L
Lasselano: Kontakta Ekstrands Dörrar och Fönster i Osby, de kan tillverka din dörr åt dig i den design du önskar.
7 svar · 2,6k läst
T
Tonarv: [citat] [citat] Tack ja en dylik sådan verkar det vara
11 svar · 4,3k läst
·
L
Leeroy: Vi bygger just nu takterass med Trebolit som tätskikt. Eftersom terrassgolvet hamnar högre än golvet på insidan vill jag minimera ’tröskeln’ som blir, detta för att inte få en alltför högt (fult) steg upp när man ska ut på terrassen. Samtidigt vill vi ju bygga regelmässigt och så det ej blir strul med försäkring etc vid ev framtida problem. Min fråga är: vad är lägsta
0 svar · 1,6k läst
M
Mag1c: [citat] Bräckjärnet var lite för tjockt så jag skruvade bort gångjärnen istället. Sen var det enkelt att dela på dem :-)
5 svar · 12,2k läst
·
H
Hjulvridarn: [citat] OK, kollade i "Lådan" som persiennen sitter upphängd i - utan att se någon naturlig plats för detaljen. Men då ska jag titta bättre! Tack för hjälpen! (y)
6 svar · 2,3k läst
·
P
Pappa1986: [citat] Hade jag varit dig så hade jag tagit ut antingen Anticimex eller en byggmästare som kan konstatera vad det beror på. Ovansidan på fönstret, där plåten är. Rinner vattnet åt sidan väl? Ser nästan ut som att det rinner tillbaka och ner under pannorna men är bara en gissning. Lycka till :D
6 svar · 2,9k läst
·
T
tophee: I Tyskland gör man så att man sätter en slags bitumentejp ("Antidröhnstreifen") under fönsterblecket innan det installeras. Enligt det här blogginlägget går det dock även att sätta ett nytt bleck ovanpå det befintliga: https://www.alurit.de/blog/2016/10/27/regengeraeusche-auf-fensterbank-stoppen-antidroehn/ Någon som gjort det eller som skulle kunna tipsa vart man hittar rätt
10 svar · 25,5k läst
M
Myckling: Smartglas.se enligt tråden.
4 svar · 5,5k läst
holmberg87
holmberg87: Svårt att ge ett bra svar utan att se hur det ser ut. Men normalt klär du in öppningen antingen så det ser ut som en karm med lister osv eller låter väggarna gå ihop med gipsskivor. Visa gärna en bild
1 svar · 1,4k läst
1
123abc: ID-140 är slutblecket. Vilket slutbleck satt där tidigare? finns det bild? Om det t.ex var ett abloy 4632 slutbleck så finns risken att det inte monterats i rätt höjd då det slutblecket förlåter det mesta. Går det att använda det gamla slutblecket eller fungerar inte förreglingen (sensorkolv kallas den i manualen) då eller i värsta fall fastnar? Jag minns inte rakt av men slutblecket
7 svar · 6,4k läst
·
1
123abc: Hur stor är avståndet mellan slutbleck och låshus? Om avståndet är felaktigt så kan denna typ av fel uppstå. Testa lägg nån bricka under så slutblecket kommer ut en bit och se om det fungerar bättre. Det finns underläggsskyltar till slutblecket om du inte kan justera bort springan.
6 svar · 2,6k läst
Demmpa
Demmpa: Se sida 11, http://ipaper.ipapercms.dk/JeldWenAS/SE/ratt-maatt-goda-raad/?page=11 Om du tar en 8*18 dörr så behöver du inte såga någonting, visserligen är det ca 8 veckors leveranstid på icke standardmått.
4 svar · 5,7k läst
hscn
hscn: Halvolja på linolja och terpentin är i många sammanhang en förträfflig produkt. Men på fuktutsatta ytor t.ex. fönster eller trä utomhus är min personliga erfarenhet att tungoljeblandning är helt överlägsen (även som underlag för målning). Givetvis under förutsättning att tungoljan är av hög kvalitet och att man beaktar användningsråd. Ex
4 svar · 6,6k läst
·
S
spaxx: Verkar onödigt med öppningsbart fönster om man förlorar ljusinsläpp
6 svar · 3,9k läst
A
aweste00: [citat] Ah, OK! Tusen tack för bra svar!
6 svar · 1,9k läst
·
JanneJanne123
JanneJanne123: Jag antar att frågan är var du hittar en plåt för detta. Mitt tips är i så fall att ta med måtten till den lokala plåtslagaren så komer denna att fixa detta på nolltid för en rimlig penning.
1 svar · 6,1k läst
·
J
Julis: [citat] [citat] Tack snälla för tips
2 svar · 1,3k läst
·
F
FRS05: Kolla först så den du tänker anlita vill sätta in fönsterna du köper.
1 svar · 840 läst
findus42
findus42: Standardmått på karmprofil är 45mm tjocklek med ett falsdjup på 12mm. Den tål mycket väl att hyvlas ner 10mm. Går från 33mm till 22mm material kvar. Går att göra med handhållen elhyvel i lägenheten om man måste. Enklare på en rikthyvel förstås. Går troligen att kapa dörren i underkant så går det att få in en 8x21 dörr i bef öppning. Mvh Findus
7 svar · 7,4k läst
·
1
123abc: Mirakelsvamp ibland tror jag den även kallas nanosvamp brukar fungera bra. Jag brukar köpa några på dollarstore när jag är där.
3 svar · 9,2k läst
nikasp
nikasp: Kettlebell klarar inte Husband Acceptance Factor (i motsats till WAF, Wife Acceptance Factor, som innebär att t.ex. högtalare i huset måste vara vita och inte svarta osv) :) Vi hade en figursågad katt med gummikil på som blir typ samma sak men den håller ju inte dörren åt båda hållen. Har vi korsdrag så kan dörrarna både smälla upp och igen, den farligare av de två med en ett- och
5 svar · 21,0k läst
·
R
RoBo: Samma kulör som fönsterna. Be en plåtslagare göra dom S6020-G30Y = RAL7009 i plåt. Brukar inte bli speciellt mycket dyrare.
3 svar · 4,2k läst
·
R
rävlyan: Då är väggen lite som en tårtbit , smalare i ene änden på hålet Passa in en skivbit , gips , mdf eller annan skiva som ligger kloss på kortsidorna och jäms ned ena långsidan , den ska vara lite större på bredden och såga ner till väggen Brukar bli lite fult vid sågningen , svårt att få exakt , sätt en vinkellist för ytterhörn och hörnskarvarna döljs upptill och måla dom
1 svar · 11,9k läst
·
R
rävlyan: Ingen fara på taket , en plåtis har lösning på det och fixar det samt har nog varit med tidigare
3 svar · 8,2k läst
1
123abc: Det finns lite olika glasningslister som ser olika ut men fungerar på samma sätt så den behöver inte lika ut men den ska var minst 1cm längre än där den ska sitta. Glasmästaren brukar oftast foga då de inte har liknande lister med sig, en silikonfog eller liknande brukar bli bra.
4 svar · 2,4k läst
·
E
emwpoma: Du har helt rätt. Klantigt av mig att mäta på insidan. Det är 50 mm jag ska ha. Tackar för ett snabbt svar.
4 svar · 7,7k läst
·
J
Joel Roman: Det finns ett skjutdörrsparti som heter 122 mm skjutdörrsparti för 70 mm väggregel som fungerar till den kombination du vill ha med gips och osb.
2 svar · 6,7k läst
·
R
Ronald H: [citat] Tack ja det är nog bäst att ta bort för det blir lätt fuktskador mellan.
11 svar · 3,7k läst
·
G
gårdetsågårdet: Nu har det gått två år och jag är nyfiken på hur detta löste sig. Hur gjorde ni?
16 svar · 4,9k läst
·
1
123abc: Det sitter tydligen en vanlig skruv med en sorts låsbricka över sig, det såg jag inte på första bilden.
5 svar · 2,8k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.