Jag har en 3glas kassett från ett fönster som ruttnande sönder. Nu behöver jag bygga ett nytt.

Jag har tänkt mig någon liknande detta. Men hur är det med risken att virket vrider sig om det torkar? Tänker då en regel köpt på tex byggmax, Beijer eller liknande.

Som tätning i skåran tänker jag antingen silikon eller någon tätningslist. Utvändigt runt glasen närmast listen så antingen gammaldags fönsterkitt eller silikon där med

• Ritning av fönsterkonstruktion med snitt av träregel och listerna visas i två perspektiv; diskussion om fönstermaterial.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tänker du göra ett fast fönster?

Regelvirke från bygghandeln är oftast både i fel träslag och av för låg kvalite för att duga till fönster.

Om du verkligen ska göra jobbet tycker jag du ska kosta på dej tätvuxen furu eller kärnvirke av ek.

Yes ska bli fast fönster.

Ah, ja hellre att det blir rätt från början med rätt virke.
Men hur ser ni på min tanke om monteringen?

Hade gjort den i L-form med tätningslist inåt och sedan glasningslister på utsidan och ett droppbleck.
Får du inte tag på bra virke skulle jag använt vanligt byggvirke men limmat sidostyckena av två träbitar.
Gör du så kan du enkelt bygga L-formen utan större arbete.
Gjorde tre enkla fönster till fristående förråd med fasta fönster.
Träram och träbitar på ett bord, förberett för att bygga enkla fönster till ett förråd.
Skapa konto
Tre gröna fönster med glas, lutade mot en vägg. Används för fristående förråd.
Skapa konto

Snyggt jobbat så hade jag också tänkt föreslå. Hoppas du satte tätlist även på glaslisten, den hjälper till att hålla tätt för vatten utifrån.

N Nissegandhi skrev:
Snyggt jobbat så hade jag också tänkt föreslå. Hoppas du satte tätlist även på glaslisten, den hjälper till att hålla tätt för vatten utifrån.
Hade både egengjord i trä som fick tätningslist och överbliven i plast som hade tätning monterat. Hade renoverade alla källarfönster tvåglas tidigare där jag satte in 2-glaskassetter med isolerglas+argon i ytterbågen med "köpelister". Handlade på GlasNet.nu utifrån att jag kunde hämta på plats.
Isolerglasfönster i grå karm, för källaren, med tvåglas isolerglaskassett och argongas, placerat på en arbetsyta.
Skapa konto

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.