Fasad
KnockOnWood: Från Träguiden https://www.traguiden.se/konstruktion/konstruktionsexempel/vaggar/yttervagg---generella-detaljlosningar/yttervagg-med-staende-panel/ Stående panel av trä med lockbräder: tjocklek bottenbräda ≥ 19 mm, bredd ≥ 50 mm; tjocklek lockbräda ≥ 22 mm, bredd ≤ 150 mm. Fästdon: varmförzinkad trådspik 75-2,8, alternativt panelskruv längd 48-60 mm, för bottenbräder
rävlyan: Ska det vara helsten eller halvsten , hur mycket plats är det innan det inte går att öppna dörren , samt ska dörren kunna öppnas mer än 90 grader , foto är inte fel
prototypen: Vi har ett hus i byn med eternitplattor där man tog bort en dörr. "Nya" plattor gjordes av masonit som målades, har nog suttit i 20 år. Protte
ricebridge: [citat] Det var det jag tänkte, men undrar om det ändå behövs någon förstärkning.
Pottsork: [citat] Nej vi misstänker inget fel, och huset är beläget någon mil väster om Uppsala. Fick meddelande från frugan nyss att hon hade pratat med hantverkaren på plats, som inte heller tyckte att det behövde åtgärdas något eftersom gipset såg fint ut. Så vi kör på det och tack för svar!
Prosit: Funderar nu på om jag verkligen behöver diffusionsöppen tejp. Var runt i några proffsbutiler och fick höra att de flesta använder vanlig tät tejp (tesa seal flex, t-emballages motsvarande osv). Eftersom tejpen ansluter mot vindduken så bör det kunna diffundera där istället. Finns även Illbeucks fönsterfolie som är diffusionsöppen men den är ordentligt dyr... (300+ för 12.5 m).
Konradsson87: Bmparr upp tråden. Tätade de största sprickorna i april. Fortfarande helt täta. Kan jag höra slutsats av det eller för kort mättid?
MasMats: Göranssons rödfärg. Väldigt bra resultat. Sprutmålat av en tjomme. Kommer aldrig att penseldra dessa byggnader igen. Nästa gång sprutmålning alla gånger igen.
Daniel Dyp Jonasson: Hann bli mörkt men jag testade att köra på med rejält med klorin och T-röd. Kan nog ha gjort susen. Ska kolla igen imorgon i dagsljus.
heimlaga: [citat] Sådan brädslåning som fanns på hus på den tiden. Ännu finns det ju gamla originalfasader att titta på och det som gick att göra en gång går att göra igen. Virke finns i skogen och går att såga och hyvla ungefär så som man vill ha det för i stort sett samma kostnad som standarddimensioner i de just nu modernaste profilerna. Med vissa tillägg. Vi vet ju av erfarenhet att
Brorsan52: Jag har ett trähus som jag byggde till för 20 år sedan. Äldre fasad var laserad. Äldre samt ny obehandlad fasad laserades med lasyr Nordsjö Tinova, teakbrun, en ljust brun nyans. Samtidigt strök jag en ny obehandlad garageport till ett kallgarage med samma lasyr. För 10 år tog jag med en lasyrburk som användes för 20 år sedan till Nordsjöbutiken, köpte burkar och laserade om äldre
ktm250: [citat] https://www.weber.se/fasad-puts-och-murbruk/hitta-ratt-systemlosning/murbrukskulorer.html
Fulkemisten: Nix. Om du vill vara säker på att fasaden ska hålla i alla avseenden bör du sätta lockläkt. Det var så du tänkte från början och så du börjat bygga väl? Alternativet är ju att riva ned alltihop och börja om med annan panel med not och spont. Tyvärr måste man i det här läget nog väga hur gärna man vill ha ett visst utseende mot hur mycket ork, tid och kanske pengar det kostar.
tensiden: Det bleker fort i solen som sagt. Bättrade på med lite röd demidekk och även nu två år efter förbättringsmålandet är det en så markant skillnad att jag funderar på att måla om allt. Nu är visserligen röd färg förmodligen värst på att blekas, men ändå.
martin43: Har också tänkt på det men det är för nära plattan. Det överlappar bara några cm (se vid dörren). Hela entren borde vara 5 cm lägre men det är lite sent nu.
stf01: [citat] Det borde finnas nån bra i närheten av dig. Finns alltid, gäller bara att hitta!
jonasandero: Skall sätta liggande panel 45x145 Enkelfasspont. Läser lite rekommendationer och hittar på XL's sida att man bör ha dubbel läkt runt fönster och dörrar. Vad är poängen? Det förutsätter väl också att man reglar dubbelt? Nån som har en åsikt att dela? Tycker det verkar lite overkill.
smurfen72: [citat] Man får helt enkelt använda 15 cm längre golv åsar där.
prototypen: Sitter putsen fast som den ska så håller den för fotbollar. Är det dålig vidhäftning så kommer den att ramla av förr eller senare. Protte
rävlyan: Inga skruv fick med lackade spik , som inte var bra att spika in i skivan , dom studsade bara . så jag borrade ett litet hål först Klart inte gratis , men är undrhållsfritt , satte upp det för 15 år sen , ser lika ut i dag och behöver inte tänka på det så länge jag lever .lite klurigt att få dom exakt med varandra och i ytterhörnen
KnockOnWood: [citat] Ja, det har du rätt i! Vid montering stående spelar det kanske ingen roll, men för liggande panel tycker jag att Z-panel verkar vettigare. Men sajten traguiden.se visar alltså z-panel under stående och falsad enkelfas under liggande. Tvärt om vad som vore vettigt tycker jag.
Johan1986: Hej Köpte hus i höstas och på det tillhörande garaget är ena väggen (väggen med fönster) kraftigt vittrad och frostskadad. Är tacksam för lite input på mina funderingar om hur jag ska angripa garaget. Tanken är att reparera fönsterväggen genom att byta dålig sten, mura igen fönstret för att sedan putsa väggen. Tanken är att använda mur o putsbruk B rakt av till allt ihop. Men
nirro: [citat] Enklast var att ta en ny bräda, såga ur bitar och vända eller såga ut kilar och sen täta med något passande. Fanns inga genvägar. Hoppades det skulle finnas nån ventil som kunde liva mot panelen men icket.
Kristina J: Aj då, det verkar som om det blir en dyr historia hur jag än gör.
MiaSthlm: [bild] Det t o m luktade bränt plast idag när jag skulle ta bilden .
Jonas_70: Hej! Har jobbat med att rensa fogarna på denna murstock som finns invändigt i vårat hus. Det gamla bruket är både mjukt och hårt på olika ställen. Stocken är murad på ca 1940. Planen är att 1. laga dom gamla fogarna för att sen 2. antigen göra en lättare putsning/målning eller att låta det vara. Invändiga rökkanaler är renoverade med syrafast rör och utfyllt med typ små "leca