med fällor under 4 år, men de förökar sig snabbare än man klipper dem, dock har det senaste året tre grannkatter fått upp ögonen för skafferiet. Inte sett spår av någon sork på länge nu.
Ett gäng katter- tummen upp
Fällor - håller nog mest ner beståndet.
Hyr ut huset till en äldre dam med 20 stycken=)
 
Redigerat:
  • Gilla
Krychet
  • Laddar…
M Mikkael skrev:
Mina föräldrar grävde 1969 en andra brunn på den
X xxargs skrev:
Då är det bättre att svepa om brunnen på utsidan med något tätt (med tätad skarv) och icke genomgnagningsbart så långt ned du orka gräva.

Brunnar konstrueras ofta på att det trycker upp vatten genom botten, inte efter väggens sidor, dock är din kanske så gammal att man inte har koll på det eller avsiktligen skulle tränga in vatten efter sidorna av olika orsaker.

Att man vill ha vatten upptryckt i botten av brunnen, ofta genom en sand och grusbädd är för att vattnet som kommer i de vattenförande lagren i botten av brunnen är mer eller mindre helt bakteriefri medans det som kommer efter väggarna och med jordlager utanför stenkransen de första metrarna ned har mycket med sig som man kanske inte är så sugen på och markörer att det är ytvatten är tex. olika former av koliforma bakterier, E.coli om det är vatten som passerat avföring från däggdjur (inklusive råttor och möss/sork) och ofta också en förhöjd nitratnivå.
Ja det är en bra idé - ca 5 cm innanför hönsnätet sätter jag någon slags tät duk som är oåtkomlig för gnagare med tät skarv och det förbättrar ytvattenproblematiken på samma gång!
 
Vilken innerdiameter har brunnen?
 
Hade stora problem med sork och mullvad i vår trädgård när vi köpte huset.
Efter vi skaffade robotgräsklippare försvann problemet nästan helt.
Vissa påstår att det är själva klipparen som stör dem så de håller sig borta, men jag är övertygad om att det är begränsningskabeln som de inte gillar då jag ibland sett högar precis utanför gräsmattan. Numera låter jag slingan vara inkopplad året om och har inte haft några problem alls..som extra garanti har vi också Findus som är en utmärkt jägare😼.
 
H Hybro skrev:
Vilken innerdiameter har brunnen?
Jag uppskattar 80 cm om man mäter mellan de innersta stenkanterna. Brunnshålet i stenplattan ca 50 cm. Du menar kanske att man kunde sätta cementringar in i brunnen? Ja det bör gå men innerdiametern går nog då ner till 70 cm. Och sedan måste man bygga in vattenledningen i cementringen. Man kunde fördjupa brunnen också på så sätt, en granne gjorde det med sin för grunda cementringbrunn men det blev dyrt. För en sommarstuga med i mitt fall duschvattnet från en annan brunn men med en WC i boningshuset räcker kanske volymen i brunnen utan fördjupning, i annat fall blir det kanske svårt.
 
Min tanke var just cementringar.

Måste vara enkelt för en grävare att fixa.
 
A A.Barman skrev:
Hade stora problem med sork och mullvad i vår trädgård när vi köpte huset.
Efter vi skaffade robotgräsklippare försvann problemet nästan helt.
Vissa påstår att det är själva klipparen som stör dem så de håller sig borta, men jag är övertygad om att det är begränsningskabeln som de inte gillar då jag ibland sett högar precis utanför gräsmattan. Numera låter jag slingan vara inkopplad året om och har inte haft några problem alls..som extra garanti har vi också Findus som är en utmärkt jägare😼.
Tack för tipset med roboklipparen! Gnagarna i jorden verkar störas av vibrationer från antingen själva klipparen eller signalen från slingan (eller både och).
 
Infiltrering 50 meter bort bör inte vara ett stort problem, såvida att brunnen inte är i nedströms i vattenriktningen i marken från infiltreringen och det är stor vattenrörelse i marken. Ett vattenprov bör ge indikationer om det är problem - dels om det fins E.coli bakterier och om nitrathalterna är oväntat högt.

Det fins de som har mycket mer knappa sträckor än så mellan infiltrering och grävd brunn.

Vet kommunen om era brunnar (och tex. finns i SGU-registret) och att de fortfarande brukas så kommer dessa att beaktas när grannen söker en ny avloppstillstånd hos kommunen då ny infiltrering vill man helst inte lägga på samma ställe om man inte tänker gräva och byta material väldigt djupt ned (och det brukar ändå falla på att markbädden inte har någon exakt beskrivning i utförandet i hur rör, lager etc. är förlagda och man kan inte garantera att en omläggningen ser exakt lika ut som originalet man fick tillstånd för en gång i tiden).

Och flyttas platsen för ny infiltrering så krävs ny avloppstillstånd och det kommer göras en ny utredning i avseende vattenrörelser, perkolation i marken och av det ett LTAR-värde (ungefär hur många liter per dygn per kvadratmeter marken kan absorbera vatten i långsiktig perspektiv) som är med och bestämmer vilket typ av infiltrering som godkänns (LTAR < 15 = markbädd, 15 - 50 infiltrering, > 50 förstärkt infiltrering så att vattnet hinner renas innan det går iväg när marken är för väldränerande) alternativt att grannen får på sig att använda minireningsverk istället. Detta är grannens bekymmer - inte erat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.