Testa att elda får du inte någon lukt så fortsätt att elda om det börjar lukta så skulle jag slutat att elda dessa..B BirHan skrev:
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 631 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 631 inlägg
Medlem
· Blekinge
· 12 306 inlägg
Du får inte elda byggavfall. Dessutom dåligt för miljön och stinker för grannarna. Kan skapa osämja.
Finns det verkligen någon lag som säger att inget byggavfall får eldas? Om det finns det är det ju riktigt idiotiskt. Mängder med byggavfall är obehandlat trå som borde vara utmärkt att elda. Men med lagar blir man tyvärr inte förvånad då de som stiftar dem ofta inte verkar veta vad de röstar på där de sitter i sina riksdagsstolar.T Thomas_Blekinge skrev:
Medlem
· Blekinge
· 12 306 inlägg
Eldning av avfall anses som miljöbrott med böter eller fängelse som straff. De flesta kommuner har sina bestämmelser på sina hemsidor.
Borde inte vara något större problem men testa med några bitar först, äldre golvlack var väl av cellulosatyp och nyare plastbaserad men knappast någon fara i de mängderna.
Frågan är väl vad som räknas som avfall? Är en obehandlad bräda avfall ifall man tar bort den från en innervägg? Folk brukar ju sälja gamla takpannor helt öppet, de räknas då uppenbarligen inte som avfall eftersom privatpersoner knappast får handla med avfall.T Thomas_Blekinge skrev:
Medlem
· Blekinge
· 12 306 inlägg
Om man gör ved av den direkt när man tar ner den kan det inte vara avfall. Sedan tror jag avfallslagen snarare handlar om plast, kabel, cellplast och liknande, inte trä.L lbgu skrev:
Med dagens skyhöga elpris fördömer jag inte den som eldar några lackade brädor, det är inte arsenik eller kreosotdoppade slipers eller telefonstolpar utan betydligt mindre farliga saker.T Thomas_Blekinge skrev:
Möjligen sneda blickar om han råkar bo granne med "Djungelkatten". I Sydsverige är väl elen i dag uppe på femman per kilowatt så då har jag förståelse för att folk gör vad de kan för att hålla värmen.