2 596 läst ·
20 svar
3k läst
20 svar
Ny innerdörr till 1850-talshus
Ett tredje alternativ är att köpa en dörr som böstsn passar och anpassa till karmen. Men att hitta en dörr med fönster som passar i stil och storlek kräver nog enorm tur. Så då återstår att låta bygga en dörr.
Om jag ska hitta en dörr som passar i stil och storlek, hur vet jag om det går att kapa dörren utan att pluggarna ryker och dörren börjar hänga och allt vad det var? Det kanske tillverkaren vet?D Daniel 109 skrev:
Titta på bilden jag länkade till. Tappen är den som syns på den smala änden av dörren, vi säger att det typ ska finnas kvar 1 cm efter kapning tills tappen börjar. Pluggarna (de små runda på dörrbladet) är inte superviktiga, man kan borra nya hål om man nu skulle behöva kapa dörren mitt i en och sätta nya pluggar.N Nanoq skrev:
En modern dörr är inte nödvändigtvis byggd enligt samma princip, jag tror Daniel menar på om du köper en dörr ifrån samma tidsperiod som de andra dörrarna.
Ursäkta om svaret kan uppfattas som klappa på huvudet, jag vet bara inte hur mycket du vet om snickeri.
Hej! Ingen fara. Jag vet väldigt lite om snickerier! Jag borde alltså kunna hitta en dörr som är aningens större än karmen och fråga tillverkaren hur stor marginal jag har till "tappen". Finns det fler saker i en dörr som kan uppfattas som en tapp, eller vet alla dörrtillverkare vad jag som menas med "tappen"? Vilken tillverkningstradition ska dörren vara gjord med för att kunna ha en tapp? Genomgående ramverk har jag förstått att något kallas. Är det en sån dörr jag ska leta efter?M MissAnpassad skrev:Titta på bilden jag länkade till. Tappen är den som syns på den smala änden av dörren, vi säger att det typ ska finnas kvar 1 cm efter kapning tills tappen börjar. Pluggarna (de små runda på dörrbladet) är inte superviktiga, man kan borra nya hål om man nu skulle behöva kapa dörren mitt i en och sätta nya pluggar.
En modern dörr är inte nödvändigtvis byggd enligt samma princip, jag tror Daniel menar på om du köper en dörr ifrån samma tidsperiod som de andra dörrarna.
Ursäkta om svaret kan uppfattas som klappa på huvudet, jag vet bara inte hur mycket du vet om snickeri.![]()
Jag har också hittat ett företag som mått-tillverkar dörrblad men som också säger att de bara kan göra dem 40 mm. I min karm ser det ut som att det bara får plats ett dörrblad som är 31 mm. Kan en snickare fixa till min karm så att ett dörrblad på 40mm passar?
Ska du ändå köpa en nyproducerad dörr, be en snickare göra den från grunden istället för att köpa en massproducerad. Då kommer den passa rakt av. Visst, det kanske kostar en slant, men det kommer se bättre ut än om dörren är för tjock för dörrhålet.N Nanoq skrev:Hej! Ingen fara. Jag vet väldigt lite om snickerier! Jag borde alltså kunna hitta en dörr som är aningens större än karmen och fråga tillverkaren hur stor marginal jag har till "tappen". Finns det fler saker i en dörr som kan uppfattas som en tapp, eller vet alla dörrtillverkare vad jag som menas med "tappen"? Vilken tillverkningstradition ska dörren vara gjord med för att kunna ha en tapp? Genomgående ramverk har jag förstått att något kallas. Är det en sån dörr jag ska leta efter?
Klicka här för att svara