919 läst ·
18 svar
919 läst
18 svar
Göra ved av lackade golvbrädor?
Medlem
· Blekinge
· 12 258 inlägg
Om du bor granne med gubben som pyreldar målade brädor varje morgon kl 7 så skulle du kanske omvärdera.B Bitterhetsakademin skrev:Med dagens skyhöga elpris fördömer jag inte den som eldar några lackade brädor, det är inte arsenik eller kreosotdoppade slipers eller telefonstolpar utan betydligt mindre farliga saker.
Möjligen sneda blickar om han råkar bo granne med "Djungelkatten". I Sydsverige är väl elen i dag uppe på femman per kilowatt så då har jag förståelse för att folk gör vad de kan för att hålla värmen.
Dessutom betalar normala konsumenter inte 5 kr/kWh idag utan bara dom som tror sig vara clever och går på timpris. Dom får ju nästan gratis el när det blåser och lyser, så inte synd om dom.
Medlem
· Västernorrland
· 12 028 inlägg
Jag eldar typ allt som går in i luckan på kaminen och kan inte påstå att det luktar nå speciellt av den anledningen. De som får det att lukta och ryka väldeliga är väl de som ska hålla på och pyrelda och inte vill ha igång en riktig brasa........
Medlem
· Blekinge
· 12 258 inlägg
Förmodligen så men de flesta som eldar med ved har inte tillgång till obegränsat med rivningsavfall att bränna. Vad gäller elen har väl flertalet rörligt månadspris men även det stiger ju som en följd av de höga pristopparna. Att skaffa fastprisavtal har de senaste åren varit för dyrt för att vara ekonomiskt försvarbart för de flesta.T Thomas_Blekinge skrev:
Klicka här för att svara