Hej,
Mina mamma har köpt ett hus och jag försöker hjälpa henne. Jag har googlat ihjäl mig samt fått olika offerter beträffande fönster. Dock vet jag fortfarande inte om man ska satsa på PVC, aluminum eller trä? Jag tycker det är så svårt att välja och jag tycker de två sista alternativen är så dyra! Jag har även tänkt om man kan fortfarande använda de fönster vi har nu?:thinking: Huset är byggt på 60-talet. De nuvarande fönstren enligt mitt tycke ser bra ut, har någon kanske tips på något företag som kan åtgärda befintliga fönster? Eller är det en dum fråga ?:heart:

Fulkemisten
Nä. Det är väl ingen dum fråga. Gamla fönster är ofta inte dumma alls. Förstår inte varför folk byter fullt fungerande och vädertäta fönster. Avskrivningstiden för energiglas är enorm i det fallet. Vill man slippa underhållet är aluminiumklädd utsida ett bra alternativ, det kostar dock kanske mer än det smakar?

• Gilla
Keegan
  • Laddar…
Alla alternativen är bra. Viktigt är att utseendet passar. Tänk på att PVC fönster ofta är inåtgående, finns ju i övrig a också men inte lika vanligt.

Byter ni fönster så välj gärna u-värde under 1.0.

Ett alternativ om de befintliga fönstren är friska i virket är att sätta in glaskasetter med lågt u-värde

Vad behöver åtgärdas med befintliga fönster? Om färgen flagnar är det väl en målare du behöver. Nya tätningslister om det behövs monterar du ganska enkelt själv. Vill du ändå byta fönster så se till att få fönster med lågt U-värde. PVC-fönster är ofta väldigt fula. Men det brukar framhållas att de är underhållsfria.

Fulkemisten
A Avemo skrev:
PVC-fönster är ofta väldigt fula. Men det brukar framhållas att de är underhållsfria.
Ja men eller hur! De är liksom plastiga, det kan ju ha med materialet de är gjorda av iofs... De är nog underhållsfria först, men sedan efter 10-15 år så lycka till att slipa och måla solblekt spröd plast? Eller?

Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Ja men eller hur! De är liksom plastiga, det kan ju ha med materialet de är gjorda av iofs... De är nog underhållsfria först, men sedan efter 10-15 år så lycka till att slipa och måla solblekt spröd plast? Eller?
Dom blir inte solblekta och spröda så det problemet slipper man

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.