K kaffemonster skrev:
Hej,
Det är svårt att veta vad man ska tro på. Enligt vissa inlägg man hittar så är det månklassad rymddräkt som gäller om man ens ska närma sig en trasig eternitplatta. Och asbestfibrer har nästan eget medvetande när de undviker att bli bortstädade och håller sig undan i år.

Medan andra skriver att äh har man eternittak så utsöndras fibrer som man får in och det är inget att bry sig om.

Inte konstigt att man blir osäker.
Nya användare som det här dyker upp i mellanåt och är helt hysterisk när det gäller asbest osv.
misstänker troll om jag ska vara ärlig.
 
K kaffemonster skrev:
Hej,
Det är svårt att veta vad man ska tro på. Enligt vissa inlägg man hittar så är det månklassad rymddräkt som gäller om man ens ska närma sig en trasig eternitplatta. Och asbestfibrer har nästan eget medvetande när de undviker att bli bortstädade och håller sig undan i år.

Medan andra skriver att äh har man eternittak så utsöndras fibrer som man får in och det är inget att bry sig om.

Inte konstigt att man blir osäker.
Vad väntar du dig om du ställer frågan i ett diskussionsforum? Vad skall vi göra åt saken? Diskutera tills alla är överens? På arbetsmiljöverkets hemsida kan du hitta information som är mer verifierad än den som finns i denna tråd. Kanske inte helt lättsmält, men den finns där.
https://www.av.se/produktion-industri-och-logistik/asbest/
Som jag tolkar informationen så tycker arbetsmiljöverket att den som jobbar med asbest skall ha rymddräkt på sig. Inte den som skall närma sig en trasig eternitplatta.
 
  • Gilla
Matte84
  • Laddar…
K kaffemonster skrev:
En fråga till här till er kunniga. Kan ett eternittak utsöndra asbest bara av "att vara"? Alltså endast av regn och vind och utan att pannorna går sönder? Och om ja, jan det dammet då leta sig in i huset via ventilationshål, öppna fönster, dåligt isolerad vind och liknande?
Ja, tyvärr
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.