Fasad
Rickard Ohlin: Lite ättika så bubblade det friskt. Eftersom det är ca 2-3 cm tjockt (vi har grovhugget meexitegel) antar jag det ändå är hydraliskt kalkbruk, det förstärks också av att allt inte löstes upp även om det är svårt att skilja på ballastdamm o olösligt hydraliskt bruk. Antar jag...
Timbuktu: Håller på och får offert nu från ett företag. Skickat bilder och information. Men han sa att material, ställning,inplastning,ventilation och plåt räknar man 1200kr m2 med moms. Så bara där är 180-200 000kr. Sen tillkommer ju jobb.
Honkan: [citat] Jag har hjälpt till att montera panel från oncewall på svärfars hus och jag var skeptisk innan, men det är riktigt snyggt och går väldigt fort att installera, det är bara att skruva upp... Kan inte heller se skillnad mellan trä och plastfasad, så om du vill slippa underhåll så hade jag kört på Oncewall, de var enkelt att beställa och vi fick bra service samt monteringstips.
Qwerty952: [citat] Jag vet tyvärr inte vilken sort de är, men är bara några år sen det är målat. Är bara några plankor runt en dörr som skall målas. Det skall bara se ok ut i några år sen skall jag byta all fasad .
Kortling: Jag satte ett extra spikläkt längst ner som jag spika musabandet på.
Daniel Dyp Jonasson: Nu är jag faktiskt lite inne på Steni Terra. Prisvärt (mot puts). Den gamla dräneringen är poräs och sluter inte tätt mot väggen. Ska jag avsluta med Steni Terra ovanför och lägga en dropplist mellan Steni Terra och dräneringen? Sller ska jag se till att Steni Terran ligger utanpå?
hullan: [citat] Du har nog helt rätt oldboy. Jag har inte riktigt lärt mig det här med längd på skruvar, alltid så nervös över att jag ska dra den genom saker jag inte borde (ångspärrar mm) Jag drog i några 55 mm försänkta träskruvar och det bet mkt bättre
Hemligt: Tack! Anledningen till min fråga är att jag målat en del av fasaden med täcklasyr men funderade på om inte akrylat hade varit bättre ur ett underhållsperspektiv. Men som jag förstått det kan man måla akrylat direkt på lasyr. Får se hur jag gör till våren när det är dax för resten av huset.
Småbrokiga: Någon som vet motsvarande ncs-kod för Alcros grå nyans 7* Kalksten?( Fastnat för den inför målning av sockel men måste välja annan tillverkare).
Marcussjogren: Gällande kapningen så brukar man använda cirkelsåg med en skena eller ett anhåll så man får en rak linje, då brukar det inte vara några problem :) Men som du säger - det vet nog den som gör jobbet :)
Jonatan79: Ja, tyvärr inte slamfärg iaf. Hur bra slip eller bläster och ta bort så mycket som möjligt. Skitjobb men om ni fuskar kommer det inte se bra ut
Oldboy: Ser ut att vara fibercementskivor på fasaden. Det är bara att måla. De sitter förmodligen där pga brandskydd. Principiellt bör det gå bra att regla och spika på panel, om man vill och om det är tillåtet (brandskydd).
KnockOnWood: [citat] På vårt förra hus i Gbg hade vi samma problem. Huset var byggt 1969 och vi köpte det 1998. Ganska snar därefter växte det ut stora svampar på ena gaveln, och vi anlitade en snickare för att fixa till väggen. Det fanns ingen luftspalt innanför panelen, var väl inte vanligt då på sextiotalet. Och väggen var genomrutten ända in till den invändiga gipsskivan, så reglar,
Globetrot: Nej, De vill sätta plåten mot nedervåningen, mot sen stående panelen. Täppa till ventilationen bakom...
tussilagon: Pratade med en fackkunnig som tyckte vi helt skulle strunta i att måla grunden/trappen. Ifall man vill att fukt ska kunna vandra fritt genom materialet så är det bäst att låta betongen vara som den är...
Stefan1972: så där små sprickor skulle jag inte oroa mig särskilt mycket över. Dylika sprickfria hus är nog ganska sällsynta överlag. Fuktinträngning behöver du inte oroa dig över. Det lilla som kommer in torkar upp ganska fort i och med sprickan. Puts överlag klarar ju fukt ganska bra om den har möjlighet att torka också.
Rickie: Kanon, då är det cement då, inget vitt i de fogar jag kollade på! Tack.
Pagno: Ser ut som om någon målat med akrylat på alkydfärg, panelen kan tyvärr vara i dåligt skick om akrylaten spruckit och släppt in vatten. Som föregående skrivit, antingen bort med färgen eller byt panel.... Mvh P-A
SpackelFredrik: Kolla Rinkeby VVS på nätet eller närmaste VVS butik.
Staffans2000: Det beror på hur murket det är. Är det inte för allvarligt, kan du mätta plankorna med kokt linolja.
justusandersson: Spiktegel är väl inte etta på min lista över snygga fasadmaterial, men det gäller att gilla läget. Jag tror inte det går att återanvända det som du måste plocka ner. Bäst resultat blir nog att fylla igen det hål som uppstår med någon typ av fin panel. Kanske karosseripanel. Glipan mellan fönsterkarm och spiktegel som syns på bild 1 är inte optimal. Där borde vara någon form av
KjellTimell: Finns olika typer av Hydrauliskt också, allt från svagt till starkt. Dom från Weber är NHL 5, vilket är ganska starkt. Målarkalk har NHL 2, 3,5 och 5 där 2 är svagast. Ring och prata med Målarkalk, dom är väldigt trevliga och hjälpsamma.
SpackelFredrik: Bygg grunden med klassat Impregnerat virke. Det räcker gott och väl. Och gillar du att måla om ofta så ska du använda linoljefärg. Vill du ha en lekstuga som ska se nymålad ut länge kör du systemmålning med akrylatfärg. Grundolja, grundfärg och 2 ggr med täckfärg kommer bli kanon.
Noob1n: [citat] Tack för väl genomtänkt svar! Den grå färgen är zinkgrå- inte jätteljus men inte heller mörk. Den bruna färgen på takfoten har gett ett vårt hus en riktigt dyster look då den går rätt långt ned mot fönstren - påminner om en emolugg. Förhoppningsvis räcker ljusheten i den grå färgen för att ge huset ett ansiktslyft :) När jag tittat på hus i vår omgivning har
Chetic: Där har vi boven! Andra sidan ser sjysst ut, men inte ens jag skulle bocka plåten så här. Kan man använda någon form av tätningsfog eller är det helt galet? Försöker vara pragmatisk här.
VillaAnna: Det är rätt vanligt med sådana brädor. Håller säkert bättre med en plåt på ovansidan men det är så här det ser ut på många äldre hus!
Eilenna: I och med att det har gått mer än fyra veckor sedan panelen blev uppsatt ska du tvätta fasaden med fasadtvätt. Angående grundning så grundar man inte på behandlat trä, endast där det finns trärena ytor, detta gäller iaf Beckers och Jotuns färger. Är inte säker på andra tillverkare men eftersom grundfärgen penetrera trät så gissar jag att även övriga tillverkare har samma