431 läst ·
11 svar
431 läst
11 svar
Sätta tillbaka dörrhandtag
Behöver tips och råd för att få tillbaka dörrhandtaget.
Ena handtaget har hål för skruven och andra handtaget har en utstickande del där skruven ska in. Det är en genomgående fyrkantig stav till båda handtagen. Jag får inte skruven in i den utstickande delen. Skruven verkar kort och gå snett. Det är samma skruv som satt där innan så den måste ju passa… Hur får man ihop det?
Ena handtaget har hål för skruven och andra handtaget har en utstickande del där skruven ska in. Det är en genomgående fyrkantig stav till båda handtagen. Jag får inte skruven in i den utstickande delen. Skruven verkar kort och gå snett. Det är samma skruv som satt där innan så den måste ju passa… Hur får man ihop det?
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 830 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 830 inlägg
Lite bilder tror jag skulle underlätta, men det låter som att du får försöka vrida lite hit och dit för det är nog inte mycket som diffar.T Tinni81 skrev:Behöver tips och råd för att få tillbaka dörrhandtaget.
Aha, då är det bara att passa in den fyrkantiga staven och sedan passa in skruvarna och skruva åt. Du kanske får göra några försök men när du väl lyckas kommer du inse att det är rätt enkelt.T Tinni81 skrev:
Är det första gången så kan det bli desto mer svårt om man inte har någon på plats som kan visa.
I värsta fall får du ringa en låssmed som snabbt hjälper dig. Kan inte tänka mig att det kostar mer än en femhundring.
Om det är rosetter så kan det vara en äldre med 5/32 eller M4 skruv som ibland brister i nippeln, då går det inte att få en ny skruv att dra i nippeln då det sitter en bit från skruven i den och den kvarvarande skruven är för kort för att dra i den andra nippeln.H HJ-C skrev:
Kan det vara något sådant som är problemet?
Medlem
· Västra Götaland
· 2 554 inlägg
Detta tycker jag låter rimligt.1 123abc skrev:Om det är rosetter så kan det vara en äldre med 5/32 eller M4 skruv som ibland brister i nippeln, då går det inte att få en ny skruv att dra i nippeln då det sitter en bit från skruven i den och den kvarvarande skruven är för kort för att dra i den andra nippeln.
Kan det vara något sådant som är problemet?
TS borde kolla i den yttre rosetten om det sitter en liten bit skruv där.
Klicka här för att svara