Behöver tips och råd för att få tillbaka dörrhandtaget.
Ena handtaget har hål för skruven och andra handtaget har en utstickande del där skruven ska in. Det är en genomgående fyrkantig stav till båda handtagen. Jag får inte skruven in i den utstickande delen. Skruven verkar kort och gå snett. Det är samma skruv som satt där innan så den måste ju passa… Hur får man ihop det?

4774
För det första så bör det vara två skruvar.
Om skruven har böjt sig så får du köpa en ny likadan eller en helt ny låskista.

Hur kommer det sig att handtaget har lossnat?

Fairlane
T Tinni81 skrev:
Behöver tips och råd för att få tillbaka dörrhandtaget.
Ena handtaget har hål för skruven och andra handtaget har en utstickande del där skruven ska in. Det är en genomgående fyrkantig stav till båda handtagen. Jag får inte skruven in i den utstickande delen. Skruven verkar kort och gå snett. Det är samma skruv som satt där innan så den måste ju passa… Hur får man ihop det?
Lite bilder tror jag skulle underlätta, men det låter som att du får försöka vrida lite hit och dit för det är nog inte mycket som diffar.

4774 4774 skrev:
För det första så bör det vara två skruvar.
Om skruven har böjt sig så får du köpa en ny likadan eller en helt ny låskista.

Hur kommer det sig att handtaget har lossnat?
Målare demonterade när dörren målades…
De är inte sneda eller skadade, det är jag som inte får till det…

4774
T Tinni81 skrev:
Målare demonterade när dörren målades…
De är inte sneda eller skadade, det är jag som inte får till det…
Aha, då är det bara att passa in den fyrkantiga staven och sedan passa in skruvarna och skruva åt. Du kanske får göra några försök men när du väl lyckas kommer du inse att det är rätt enkelt.

Är det första gången så kan det bli desto mer svårt om man inte har någon på plats som kan visa.

I värsta fall får du ringa en låssmed som snabbt hjälper dig. Kan inte tänka mig att det kostar mer än en femhundring.

Det enda jag egentligen är med på / kan se framför mig är "den fyrkantiga staven". Sedan föreställer jag mig en stoppskruv i det ena handtaget men får inte ihop det med din beskrivning. Jag är rädd att någon bild är av nöden ...

Eller jahaaaaa! Jag tror att jag är med ... Skruven ska gå igenom själva dörrbladet? Ja, då är det bara att vicka och vrida sig vansinnig. Hämta vinet och en pall.

• Gilla
4774
  • Laddar…
4774
H HJ-C skrev:
Eller jahaaaaa! Jag tror att jag är med ... Skruven ska gå igenom själva dörrbladet? Ja, då är det bara att vicka och vrida sig vansinnig. Hämta vinet och en pall.
Precis 😄

• Gilla
HJ-C
  • Laddar…
Är det ett trycke utan rosetter och du har problem med stoppskruven i ena greppet?

1 123abc skrev:
Är det ett trycke utan rosetter och du har problem med stoppskruven i ena greppet?
Hon försöker få sin enda kvarvarande (genomgående) skruv att ta gänga i den andra rosetten, om jag förstår det rätt.

H HJ-C skrev:
Hon försöker få sin enda kvarvarande (genomgående) skruv att ta gänga i den andra rosetten, om jag förstår det rätt.
Om det är rosetter så kan det vara en äldre med 5/32 eller M4 skruv som ibland brister i nippeln, då går det inte att få en ny skruv att dra i nippeln då det sitter en bit från skruven i den och den kvarvarande skruven är för kort för att dra i den andra nippeln.
Kan det vara något sådant som är problemet?

• Gilla
Stefan Bengtsson och 1 till
  • Laddar…
1 123abc skrev:
Om det är rosetter så kan det vara en äldre med 5/32 eller M4 skruv som ibland brister i nippeln, då går det inte att få en ny skruv att dra i nippeln då det sitter en bit från skruven i den och den kvarvarande skruven är för kort för att dra i den andra nippeln.
Kan det vara något sådant som är problemet?
Detta tycker jag låter rimligt.

TS borde kolla i den yttre rosetten om det sitter en liten bit skruv där.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.