2 782 läst ·
25 svar
3k läst
25 svar
Öppna ett "för" smalt valv får köket.
Jag har godkännande från kommunen för en öppning på 75 cm men så var där rör i vägen..Anna_H skrev:
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 295 inlägg
Alltså du pratar lite stressat?
Eftersom du redan har en godkänd ingång till rummen är tillgängligheten inte ett problem. Är hålet inom lägenheten har du heller inte några brandkrav att ta hänsyn till. Ur dessa synpunkter gör du ingen försämring.
Det är BRF som äger stommen så ett godkännande från dom måste du ha. Har du det så är det bara att köra.
Om du kallar det öppning, dörr, ljusinsläpp, serveringslucka etc. Har ingen betydelse. Jag hade bara kallat det för öppning, enkelt och generiskt.
Eftersom du redan har en godkänd ingång till rummen är tillgängligheten inte ett problem. Är hålet inom lägenheten har du heller inte några brandkrav att ta hänsyn till. Ur dessa synpunkter gör du ingen försämring.
Det är BRF som äger stommen så ett godkännande från dom måste du ha. Har du det så är det bara att köra.
Om du kallar det öppning, dörr, ljusinsläpp, serveringslucka etc. Har ingen betydelse. Jag hade bara kallat det för öppning, enkelt och generiskt.
I en brf är det föreningen som har ansvar för husets stomme. Föreningen tar över ansvar för de förändringar som görs, om det sedan skulle ge några problem. Därför ska föreningen godkänna ingrepp som görs i bärande väggar. Det är viktigt även för din del, om du gör ingrepp utan godkännande kan du hållas ansvarig om det senare orsakar problem
OM jag förstår TS rätt så har han frågat styrelsen och de har i sin tur godkänt en öppning på 75cm för att det är det som är minsta mått på det som kan kallas dörr. Sedan upptäcks det att det inte får rum mer än 56cm. Kan detta då stoppas av styrelsen på grund av att det inte blir en godkänd brandväg ut ur rummet då det finns andra vägar in.
På den frågan är svaret "nej". Det är redan utrett, jag svarade i #11.snuttjulle skrev:
OM jag förstår TS rätt så har han frågat styrelsen och de har i sin tur godkänt en öppning på 75cm för att det är det som är minsta mått på det som kan kallas dörr. Sedan upptäcks det att det inte får rum mer än 56cm. Kan detta då stoppas av styrelsen på grund av att det inte blir en godkänd brandväg ut ur rummet då det finns andra vägar in.
Jag tror inte det är utrymningsväg som avses utan brandceller för att eventuell brand och gaser inte ska sprida sig för snabbt.snuttjulle skrev:
Det beror på hur huset är konstruerat.
Klicka här för att svara