Hej! Jag började riva mitt innertak och upptäckte att isoleringen var helt svart. När isoleringen togs bort hittade vi mögelangrepp på flera ställen (och över 75 getingbon). (Se bild). Isoleringen är även svart i väggarna. Speciellt finns det mögel där de har försökt sätta insektsnät, runt getingbon och i glipor där väggen möter taket.
Ångspärren var helt kass och otät, samt att det saknades vindspärr helt. Jag har mätt fuktigheten i virket och det håller sig på 6-13% med 14% några enstaka ställen.
Vad ska jag göra? Och vad kan det bero på?
Ångspärren var helt kass och otät, samt att det saknades vindspärr helt. Jag har mätt fuktigheten i virket och det håller sig på 6-13% med 14% några enstaka ställen.
Vad ska jag göra? Och vad kan det bero på?
Produkter som diskuteras: "insektsnät"
Aluminiumduk för insekter Jowema
Skydd för t.ex insekter och möss
94 kr inkl moms
Läs mer
Tja möggel är det nog kanske inte, det sakanas vindpapp skriver du. Då finns det alltid någon glipa/otäthet där det piper in luft från utsidan. Finns alltid lite skit luften och då blir isoleringen svart på dom ställena efter många år. Getingarna har säker hittat in via takfoten och där ska var ett insektsnät som tätar till för dom. Det behövs inte mycket till hål för att dom ska hitta in, i åtanke på så många bon, så har det byggts i många år.
Redigerat:
Det där ser ju bra ut. Inget problem med mögel. möjligtvis den sista bilden indikerar lite svartmögel. Ser ut att vara nere vid takfoten. Om det kommer in kall uteluft där för vidare trsp upp på kallvinden så är det därför det är lite mögel. Kanske i kombination med fukt som tränger ut inifrån bostaden på det stället.
Nu när jag läser igenom tråden igen så tycks det rätt givet att det svarta beror på två saker:
Getingar är på det stora hela bra och ställer inte till ngn nämnvärd skada. Helst vill man inte ha dem i isoleringen, men inte ens det är ngt allvarligt problem. Bäst är om de håller till på vinden (ovanför isoleringen) där ingen är.
- Smuts som blir/finns i många gamla isoleringar och beror på att det inte är helt vindtätt så med tiden ackumuleras damm/smuts och det blir grått/svart.
- Getingar/getingbon. De alstrar fukt och värme samt att det antagligen lämnas div smuts, pollen och insektsrester från bytesdjur/insekter i de passager där de kryper fram och tillbaka mellan boet och utsidan.
Getingar är på det stora hela bra och ställer inte till ngn nämnvärd skada. Helst vill man inte ha dem i isoleringen, men inte ens det är ngt allvarligt problem. Bäst är om de håller till på vinden (ovanför isoleringen) där ingen är.
Många med mögelvindar skulle vara jublande lyckliga att det inte ser värre än på bilderna.
Det att säkra i fortsättningen är att du har tillräcklig undertryck i bostaden, speciellt när man inte kan vara säker på att de ev diffusionstäta lagren mellan bodelen och vinden är helt tätt och oskadat.
Med andra ord skall det blåsa lite lätt luft i ansiktet när du lättar vindsluckan från bodelen en aning en kallare vinterdag.
Gör det inte detta så blir det att säkra ventilationen att luften går ut som det är tänkt vid badrum och toaletter (eldstäder kan eventuellt hjälpa till med drag och det är lite höjd på murstocken och rumsvarm hela vägen) och minska på inläcken av luft från otäta fönster, dörrar och olika genomgångar genom golv att det inte drar där och dreva upp där det drar.
har man intern uppgång mellan garage/källare och bottenvåning så kan dörr behöva monteras i trappan upp och hållas tillräckligt tätt då källare/garage ofta har både dörrar/portar och fönster som inte är speciellt täta och sugkraften är som störst där.
Det att säkra i fortsättningen är att du har tillräcklig undertryck i bostaden, speciellt när man inte kan vara säker på att de ev diffusionstäta lagren mellan bodelen och vinden är helt tätt och oskadat.
Med andra ord skall det blåsa lite lätt luft i ansiktet när du lättar vindsluckan från bodelen en aning en kallare vinterdag.
Gör det inte detta så blir det att säkra ventilationen att luften går ut som det är tänkt vid badrum och toaletter (eldstäder kan eventuellt hjälpa till med drag och det är lite höjd på murstocken och rumsvarm hela vägen) och minska på inläcken av luft från otäta fönster, dörrar och olika genomgångar genom golv att det inte drar där och dreva upp där det drar.
har man intern uppgång mellan garage/källare och bottenvåning så kan dörr behöva monteras i trappan upp och hållas tillräckligt tätt då källare/garage ofta har både dörrar/portar och fönster som inte är speciellt täta och sugkraften är som störst där.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden