Påståendet att den lilla mängd med grafit jag använder skulle sätta igen och täppa till i kanaler och stift i cylindern ser jag som löjligt. Efter att jag gjort rent cylindern så är det bara ett lätt tryck med grafitsprayen. Om man däremot fyller låset med grafit och/eller olja varenda gång det kärvar utan att rengöra då blir det problem så som du beskriver det. Ingen av de cylindrar som jag gjort rent och smörjt upp (under 30 år) har jag behövt göra om. För fem år sedan köpte jag två
nya cylindrar till mina garageportar för att få samma nyckel i dessa portar som i huset. Mindre än ett år senare kärvar bägge cylindrarna, troligtvis pga att de sitter i riktigt utsatt läge. Rengjorde och smörjde enligt ovan och har inte haft några problem sedan dess. Att Assa endast rekommenderar deras egna låsolja (syntetiska kallavfettning, isoparrafin) förvånar mig inte då de är ett börsnoterat bolag.
Jämförpriset är ca 3000 kr/liter då du köper en sprayburk från Assa.
Det är också en affärsidé.
Det är lite roligt att både Yale och Assa Abloy har grafitpulver att sälja på andra marknader än Sverige.
https://bblsa.co.za/product/yale-graphite-lubricant-ydy21402-2/
Jag vill inte förleda någon i tron om att det som fungerat för mig i 30 år skulle fungera för någon annan så använd
inte min metod för att rengöra och smörja cylindrar. Köp Assa låsspray!

För övrigt är det billigare för gemene man att använda Assas låsspray. Orsaken till att
jag använder de preparat och metoder som jag rekommenderar är att jag har tillgång till dem i mitt arbete plus att det fungerar så jäkla bra.