Råkade se dessa skapelser under min altan, de växte både utanför och under altanen. Det är väldigt fuktigt där då det ligger en kompost (full) direkt mot bräderna vilket är fullständigt vansinne.
Jag har nu grävt bort komposten o sågat bort alla angripna bräder men risken stor att lite är kvar. Skall pendla på med Algrent proffs ikväll. Men är det äkta träsvamp? Det växer skapligt fort. Köpte huset för 6 månader sedan.

• Svamptillväxt på träplankor under en altan, som visar tecken på röta och fukt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadad träpanel under altan med vita mögelfläckar, delvis rutten med fuktproblem från angränsande kompost.
    Skapa konto
  • Svamp som växer på en fuktig trävägg under en altan, omgiven av kompost och vissna växter.
    Skapa konto
  • Träbrädor med vita, svampformade tillväxter under en altan, potentiellt träsvamp. Fuktig miljö på grund av närliggande kompost.
    Skapa konto
  • Fuktiga brädor under altan med vita, svamp-liknande tillväxter som sprider sig längs trästrukturen. En närbild på potentiell träsvamp.
    Skapa konto
Den enklaste lösningen är att ta bort det angripna virket och köra till ÅVC. Oavsett vad angreppet består av. Det ser ändå inte ut att vara något att spara på.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Davidbagare
Det borde ingå i husförsäkringen att få ut någon som kan artbestämma svampen. Är det äkta hussvamp så vill du sanera riktigt ordentligt. Man behöver ta bort mer än det direkt angripna virket isåfall. Det positiva är att det inte växer mer nu när kylan kommer iallafall.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
jag har sågat bort en hel del, men jag är skapligt säker på det kan sitta under en pelare (som jag inte kan ta bort hursomhelst), skall köra med varmluftpistol på den

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.