Hej!
Innan jag börjar riva i saker tänker jag att jag frågar expertisen här.

Vi har ett hus där jag misstänker att tidigare ägare har tagit en del genvägar. Köket och vardagsrummet va relativt nyrenoverat när vi köpte så vi tänkte inte så mycket på det eftersom resten av huset behövde mycket kärlek.
Men efter att ha bott här ett par år så börjar jag tröttna på att det alltid är kallt i vardagsrum/kök på vintern (jag är sjukpensionär så jag går för det mesta hemma). Om det blåser söderifrån så blåser det från varenda eldosa och runt fönstren. Om jag borrar ett hål för att sätta i en plugg så blåser det från hålet. När jag har borrat har jag insett att det endast sitter en gipsskiva utan något bakom, kommer inte ut någon isolering heller.

Men eftersom jag inte har någon lust att riva ner väggen och göra om den så funderar jag på om man kan stoppa vinden från att komma in. Runt fönstren så sitter det plåtbleck (se bild) som jag funderar på om man skulle plocka bort och ta bort befintlig drevning och dreva om och sedan sätta tillbaka dem och komplettera blindniten med flexibel fog. Fogen tänker jag dels stoppar vinden och dels kan få bort vibrationerna som uppstår vid sydvästliga vindar som ger ett brummande i hela huset. Eller ska jag bara trycka in fog mellan plåt och tegel? Eller göra något helt annat?

Någon som har gjort något liknande som kan komma med erfarenheter?

• Vitt fönsterbleck på tegelvägg under solljus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.