Tidigare ägare av lägenheten har målat insidan av ytterdörren mattsvart. Ser ut som att den innan det var rödmålad, osäker på vilket som är värst 😅

Tänkte iaf ge mig på att göra den lite snyggare men tar gärna emot råd. Min nuvarande tanke är att skrapa dörren lite försiktigt med hjälp av varmluftspistol. Sen kanske ta bort färgrester kemiskt men det har jag aldrig provat så vet inte hur det går till.

Jag har ju ingen aning om hur det ser ut under all färg men är öppen för att antingen behålla den trären om det går, eller måla om det blir nödvändigt.

Eftersom det är ytterdörren kan jag inte haka av den utan kommer behöva jobba med den på plats!

Lägger in en bild på insidan av dörren och en bild på utsidan där den är omålad.

Hur tycker ni jag ska gå tillväga? Tips? Råd? Åsikter?

• Mattsvart målad ytterdörr med silverfärgat dörrhandtag och lås, insidan visar röda färgrester.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Omålad träytterdörr med metallhandtag och lås, fotograferad i närbild. Dörrens naturliga träfärg och mönster är synligt.
    Skapa konto
Hade kört på färg. Jag brukar ”rugga” upp den målade ytan med sandpapper och sen rent med målartvätt. Det räcker för att få bra fäste.

För trärent hade jag testat mig fram på litet yta längst ner. Kemikalie som absolut sista steg

Redigerat:
Unikt namn
Är det målat med nån skräpfärg kanske det går att torka bort med t-röd.

Gissningsvis är träytan i rätt risigt skick, därför har dörren målats.
Ovanför handtaget ser det ut som ganska djipa skrapmärken.
Sliten dörryta med djupa skrapmärken ovanför ett silverfärgat handtag.
Skapa konto

P pugh skrev:
Min nuvarande tanke är att skrapa dörren lite försiktigt med hjälp av varmluftspistol. Sen kanske ta bort färgrester kemiskt men det har jag aldrig provat så vet inte hur det går till.
Man behöver alldeles säkert slipa dörren oavsett. För att få bort all färg och ....
Unikt namn Unikt namn skrev:
Gissningsvis är träytan i rätt risigt skick, därför har dörren målats.
👍 ...för att få ytan jämn.

Så excenterslip skulle jag satsa på. Går det att få bort all färg så det blir trärent är ju saken klar.
Lyckas det inte av någon orsak, som att dörren är trasig och spacklad under färgen har man i alla fall en utmärkt yta att måla.

Kan man lossa dörren och lägga den platt på golvet eller ett bord går slipningen bättre. Måste den vara kvar kan det vara smart med en "trekantig" "hörn-slip" för att klara hörnen till höger.

Skall man bara slipa denna dörren och någon enstaka mer grej duger en billig excentarslip från Biltema eller Jula eller liknande. Viktigast är att det är en modell som man kan ansluta dammsugare till. Det gör jobbet, speciellt städningen väldigt mycket enklare. Även en billig hörnslip gör jobbet. Låna eller köp billigt. Men viktigast är att byta slippapper ofta (=när de blir slöa och igensatta).

Magnus E K
Istället för att hålla på och slipa och dona, limma fast ett tjockt tyg (ju tjockare desto bättre) så blir det inte bara snyggare utan också bättre ljuddämpat. (Bland det första jag kommer göra om jag någonsin flyttar tillbaka till lägenhet.)

Magnus E K Magnus E K skrev:
Istället för att hålla på och slipa och dona, limma fast ett tjockt tyg (ju tjockare desto bättre) så blir det inte bara snyggare utan också bättre ljuddämpat. (Bland det första jag kommer göra om jag någonsin flyttar tillbaka till lägenhet.)
Jag tänkte något liknande.

Det finns självhäftande vinylfolie, dekorplast. Till och med varianter som är avsedda att limma på dörrar. Kan bli väldigt mycket snyggare än att måla. Och antagligen både billigare och snabbare att få dit. Sök på nätet. Det finns hur många varianter som helst...

• Gilla
MasMats
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.