Ok jag kanske är lite snål men vill samtidigt lära mig lite om lås.
Låscylindern på garageporten vill inte gå runt (sambons nyckel har strulat länge). Själva låset fungerar bra.
Kan man laga eller dags att byta?
Ser ut som en standardcylinder.
Låscylindern på garageporten vill inte gå runt (sambons nyckel har strulat länge). Själva låset fungerar bra.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan man laga eller dags att byta?
Ser ut som en standardcylinder.
Troligen så är sambons nyckel hårdare sliten och har därför strulat längre..
Jämför nycklarna så syns ofta slitaget..
Låscylindrar har såklart slitage likväl som nyckel. Till sist så får man dyrka upp dom även med rätt nyckel. då är det dags att byta och ja det ser ut som en standardcylinder och då sitter den med 2 skruv från baksidan..
ibland kan även låscylindrar behöva smörjas lite så dom ibland får in smuts och blir att gå tungt och det gör det onödigt svårt att hitta rätt med nyckeln. nån tunn olja är oftast det bästa, smörjmedel som är för tjockt och kletigt kan i sämsta fall göra så det uppstår felfunktion i låset och det funkar inte som tänkt.
Eller ta med det och åk till nån som säljer lås grejer så får du ofta snabb hjälp att plocka ihop exakt rätt saker
Jämför nycklarna så syns ofta slitaget..
Låscylindrar har såklart slitage likväl som nyckel. Till sist så får man dyrka upp dom även med rätt nyckel. då är det dags att byta och ja det ser ut som en standardcylinder och då sitter den med 2 skruv från baksidan..
ibland kan även låscylindrar behöva smörjas lite så dom ibland får in smuts och blir att gå tungt och det gör det onödigt svårt att hitta rätt med nyckeln. nån tunn olja är oftast det bästa, smörjmedel som är för tjockt och kletigt kan i sämsta fall göra så det uppstår felfunktion i låset och det funkar inte som tänkt.
Eller ta med det och åk till nån som säljer lås grejer så får du ofta snabb hjälp att plocka ihop exakt rätt saker
Tack. Låset är över 30 år så det har varit med om mycket.P polaris78 skrev:Troligen så är sambons nyckel hårdare sliten och har därför strulat längre..
Jämför nycklarna så syns ofta slitaget..
Låscylindrar har såklart slitage likväl som nyckel. Till sist så får man dyrka upp dom även med rätt nyckel. då är det dags att byta och ja det ser ut som en standardcylinder och då sitter den med 2 skruv från baksidan..
ibland kan även låscylindrar behöva smörjas lite så dom ibland får in smuts och blir att gå tungt och det gör det onödigt svårt att hitta rätt med nyckeln. nån tunn olja är oftast det bästa, smörjmedel som är för tjockt och kletigt kan i sämsta fall göra så det uppstår felfunktion i låset och det funkar inte som tänkt.
Eller ta med det och åk till nån som säljer lås grejer så får du ofta snabb hjälp att plocka ihop exakt rätt saker
Kag kom på att jag har några låscylindrar i nån påse i min röra, ska börja där annars åker jag och handlar.
En 30år gammal låscylinder kan det vara dags att byta.
Om en nyckel fungerar att öppna med går det att göra en omläggning men det kan vara enklast och eventuellt billigare att byta mot en ny låscylinder.
Felet kan bero på slitage eller uteblivet underhåll men det kan även ha orsakats av att låscylindern smorts med felaktigt medel.
Om en nyckel fungerar att öppna med går det att göra en omläggning men det kan vara enklast och eventuellt billigare att byta mot en ny låscylinder.
Felet kan bero på slitage eller uteblivet underhåll men det kan även ha orsakats av att låscylindern smorts med felaktigt medel.
Klicka här för att svara