Denna altandörr fick påhälsning av en stor sten inatt. Jag vill först bara sätta en tillfällig plexiglasskiva men går det att byta bara glasen eller måste hela dörren bytas sen? +20 år gammal.
Jag undrar lite för att om jag bör vara försiktig när jag limmar/skruvar dit den tillfälliga skivan.
Jag undrar lite för att om jag bör vara försiktig när jag limmar/skruvar dit den tillfälliga skivan.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Det är väl en två- eller troligare treglaskassett som sitter där?
Då beställer du en ny kassett från en glasmästare.
Sätt för en plywoodskiva så länge.
Men varför kastar någon sten på din altandörr?
Kommer det att hända igen tror du?
Då beställer du en ny kassett från en glasmästare.
Sätt för en plywoodskiva så länge.
Men varför kastar någon sten på din altandörr?
Kommer det att hända igen tror du?
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Jag rekommenderar att du tar ut hela glaskasetten och tar den till glasmästarn så du får rätt längd, bredd OCH tjocklek.
Tjockleken är viktig då det ska stämma med glaslisten. (Min glasmästare missade detta och fick beställa en ny)
Protte
Tjockleken är viktig då det ska stämma med glaslisten. (Min glasmästare missade detta och fick beställa en ny)
Protte
Moderator
· Stockholm
· 57 848 inlägg
Var väldigt försiktig. Glas är mycket vassare än man kan tro.
En bekant/kollega lyfte ur en altandörr för att ta hela dörren till glasmästaren. När han var nästan frame vid bilen missade han trottoarkanten, så han klev ned "hårt". Då lossnade en skärva av glaset och föll så att den dels nästan skar av honom handen, dels skar igenom låret, in till benet. Det fanns som tur var folk närvarande med aktuella första hjälpen kunskaper, annars hade han förblött. En handkirurg lyckades återställa handen efter en operation på typ 10h.
En bekant/kollega lyfte ur en altandörr för att ta hela dörren till glasmästaren. När han var nästan frame vid bilen missade han trottoarkanten, så han klev ned "hårt". Då lossnade en skärva av glaset och föll så att den dels nästan skar av honom handen, dels skar igenom låret, in till benet. Det fanns som tur var folk närvarande med aktuella första hjälpen kunskaper, annars hade han förblött. En handkirurg lyckades återställa handen efter en operation på typ 10h.
Tack, jag har kollat med en glasmästare nu som verkade kunna fixa en kassett. Jag limmade och tejpade fast ett plexiglas så länge för att hålla kylan borta hjälpligt.
Varför någon kastat sten kan man fråga sig ... inget stulet utan bara vandalism
Varför någon kastat sten kan man fråga sig ... inget stulet utan bara vandalism
Om du vill ha inbrottsskydd så är det en glaskasset med ett laminerat glas utvändigt som du ska ha. Ger också lite bättre ljudisolering. Måste vara bättre att ta på försäkringen. Nog täcker väl hemförsäkringen sådant här? Om försäkringen täcker så är det väl bara att ringa glasmästaren och be dom komma och fixa. Samt någon som fixar golvet. Försäkringen betalar bara samma som du haft men om du kan ju uppgradera till laminerat glas om du betalar extrakostnaden för det.
Klicka här för att svara