Ska sätta tröskelplåt på en egentillverkad karm men är osäker på utförandet. Ett spår är uppsågat men lite för grovt; skulle gissa på att det är 2-3mm. Se bifogade bilder för hur det ser ut. Ska tilläggas att det finns ett litet tak ovanför dörren så den sitter relativt skyddad för regn.
1. Kan jag använda plåten som finns på bilden nedan?
2. Hur fäster jag plåten? Spikar nedanför spåret eller räcker det att pressa in plåten i spåret?
3. Ska man fylla upp spåret med något för att hindra vatten att ta sig in? Speciellt med tanke på att spåret är bredare än plåtens tjocklek.. Dubbelvik på plåten?
4. Behövs 'uppvik' mot fodret/salningen eller funkar det med en rak kant (dvs som plåten ser ut på bilden nedan)
5. Andra tips?
1. Kan jag använda plåten som finns på bilden nedan?
2. Hur fäster jag plåten? Spikar nedanför spåret eller räcker det att pressa in plåten i spåret?
3. Ska man fylla upp spåret med något för att hindra vatten att ta sig in? Speciellt med tanke på att spåret är bredare än plåtens tjocklek.. Dubbelvik på plåten?
4. Behövs 'uppvik' mot fodret/salningen eller funkar det med en rak kant (dvs som plåten ser ut på bilden nedan)
5. Andra tips?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur ofta på årsbasis regnar/blötsnöar det på nederdelen av dörren?A aekeberg skrev:1. Kan jag använda plåten som finns på bilden nedan?
2. Hur fäster jag plåten? Spikar nedanför spåret eller räcker det att pressa in plåten i spåret?
3. Ska man fylla upp spåret med något för att hindra vatten att ta sig in? Speciellt med tanke på att spåret är bredare än plåtens tjocklek.. Dubbelvik på plåten?
4. Behövs 'uppvik' mot fodret/salningen eller funkar det med en rak kant (dvs som plåten ser ut på bilden nedan)
5. Andra tips?
Är det färre än 5-6 (grov uppskattning) så kan du i stort sett göra hur som helst.
1. Ja. Ev med modifiering.
2. Spika nedanför spåret, annars kommer tröskeln att ramla loss lite nu och då. Särskilt om sågspåret inte klämmer fast plåten.
3. Om det ofta regnar och blåser på dörren så är nog en dubbelvikning inte fel, men troligtvis har det ingen avgörande betydelse. Tröskeln ovanför plåten får ju vatten på sig hela tiden, så det viktigaste är god kvalitet på tröskelvirket och att hålla efter skyddet (olja el lack vilket du nu har). Tröskelns ovankant slits ju hela tiden då man går på den.
4. Beror på fuktbelastningen. Ett uppvik minskar fukten som går in på fodrets innerkant mot sockeln, men har mest betydelse om det blåser och regnar så att vattnet pressas ut mot kanterna. Misstänker att fodrets ändträ är lika hårt utsatt. Dock är det ju inte jättejobbigt att göra små uppvik i ändarna på plåten.
Tackar för kommentarerna! Om vinden ligger på 'från fel håll' vid regn så kommer det nog in den del i nederkant på dörren. En gång per månad?Oldboy skrev:
Hur ofta på årsbasis regnar/blötsnöar det på nederdelen av dörren?
Är det färre än 5-6 (grov uppskattning) så kan du i stort sett göra hur som helst.
1. Ja. Ev med modifiering.
2. Spika nedanför spåret, annars kommer tröskeln att ramla loss lite nu och då. Särskilt om sågspåret inte klämmer fast plåten.
3. Om det ofta regnar och blåser på dörren så är nog en dubbelvikning inte fel, men troligtvis har det ingen avgörande betydelse. Tröskeln ovanför plåten får ju vatten på sig hela tiden, så det viktigaste är god kvalitet på tröskelvirket och att hålla efter skyddet (olja el lack vilket du nu har). Tröskelns ovankant slits ju hela tiden då man går på den.
4. Beror på fuktbelastningen. Ett uppvik minskar fukten som går in på fodrets innerkant mot sockeln, men har mest betydelse om det blåser och regnar så att vattnet pressas ut mot kanterna. Misstänker att fodrets ändträ är lika hårt utsatt. Dock är det ju inte jättejobbigt att göra små uppvik i ändarna på plåten.
Satsar på uppvik mot salningen och försöker få till dubbelvik att trycka in i spåret (givet att tjockleken då blir bra).
Är det en falstång jag behöver för plåtjobbet (utöver plåtsax)? Rekommendationer på märke/variant?
Produkter som diskuteras: "plåtsax"
Plåtsaxar
Plåtsaxar är specialiserade skärande verktyg som används för att klippa genom tunna material som plåt och annan plåt. De finns i olika storlekar och stilar för att passa olika applikationer, och vissa är utformade för att klippa i
Läs mer
Limma fast plåten med ett montagelim i spåret. Annars kommer kapilärkrafterna mellan bleck och trä dra vattnet med sig in och runt becket I tröskeln. Går med en gummiremsa som du viker runt blecket och trycker in i spåret. Fäst i underkant med såklart. Lycka till!
Falstång ja. En sådan med bred "anknäbb".
Själv har jag en gammal från arvsgods. Vet ej namnet. Oavsett, snåla aldrig på verktyg. Det är hälsovådligt både fysiskt och psykiskt.
För långa kanter som blir lite "knyckliga" med falstång så kan man mha en rak regel och ett stabilt bord böja över bordskanten och då få ett slätare resultat.
Själv har jag en gammal från arvsgods. Vet ej namnet. Oavsett, snåla aldrig på verktyg. Det är hälsovådligt både fysiskt och psykiskt.
För långa kanter som blir lite "knyckliga" med falstång så kan man mha en rak regel och ett stabilt bord böja över bordskanten och då få ett slätare resultat.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden