Köpt hus som är byggt i början av 70-talet. Älskar fönstrena, men de har farit lite illa. Hur återfår de lättast sin bruna fylliga färg? Är det den långa vägen med att slipa och sen betsa och lacka varje fönster eller finns det ett enklare alternativ? Lackbets?

Bifogar närbild på altandörren för att ge en bild av vilken kulör osv jag har att jobba med

• Närbild av brun träaltandörr med synliga åldringsmärken, del av inre karm, och utsikt mot veranda med trädäck.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av brun träaltandörr med metallhandtag, visar slitage på träytan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Kristina Bonander1
  • Laddar…
Carsohen Carsohen skrev:
Köpt hus som är byggt i början av 70-talet. Älskar fönstrena, men de har farit lite illa. Hur återfår de lättast sin bruna fylliga färg? Är det den långa vägen med att slipa och sen betsa och lacka varje fönster eller finns det ett enklare alternativ? Lackbets?

Bifogar närbild på altandörren för att ge en bild av vilken kulör osv jag har att jobba med
Kan inte ge dig några bra svar men jag har samma utmaning med ytterdörrens karm i vårt 70-talshus. Jag är nog inställd på den långa vägen, slipa, olja (i mitt fall eftersom det är teak). Önskar dig lycka till. Kul att du vill bevara 70-talet!

• Gilla
Carsohen
  • Laddar…
Carsohen Carsohen skrev:
Hur återfår de lättast sin bruna fylliga färg?
Är färgen målad och sedan bortskavd finns det bara ett sätt. Gör om som du skrev.

Men om det är enkelt att få samma nyans som innan beror nog på hur skicklig man är. Så måste man fråga kan man ju undra. Men man bör nog träna/testa så man har koll på nyanserna innan man startar.

Teak är något helt annat. Den behöver man inte betsa.

Kristina Bonander1 Kristina Bonander1 skrev:
Kan inte ge dig några bra svar men jag har samma utmaning med ytterdörrens karm i vårt 70-talshus. Jag är nog inställd på den långa vägen, slipa, olja (i mitt fall eftersom det är teak). Önskar dig lycka till. Kul att du vill bevara 70-talet!
Tack så mycket! 😊

O O skrev:
Är färgen målad och sedan bortskavd finns det bara ett sätt. Gör om som du skrev.

Men om det är enkelt att få samma nyans som innan beror nog på hur skicklig man är. Så måste man fråga kan man ju undra. Men man bör nog träna/testa så man har koll på nyanserna innan man startar.

Teak är något helt annat. Den behöver man inte betsa.
Lite oklart vad som är gjort på fönstrena, jag kan väldigt lite om detta tyvärr. Men det verkar vara lack delvis(där det inte släppt än)

Det är inte teak, och annars hade jag gjort som jag gör med teakmöbler 😊

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.