Hej!
Dags att byta våran gamla ytterdörr med sidoljus från -59, mitt bekymmer är modulmåttet (hålet i väggen) som är 1130 x 2130 mm, vill ha in en 10 x 21 dörrr men det blir ca 70 mm "luft" på varje sida och skulle vilja veta hur man lättast löser det problemet.

Några extra stående reglar och sedan bredare foder?

Tack för ditt svar, ja det låter som den enklaste åtgärden

Min syster bytte ut deras gamla ytterdörr med tillhörande sidoljus och dom ville inte ha sidoljus igen så där reglades det upp så det blev en bra drevspalt och isolerades och panelades utvändigt.

Kanske PVC dörr? Kan tillverkas i exakt mått du behöver, fast det tar en stund innan de kommer hem till dig

zbynio skrev:
Kanske PVC dörr? Kan tillverkas i exakt mått du behöver, fast det tar en stund innan de kommer hem till dig
Vanliga ytterdörrar tillverkas också i exaktmått.

Bytte själv en ytterdörr förra månaden, med både sidoljus och överljus. Flera av mina grannar, som har likadana hus, har reglat upp och panelat sido/överljusen och satt i en standarddörr. Det ser förskräckligt ut och förstör hela husets karaktär. Så det blev att åka till den lokala snickerifabriken och beställa. Det blev en dörr i ädelträ som ser fantastisk ut, till ett helt ok pris! Jag ler varje gång jag går in genom dörren. Så mitt råd är, beställ en dörr med rätt mått, du kommer inte att ångra dig.

Sydskåning skrev:
Bytte själv en ytterdörr förra månaden, med både sidoljus och överljus. Flera av mina grannar, som har likadana hus, har reglat upp och panelat sido/överljusen och satt i en standarddörr. Det ser förskräckligt ut och förstör hela husets karaktär. Så det blev att åka till den lokala snickerifabriken och beställa. Det blev en dörr i ädelträ som ser fantastisk ut, till ett helt ok pris! Jag ler varje gång jag går in genom dörren. Så mitt råd är, beställ en dörr med rätt mått, du kommer inte att ångra dig.
Upp med en bild :-)

Ok :-) Hittade en som jag tog strax efter monteringen, numera sitter lister mm på plats. Massiv mahogny med nåtad "däckribb" för att få fram lite marin känsla. Var bara att såga ut den gamla och fälla in den nya. Föreställ er panel istället...

IMAG0176.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Götesjö och 3 till
  • Laddar…
Vi beställde en måttbeställd ek dörr från snickeri. Det blev ungefär samma pris som en "standard" dörr. Vår var dock en dubbeldörr... Man kan ju hitta på lite roligare grejer själv men det kostar kanske 10-20% mer än att köpa en standard dörr (men då räknar jag inte med pappersdörrar från typ Bauhaus).

S Sydskåning skrev:
Ok :) Hittade en som jag tog strax efter monteringen, numera sitter lister mm på plats. Massiv mahogny med nåtad "däckribb" för att få fram lite marin känsla. Var bara att såga ut den gamla och fälla in den nya. Föreställ er panel istället...

[bild]
Vilken leverantör använde ni? Jättefint!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.