Fönster & Dörrar
Lars48: Om de målades för fem år sen och det börjar spricka redan nu då har det varit ett dåligt underarbete. För att färgenska sitta kvar då ska den gamla färgen slippas bort och målas på nytt. Jag har oxå målat fönstren år 2013 men det ser ut som det var målat igår. Det är ingen bra ide att måla på varje år, det hjälper inte ett dugg och färgen kommer inte att sitta kvar.
Conqvist: Bygghemma var 50% dyrare på våra Elitfönster än Beijers. Då bytte vi i och för sig på hela huset och kunde förhandla lite extra rabatt.
olofh: Ser ju ut dom att de nya har hamnat längre in i väggen. Du måste skydda plankan från regn och hindra att de blåser rakt in. Jag hade nog tagit in en plåtslagare och satt plå som går en bit fram men ändå inte hela vägen
Kyleman: Ber om ursäkt för textstorleken :-(
heimlaga: Mja..... jag föredrar att bo i ett hus där man kan ta sig ut snabbt om det börjar brinna. Alternativet är ju att ha ett järnspett stående bakom gardinen.......
BirgitS: [citat] Vi köpte en innerdörr från Swedoor till det nya gästrummet, det är ju en slät Stable men de har en dörr som ser likadan ut som den du länkar till men är några kronor billigare på bygghemma. Du känner väl till att man inte ska lita på bygghemmas rabatter utan det är viktig att göra en prisjämförelse själv och veta att många av deras rabatter är mer eller mindre
123abc: Det ska inte vara några bekymmer att tillverka en kopia till Kaba 14. Låssmeden kopierar väl inte nyckeln utan tillverkar en ny efter delning, det som kan hända då är att låssmeden väljer fel kort i maskinen och använder kortet för gamla kaba 14 flexsystem istället och då blir det fel eller så är det tvärt om att det sitter ett flex-system och han tillverkar efter vanligt (kaba 14
HasseTeknik: Det finns lås, som om de låses , med en spärr i speciellt läge, fungerar så att dörren måste låsas upp med nyckel även från insidan om den låses från utsidan. Detta är bra att använda under den tid man inte själv är hemma, för det försvårar för inkräktare att ta sig ut ur huset. Denna funktion ska naturligtvis inte vara aktiverad, när man är hemma, då det försämrar
123abc: Den länkade lösningen hade jag inte använt i sverige med vårat klimat samt så är deadbolt låsen skräp och i klass med ett innerdörrlås ungefär säkerhetsmässigt.
Geschwindt: [citat] Har du möjlighet att klyva ner dom till 105 så är väl det alternativet. Personligen tycker jag det blir bättre med bredare foder, och 15mm är inte mycket att orda om
Finliret: Hej! Vi behöver byta ett badrumsfönster och jag undrar nu om det finns någon här som har erfarenhet av Fönsterfabriken? Behöver dessutom tips på andra (bra) tillverkare att ta in offerter från, samt råd om vad ni anser är bäst och billigast: att köpa in fönster själv och betala snickare för att sätta in det, eller att köpa fönster inklusive byte från samma leverantör? I vårt
frityreldarn: [citat] Kan täckas om det skulle vara plötslig storm eller liknande, men inte vid "vanligt" regn.
Blixtmaskin: [citat] Tack! Ja, som alltid är det ju sista latexfogen eller listen i hörnet som blir klart efter ett par år...
Immobil: Kolla med: https://www.leifarvidsson.se eller: https://www.kuntze.se
rävlyan: Det kommer att bli som ett ögonlock där , se hur mycket ögonlock som ni kan acceptera , ju mer ut desto bättre , droppar på det övre kan rinna ner på det nedre och stänka upp på fönstret , du kanske inte hittar dom på varuhusen , det är mera standard , men en plåtis knäcker lätt efter dom mått ni vill ha . Bara mäta exakt på alla fönster för sig och numrera ritningarna , inget
Rennoly: [citat] Vi ska nog testa detta - tack för tips! Återkommer med bild när det är på plats ifall någon är intresserad :)
Crayo: Vilket bruk är lämpligt? Inga problem att putsa ovanpå Karm?
Anonymiserad 168520: Beror lite på fabrikat/modell av innerdörr. Det är hur stommen i dörren är uppbyggd som är avgörande. Måste klara av vikten och inte gå sönder vid fästena. Habo har fina skjutdörrssatser. https://www.byggmax.se/inredning/beslag/skjutdörrsbeslag/skjutdörrsbeslag-k-40-habo-nickel-p256108 Du behöver då: - skruva beslag i dörrbladet. - Såga spår i underkant på dörren. - Fästa
Didde08: Hej Har en altandörr med invändigt och även förberett för utvändig låskolv. Problemet är att man lätt glömmer att låsa från insidan. Finns det någon bra lösning t.ex kodlås fast utan att det låses om man stänger utifrån. [bild] [bild]
123abc: Tror inte någon har det Modulmåttet på lager det är ett ovanligt mått. Utöver det så kan dom ha olika utformning beroende på var dörrbladen möts vänster, höger och mitten samt öppnas utåt eller inåt helglas eller med olika bröstningshöjder. 3-10 veckors leveranstid gassar jag beroende på vad tillverkaren hinner med just nu. Så breda och låga slagpardörrar kan även ge problem
kungcoopa: [citat] Tack! Jag gjorde som så att jag tog bort gångjärnen och yrterbågen bara. Så jag prövade aldrig att få ur sprintarna men gick bra ändå :)
camsod: [citat] Ja låter skumt att det skulle komma från en trasig takplatta!? Det är ju sånt skydd under den, byggplast!? Det där med takfotsplåt är jag osäker på, snickarna har varit här och kollat idag, fotat och ska skicka offert, de nämnde att det inte verkar så farligt, men blött inne under fönsterbrädan och lite svartmögel på ytan när brädan lyftes bort. Jag lyfte själv bort
KnockOnWood: [citat] Var kanske lite svårt. [citat] :cool:
Mazen: Alt 1. Ek fanérad MDF som du kapar till rätt bredd. http://www.fanerami.se/fanerade_skivor.php (vet dock inget om prisbilden) Alt 2. Fanér golv, iom att du har ett plant och slätt underlag torde det vara relativt enkelt att limma dit med fördelen att du får en färdigbehandlad yta direkt efter "läggning" och att golvet bara bygger ca 7mm.
BirgitS: [citat] Har du inte någon möjlighet att åka till ett byggvaruhus och mäta själv, om det nu inte står på dörrtillverkarens webbplats? Det är ju rätt svårt för någon i forumet att gissa sig fram till hur högt dina gångjärn sitter och hur de sitter på den dörr du har tänkt dig att köpa. [citat] Karmar kan vara gjorda på många sätt. Ingen här vet hur din karm är gjord.