surris
lllusion lllusion skrev:
Nu har jag byggt, installerat och tätat innefönster på verandan, samt monterat fönsterremsor. Det bildas fortfarande lite kondens på morgonen på insidan av ytterbågarna. Jag misstänker att mer ventilation behövs. (Bågarna i dörrarna bilder inte kondens. I dem har jag skapat ordentlig med ventilation.)

Vad är enkla sätt att skapa mer ventilation av luft utifrån i gamla enkelglasfönster?
Har du fönstervadd/mossa mellan bågarna? de jämnar ut fuktbalansen. Annars kan du justera hasparna så det blir otätare i falsen. Du kan även hyvla ner fönsterbågarna lite om det är väldigt tajt mellan båge och fals.

Ja, vadd finns.
Kanske räcker det med att lätta på hasparna.
👍

lllusion lllusion skrev:
Nu har jag byggt, installerat och tätat innefönster på verandan, samt monterat fönsterremsor. Det bildas fortfarande lite kondens på morgonen på insidan av ytterbågarna. Jag misstänker att mer ventilation behövs. (Bågarna i dörrarna bilder inte kondens. I dem har jag skapat ordentlig med ventilation.)

Vad är enkla sätt att skapa mer ventilation av luft utifrån i gamla enkelglasfönster?
Kan ju vara så att innebågarna inte är täta nog så att för mycket värme smiter ut.. gummilister på innerkarmen och inget på ytterkarmen brukar funka.

Men är det gamla fönster är det nog ganska normalt med lite fukt. Torkad vitmossa hade man förr.

Testade på ett projekt att byta gummilist mot hampasnöre för tätning. Blev en markant skillnad, och inte till det bättre. Men finare såg det ut :)

Biggle Biggle skrev:
Kan ju vara så att innebågarna inte är täta nog så att för mycket värme smiter ut.. gummilister på innerkarmen och inget på ytterkarmen brukar funka.
Ja, det är lite svårt faktiskt med dessa karmar att få det helt tätt. Alla fönster är olika men vissa fattar en kant för en gummilista att trycka mot. Jag har funderat på att lägga lite fog på fönsterremsorna men är lite orolig för att det smitter igenom pappret.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.