Blev orolig nu när jag läst på lite.
Detta har jag sett några år men inte brytt mig speciellt.
Inte ökat direkt och är torrt. Men gissar på att det inte är bra.
Tacksam för svar!

• Träpanel och träplankor med några skruvar och tecken på slitage eller möjlig fuktskada.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trätak med paneler och synliga sprickor samt rostiga spikar i bjälkar, vilket kan indikera byggnadsskada eller problem med materialslitage.
    Skapa konto
  • Trätak i vindsutrymme med synliga brädor och spikar; tecken på slitage men torrt, troligen oroväckande för byggprojekt.
    Skapa konto
  • Träskiva med fläckar på ytan. Bakgrunden består av en brun textil yta.
    Skapa konto
R -Rosie- skrev:
Tacksam för svar!
Helt omöjligt att svara på om det är aspergillusart med blotta ögat. Kan absolut vara mögel men det låter som om du redan har lite koll på at det inte växer? Kan det vara ett gammalt angrepp från en tid då fuktbelastningen var värre? Vi har samma på vår vind, men det har stått still sen vi fixade ventilationen.

Om du är orolig kan du ju sanera med mögelborttagningsmedel men om det inte är i bostadsområdet hade jag inte varit särskilt orolig. Aspergillus finns tyvärr precis överallt redan, även på sjukhus till mitt stora förtret.

• Gilla
Uttese
  • Laddar…
R -Rosie- skrev:
Tacksam för svar!
Har det inte ökat och verkar torrt så finns ingen som helst orsak till oro. Råsponten ser i det närmaste perfekt ut. Om du önskar kan du tvätta med Grön fri eller liknande men inte heller det är egentligen nödvändigt.

Det ser ju faktiskt ovanligt bra ut. Ingen som helst anledning till oro.

• Gilla
returen
  • Laddar…
R -Rosie- skrev:
Tacksam för svar!
Då jag själv har fått jobbiga hälsoproblem av bl a boende med mögel, så skulle jag rekommendera att du tar reda på fakta. Jag skulle rekommendera https://innemiljoochhalsa.nu/ eller Facebook-gruppen Bygg rätt - innemiljö, fukt och mögel. Har inget ekonomiskt intresse i detta, men vet att de är kunniga i ämnet.

Axelida Axelida skrev:
Då jag själv har fått jobbiga hälsoproblem av bl a boende med mögel, så skulle jag rekommendera att du tar reda på fakta. Jag skulle rekommendera [länk] eller Facebook-gruppen Bygg rätt - innemiljö, fukt och mögel. Har inget ekonomiskt intresse i detta, men vet att de är kunniga i ämnet.
Delar inte denna bild. De som driver gruppen har definitivt ett ekonomiskt intresse och alarmismen kring mögel där är i paritet med elallergi och andra hjärnspöken.

Mögel är givetvis hälsovådligt i direkta boendemiljöer där det får växa fritt. Folkhälsomyndigheten har en föreläsningsserie om mögel och hussvamp och allmänna rekommendationer man kan läsa om man vill nörda ner sig. Men mögelsporer finns också precis överallt och att köpa ett av den där FB-gruppens ”husdoktorpaket” med bland annat mögelprovtagning är inte förenat med annat än vinstintresse.

• Gilla
Therese Winblad och 2 till
  • Laddar…
Vrana Vrana skrev:
Delar inte denna bild. De som driver gruppen har definitivt ett ekonomiskt intresse och alarmismen kring mögel där är i paritet med elallergi och andra hjärnspöken.

Mögel är givetvis hälsovådligt i direkta boendemiljöer där det får växa fritt. Folkhälsomyndigheten har en föreläsningsserie om mögel och hussvamp och allmänna rekommendationer man kan läsa om man vill nörda ner sig. Men mögelsporer finns också precis överallt och att köpa ett av den där FB-gruppens ”husdoktorpaket” med bland annat mögelprovtagning är inte förenat med annat än vinstintresse.
Jag kanske var otydlig, jag menade att jag inte har något ekonomiskt intresse i detta jag länkade till. I övrigt har jag inte tillräcklig kunskap för att diskutera ämnet och avstår därför.

Vrana Vrana skrev:

Äh, nu får du väl vara lite hygglig. Hon har ju faktiskt gått hela nio dagas utbildning för att bli doktor. Klart hon jobbar för världens bästa och inte för egen vinning.

• Haha
  • Älska
Therese Winblad och 2 till
  • Laddar…
Man bör också ha i minnet att en vanlig dag inandas man åtskilliga hundra Aspergillussporer utan problem, de är framförallt en stor fara för organtransplanterade på immunsuppression och Aids -patienter i slutstadiet som kan få dödliga infektioner av denna svamp. Därmed inte sagt att mögel är ofarligt men i stort varje vind har några fläckar, de flesta värre än på fotot. Håll torrt och ingen ytterligare tillväxt sker.

• Gilla
Vrana
  • Laddar…
På bilderna ser det snarare ut som skvättar av utspädd lera som stänkt upp i virkeshanteringen från när huset byggdes än att det ser ut som svampangrepp.

resten av träet ser inte ens i närheten vara påverkat.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.