Hej, undrar över min låssituation, låsen är ju över 15 år nu och flera av dom börjar att kärva, det hackar och är svårt att vrida nyckeln förbi ”startläget”, och detta gäller oavsett vilken nyckel man använder.
Hur ska man tänka här? Har smörjt med Abus lås-grej men tycker det faktiskt blir sämre efter det?
Kan låsen bli gamla och slitna efter 15 år?
Vad kostar det att byta lås, kan man bara byta vital del eller behöver man liksom skruva dit hela klabbet?
Finns det nåt mervärde ned nya lås, typ ny teknik etc?
Förlåt min om något ostrukturerad frågeställning, men kan absolut inget om lås...
Hur ska man tänka här? Har smörjt med Abus lås-grej men tycker det faktiskt blir sämre efter det?
Kan låsen bli gamla och slitna efter 15 år?
Vad kostar det att byta lås, kan man bara byta vital del eller behöver man liksom skruva dit hela klabbet?
Finns det nåt mervärde ned nya lås, typ ny teknik etc?
Förlåt min om något ostrukturerad frågeställning, men kan absolut inget om lås...
Produkter som diskuteras: "cylinderlås"
Cylinderlås
Cylinderlås är den mest använda låstypen i modern tid och är standard för alla typer av dörrar, från bostäder till kommersiella byggnader. Detta lås använder en cylinder som låses och låses upp med en nyckel. Cylinderlåsets design
Läs mer
Du har ett cylinderlås som kärvar pga slitage.
Det kan vara möjligt att göra en omläggning av låscylindern där slitagedelar byts eller så kan du byta låscylinder.
Om det finns något mervärde med att köpa hela låssatser och byta ut kan jag inte svara på då jag inte vet vad du har för lås.
Abus låsspray bör du inte använda i dina låscylindrar.
Det kan vara möjligt att göra en omläggning av låscylindern där slitagedelar byts eller så kan du byta låscylinder.
Om det finns något mervärde med att köpa hela låssatser och byta ut kan jag inte svara på då jag inte vet vad du har för lås.
Abus låsspray bör du inte använda i dina låscylindrar.
Nej. Det är bara en viss sort av själva cylindern. Det står för "security cylinder drillproof". Hela låshuset finns också olika av. 2002 är en vanlig modell från ASSA och alltså inte årtalet.T TreeView skrev:
Assa SCD (Security Cylinder Drillproof) vilket översätts till "borrskyddad säkerhetscylinder" är en stämpling som står på alla moderna assa låscylindrar, egentligen betyder det endast att cylinderhuset är borrskyddat då cylinderhuset är den detaljen som märkt.
SCD används även på andra detaljer för att visa att dom uppfyller kraven och ingår i en godkänd (kl3+) låsenhet, så det är inte endast kopplat till låscylindrar.
På äldre ASSA låscylindrar stod det istället SCB SäkerhetsCylinder Borrskyddad med det internationaliserades alltså till SCD.
Nej det säger inte mer än att fabrikatet är ASSA men jag vågar gissa på att det är ASSA 700-serie som du har.
Troligtvis ASSA 701 (ovan utsida) eller ASSA 711 (rund utsida), tänk på att det är låscylinderns form inte cylinderringen som oftast är rund.
https://www.assaabloyopeningsolutio...700/M0997.0705 - ASSA Cylinder 700 Svensk.pdf
SCD används även på andra detaljer för att visa att dom uppfyller kraven och ingår i en godkänd (kl3+) låsenhet, så det är inte endast kopplat till låscylindrar.
På äldre ASSA låscylindrar stod det istället SCB SäkerhetsCylinder Borrskyddad med det internationaliserades alltså till SCD.
Nej det säger inte mer än att fabrikatet är ASSA men jag vågar gissa på att det är ASSA 700-serie som du har.
Troligtvis ASSA 701 (ovan utsida) eller ASSA 711 (rund utsida), tänk på att det är låscylinderns form inte cylinderringen som oftast är rund.
https://www.assaabloyopeningsolutio...700/M0997.0705 - ASSA Cylinder 700 Svensk.pdf
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 293 inlägg
Har du smörjt med spray? Tycker det brukar komma in bättre.
Det är en assa 700-serie utsidan kallas 711.
Den ser inte ut att vara jättemycket använd men stiften kan vara slitna ändå eller dåliga nycklar t.ex en dålig kopia som inte stämmer i höjd.
Du kan köpa assa låsspray och se om det blir bättre.
Spruta in en liten dusch och för in nyckeln och vrid lite fram och tillbaka, ta sedan ur nyckeln och torka av smutsen på ett papper, för in nyckeln igen och vrid lite ta ur nyckeln och torka av tills det inte kommer ut massa smuts och ge en ny dusch med assa låsspray om det blir torrt igen, ge en liten dusch när du är klar.
Du ska alltså få ut smutsen ur låset, assa låssprayen löser upp smutsen och lämnar en glidyta efter sig.
Ge endast mindre duschar med låssprayen det är bara slöseri att överdriva.
Använd inte andra låsoljor och skräp som säljs som kan vara skadliga för låscylindern utan använd assa låsspray.
Tänk på att nycklarna kan vara lite "oljiga" eller smutsiga ett tag efteråt så undvik att lägga dom in vita kläder eller känsliga plagg så du inte får onödiga fläckar.
Med detta sagt och det faktum att det blev sämre med abus låssprayen, jag gissar att du använt abus ps88 som inte är extremt dålig så bör felet inte vara orsakad av smuts eller avsaknad av glidyta på detaljer utan snarare slitage.
Det kan även vara ett tidigare smörjmedel som gjort att detaljer börjat ärga vilket är vanligt vid felaktiga låssprayer.
Den ser inte ut att vara jättemycket använd men stiften kan vara slitna ändå eller dåliga nycklar t.ex en dålig kopia som inte stämmer i höjd.
Du kan köpa assa låsspray och se om det blir bättre.
Spruta in en liten dusch och för in nyckeln och vrid lite fram och tillbaka, ta sedan ur nyckeln och torka av smutsen på ett papper, för in nyckeln igen och vrid lite ta ur nyckeln och torka av tills det inte kommer ut massa smuts och ge en ny dusch med assa låsspray om det blir torrt igen, ge en liten dusch när du är klar.
Du ska alltså få ut smutsen ur låset, assa låssprayen löser upp smutsen och lämnar en glidyta efter sig.
Ge endast mindre duschar med låssprayen det är bara slöseri att överdriva.
Använd inte andra låsoljor och skräp som säljs som kan vara skadliga för låscylindern utan använd assa låsspray.
Tänk på att nycklarna kan vara lite "oljiga" eller smutsiga ett tag efteråt så undvik att lägga dom in vita kläder eller känsliga plagg så du inte får onödiga fläckar.
Med detta sagt och det faktum att det blev sämre med abus låssprayen, jag gissar att du använt abus ps88 som inte är extremt dålig så bör felet inte vara orsakad av smuts eller avsaknad av glidyta på detaljer utan snarare slitage.
Det kan även vara ett tidigare smörjmedel som gjort att detaljer börjat ärga vilket är vanligt vid felaktiga låssprayer.
Jag smörjer mina låscylindrar med grafitspray. Fördelen med grafitspray är att när lösningsmedlet är dunstat så återstår ett torrt grafitpulver som smörjer cylindern riktigt bra. Använder man en spray med olja i innebär det att oljan kommer vara klibbig (förutom smörjande i början) och därmed binder damm och partiklar i låscylindern. Cylindern kommer senare kärva pga smuts som fastnat i oljan.
Ta loss cylindrarna och tvätta ur dem med spray typ bromsrengöring.
När du sprayat bromsrengöring i cylindern kör du nyckeln fram och tillbaka i cylindern och på så vis matar man ut smutsen.
Om du har tryckluft kan du blåsa försiktigt med det.
När cylindern har torkat sprayar du med grafitspray i cylindern och "motionerar" den genom att köra nyckeln in och ut samt vrida på den som man gör när man låser/låser upp.
När grafitens lösningsmedel har torkat rengör du cylinderns utsida med papper/trasa och återmonterar sedan cylindern. Grafitpulvret är ett extremt fint pulver så använd handskar och var på ett ställe som tål att bli lite skitigt.
Ta loss cylindrarna och tvätta ur dem med spray typ bromsrengöring.
När du sprayat bromsrengöring i cylindern kör du nyckeln fram och tillbaka i cylindern och på så vis matar man ut smutsen.
Om du har tryckluft kan du blåsa försiktigt med det.
När cylindern har torkat sprayar du med grafitspray i cylindern och "motionerar" den genom att köra nyckeln in och ut samt vrida på den som man gör när man låser/låser upp.
När grafitens lösningsmedel har torkat rengör du cylinderns utsida med papper/trasa och återmonterar sedan cylindern. Grafitpulvret är ett extremt fint pulver så använd handskar och var på ett ställe som tål att bli lite skitigt.
Håller med dig om att nymonterade cylindrar inte ska ha varken olja eller grafit. Däremot en cylinder som har suttit i utsatt miljö och kärvar, där alternativet är att byta cylindern (700-800 kr/cyl) eller ta den till en låsfirma som plockar isär den och renoverar den. Sist jag frågade så skulle en låsfirma ha 500 kr för att lägga om en ny cylinder, vad de ska ha för att plocka isär, rengöra och smörja en kärvande cylinder vågar jag inte tänka på. Beskriven metod funkar för mig och håller liv i mina cylindrar som sitter utsatta för havets salta vindar med sjösand och annat böös.
Att använda grafit lärde jag mig av en auktoriserad låskille i mitten av 90-talet.
Du får gärna förklara vad det skiljer på en scd-cylinder från 90-talet och en cylinder idag och varför de inte skulle vara kompatibla med grafit.
Att använda grafit lärde jag mig av en auktoriserad låskille i mitten av 90-talet.
Du får gärna förklara vad det skiljer på en scd-cylinder från 90-talet och en cylinder idag och varför de inte skulle vara kompatibla med grafit.
Det skulle inte användas grafit i den låscylindern (SCD) på 90-talet heller, det förstör bland annat dyrkskyddet i låscylindern.
Grafit har diskuterats tidigare på forumet , grafit har inga som helst fördelar mot assa låsspray men en del nackdelar.
Grafiten fyller igen alla håligheter ungefär som när man spacklar en yta och dessa håligheter behövs för säkerheten och bra funktion, när jag river isär en låscylinder där grafit använts så är det en gegga i cylindern ungefär som lera.
Meningen med låsspray är att rengöra låscylindern och få ut all smuts det kan du aldrig göra med grafit.
Det enda lås jag kan komma på där grafit har fördelar idag är möjligtvis ett blixtlås.
Assa skriver klart och tydligt att du aldrig ska använda grafit eller olja i deras låscylindrar.
https://static-mpc-spear-production.assaabloy.com/asfe//Fetchfile.aspx?id=48126
https://www.assaabloyopeningsolutio...llbehor/M1025.0911 - ASSA Låsspray Svensk.pdf
Det enda dåliga med broschyrerna är att de inte beskriver rengörings förfarandet grundligt och att nyckeln ska torkas av flera gånger.
Grafit har diskuterats tidigare på forumet , grafit har inga som helst fördelar mot assa låsspray men en del nackdelar.
Grafiten fyller igen alla håligheter ungefär som när man spacklar en yta och dessa håligheter behövs för säkerheten och bra funktion, när jag river isär en låscylinder där grafit använts så är det en gegga i cylindern ungefär som lera.
Meningen med låsspray är att rengöra låscylindern och få ut all smuts det kan du aldrig göra med grafit.
Det enda lås jag kan komma på där grafit har fördelar idag är möjligtvis ett blixtlås.
Assa skriver klart och tydligt att du aldrig ska använda grafit eller olja i deras låscylindrar.
https://static-mpc-spear-production.assaabloy.com/asfe//Fetchfile.aspx?id=48126
https://www.assaabloyopeningsolutio...llbehor/M1025.0911 - ASSA Låsspray Svensk.pdf
Det enda dåliga med broschyrerna är att de inte beskriver rengörings förfarandet grundligt och att nyckeln ska torkas av flera gånger.
