Vi håller på montera in en ny altandörr från Elitfönster och får problem när dörren ska stänga så går inte dörrbladet jämt på handtag-sidan uppe och nere. Dörrbladet sticker ut ca ~7mm högst upp men ligger jämt mot dörrlisten längst ned. Dörrbladet ska ju gå jämt hela sidan.
Karmen är 100% i lod och åt alla håll. Överstycke och understryka är 100% i lod.
Vi kör ett långpass från Hultafors 2meters som är rätt kalibrerat.
Om vi ska få dörrbladet att stänga jämt på handtagssidan måste vi montera karmen sne. Dvs dra in karmens nedre del ca 7mm och på passet blir kanrnen inte alls i lod på långa vägar.
Är dörren skev eller får man vara beredd på att dörren inte stänger jämt hela vägen?
Om vi monterar karmen i lod som på bilderna så går det stänga men när man drar i drar dörren till karmen blir det ca 7mm stor glipa högst upp men det tätas till när man vrider ned handtaget.
Det känns inte rätt. Och det känns som dörrbladet verkar skevt.
Karmen är 100% i lod och åt alla håll. Överstycke och understryka är 100% i lod.
Vi kör ett långpass från Hultafors 2meters som är rätt kalibrerat.
Om vi ska få dörrbladet att stänga jämt på handtagssidan måste vi montera karmen sne. Dvs dra in karmens nedre del ca 7mm och på passet blir kanrnen inte alls i lod på långa vägar.
Är dörren skev eller får man vara beredd på att dörren inte stänger jämt hela vägen?
Om vi monterar karmen i lod som på bilderna så går det stänga men när man drar i drar dörren till karmen blir det ca 7mm stor glipa högst upp men det tätas till när man vrider ned handtaget.
Det känns inte rätt. Och det känns som dörrbladet verkar skevt.
Redigerat:
Vi har inte monterat karmen efter väggen. Vi har monterat karmen helt i lod och då går inte dörrbladet att stänga jämt oavsett hur väggen ser ut.B Boende45 skrev:
Så karmen följer inte väggen utan karmen följer vattenpasset.
I sådana fall måste karmen vara sne.B buhu skrev:
Men det kan ni ju själva konstatera genom att mäta den
De varkar ha kvalitetsproblem. Jag monterade en likadan dörr förra sommaren. Använda kvalitetsvattenpass och laser. Dörren slår ändå i med låsmekanismen i överkant när man stänger, och det krävs våld för att få låsmekanismen att kroka i ordentligt så att det går att vrida om låset. Om jag minns rätt verifierade jag att det problemet även finns när dörren är öppen, det vill säga: Låsmekanismen är trasig eller håller låg kvalité internt och det har inte med att den krockar med karmen.B buhu skrev:
Dörren används ännu inte så det är inget problem, och jag har inte orkat se om dett går att justera med gångjärnen eller kontrollmätt själva dörrbladet. Karmen är däremot 100% i lod och diagonalerna exakt lika. Jag slutade köpa Elitfönster efter det, och inte haft några problem med något av det jag köpt och monterat den här sommaren.
Klicka här för att svara