Fönster & Dörrar
Kurtivan: När ag sökte fönster i en viss stil och utförande så hittade jag ett som passade mig perfekt och till ett bra pris. Mailade några frågor för att se hur servicevänliga de var. Jag fick aldrig något svar så jag valde andra som inte helt uppfyllde mina kriterier men de var snabba med svar. Kanske det kan hjälpa dig lite i valet.
Plutus: Innefrån låser man ju med vredet, så det går ju att byta plats på in o utsida.
Räknenisse: Det brukar gå bra att bara göra en ordentlig knut på snöret i botten om 'plastmojäng' spruckit. Hålet är inte mycket större än snörets bredd så det räcker för att få ett stopp som fungerar. När du är klar och har stängt fönstret justerar du linorna vid "dragpluppen". De har förmodligen fått olika längd efter du fixat och drar ojämnt annars. Om snöret behöver bytas ska du
123abc: [citat] Om du tycker det är knepigt att beställa så tag med spanjoletten in till en låssmed så beställer de en spanjolett efter den du har, det är ganska lätt att skruva ur en spanjolett. Om du behöver stänga igen dörren så tryck in en träbit i urtaget där spanjolettens låshus varit och sätt en planka/regel över karmens sidostycken och skruva sedan genom regeln in i träbiten
Alexander R: [citat] Hej! Har samma problem… Lyckades du lösa?
LennartSeas: [citat] Ja det är ett tyst larm och aviserar redan vid brevlådan. Och det är samma på hela tomten. Men när sirenerna går vaknar alla grannar - och de vet om det . Jag har installerat i alla hus här. Ja de dolda kamerorna har koll på allt - och det är t o m segmenterat i grupper så det går inte att bryta ström eller nätverk. Det fungerar ändå . Det är bar låset jag inte kan så
Lydrahisk: Hej, Dax att byta tätnigslister runt samtliga fönster då jag inte riktigt är nöjd med de jag har idag. Idag sitter det lister med spår, är det ok att byta till självhäftande lister eller uteblir egenskaperna då? Tack på förhand.
vidamic: [citat] https://www.leifarvidsson.se/search/?q=Olost O-list till karmen, den andra är till tröskeln, de ser ut att finnas i olika färger. Listerna är i perfekt skick fortfarande.
Fraustadt1706: Tack för ditt svar. Jag har varit i kontakt med Velux: "Då är det skruvarna i glasningslisten som behöver dras åt. Vet du om det brukar ligga snö och is på takfönstret vintertid? Det kan även vara så att butyltätningen behöver bytas ut mot ny." Jag har gjort det och tätat med butyltätmassa på samma sätt som du gjort med glassilikon. Hoppas det håller tätt i vinter så skall jag
JohnnyKeba: [citat] Jag vill minnas att jag såg någon Habo-skena med softclose, men där var det specificerat att man skulle ha bredare dörrblad än vad jag använt mig av, så jag skippade det utan att läsa på något mer om den. Jag tycker det funkar rätt bra utan soft close också. Det blir på nåt vis automatiskt att man inte smäller igen dörrbladen mot varandra, man tar det lite lugnt :)
Jansson69: När jag har spikat i aluminium så borrar jag med 3mm stålborr igen fodret och aluminiumet och sedan spikar med tretumsspik.. Ja ett foder ska sitta tätt mot fönstret..
plan-g: Kan tejpning och bottningslist och fog-kladdet ersättas av isovers plastade remsa invändigt?
Viktor.J: [citat] Will do! Spontant så känns plyfan som smidigare att jobba med. Om det blir bra så kan jag beskriva hur jag gjorde. Spontant så känns det som att det är svårt att få tillräckligt med tryckkrsft även med plyfan (även om mer med masoniten) så jag spände ett gäng tvingar och reglar över också medans den torkar. Det är Nästan så jag funderar om man hade fått bäst resultat
Kurtivan: Om jag får tro något så kommer det fungera för dig ändå, för lite så blir det på gångjärnssidan för mig, listen trycks ihop från sidan.
beerfueled: [citat] Tack. Jo vi har lekt med det också. Ytan direkt innanför dörren blir ju så att säga död, omöblerbar. Och det blir samma yta, samma hörn, man kommer in i den från olika håll bara.
Ulla tibäcj: [citat] Tack så mycket för ditt svar. Jättesnällt. Dörren har hängt i många år, men detta hände bara för några dagar sedan. Det är en liten springa mellan dörr och karm upptill, längst bort från gångjärnen. Jag får nog ta hjälp av en snickare. 🙏🏻
123abc: [citat] Det är stor skillnad på att ta upp ett nytt låsurtag och att göra om ett befintligt låsurtag. Men det finns information på forumet samt installationsanvisningar för olika låshus men som sagt så är det lite bökigare att göra om ett befintligt urtag som skiljer från modulurtag
123abc: Börja med att ta ett djupt andetag och var nöjd med att du du redan gjort det grova arbetet och stress upp sig blir inget bra utav då är det bättre att ta en fika och lugna ner sig. Förreglinskolven är felvänd i klippet så den måste vändas om du ska kunna stänga dörren. Du måste utföra låstestet steg för steg innan du låser enligt instruktionen i manualen. När du testar att
Jansson69: [citat] Materialet har jag inte diskuterat, men minst två lager drev en inifrån och en utifrån fyller oftast en normal karm med normalt drevmått.. Det man ska vara försiktig med i gamla hus är just luftvandringen i väggarna att då lämna fönstret med luft i drevspalten är ingett bra..
Tommy Hagsten: [citat] Fick du iordning på detta? Har samma problem med ett lås.
123abc: De flesta klarar av att installera den om de har ett modullåshus i dörren. Om den är bäst eller inte är åsikter men om du endast tänker använda knappsatsen utan tagg så kanske en knappsats med fysiska knappar är att föredra framför nimlys pekknappar. Pekknappar fungerar inte alltid t.ex i regn eller kyla.
Superrobban: Jag letar efter några nya 3-glasfönster, ej i PVC. Önskar så bra U-värde som möjligt, det är till ett fritidshus som används året om och gäller till norrsidan. De äldre 2-glas jag har där blir väldigt kalla på vintern. Det är sidohängda med standardmått 12x12 samt 18x12 Var hittar jag kvalitetsfönster i Stockholm eller på nätet till bra priser nu? Kan det dyka upp några Black
plan-g: Jag kapar tråden och efterfrågar bilder eller åsikter kring tvåluftsfönster med karmyttermått så smalt som 90cm och höjd 140cm. Två liggande spröjs. Blir det för smala proportioner?
123abc: [citat] Är det ett fönster eller en dörr? Normalt använder man en fyrkantspinne 7mm och kombinerar den med fyrkantshylsor i greppen på vardera sida av trycket. Om det är fönsterhandtag byter man fyrkantspinnen mot en fyrkantspinne nersvarvad artnr: 50024355 För att byta fyrkantspinnen så fäster jag den i ett skruvstäd sedan lägger jag en stor bred spårmejsel ovanpå fyrkantspinnen
Nilsanni: Nu har veckan gått och låset har aldrig fungerat så bra som det gjort denna veckan, gick fint med lite fett från biltema. Idag kom dock det svindyra fettet från Assa hem, med ett literpris på 11500kr har jag höga förväntningar 😆 [bild]