Hej,

Vi skulle vilja göra ett hål för altandörr i vårt nya hus med pustade betongfasad. Hur nära ett befintligt fönster vågar man gå? I detta fall mellan källarfönstrena, helst.

Tacksam för hjälp.
/A

• Husfasad med putsad yta, två källarfönster och ett balkongfönster ovanför på en snöig mark.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
H
Det är nog en tegelvägg innanför troligtvis som bär upp hela gaveln och balkongen där, då måste det till en balk ovanför och förbi fönstren min 1/2 meter, kanske det redan ligger en balk som balkongen ligger på, du får försöka få fram konstruktionsritningar,kan finnas på kommunen om huset inte är för gammalt kan bli ett häftigt arbete, i mitt tycke ingen bra ide, inte värt pengarna om den balk som kan finnas är där

H Hjulbent skrev:
Det är nog en tegelvägg innanför troligtvis som bär upp hela gaveln och balkongen där, då måste det till en balk ovanför och förbi fönstren min 1/2 meter, kanske det redan ligger en balk som balkongen ligger på, du får försöka få fram konstruktionsritningar,kan finnas på kommunen om huset inte är för gammalt kan bli ett häftigt arbete, i mitt tycke ingen bra ide, inte värt pengarna om den balk som kan finnas är där
Okej, du menar alltså att det borde finnas en balk 1/2 meter ovanför fönstret? Så balken är den i så fall som skulle försvåra det hela? Huset är från 1950. Får väl se om vi kan hitta konstruktionsritningar...

H
Balken skulle inte försvåra det, däremot underlätta,och dem ligger som en bärande del ovan fönster och under balkongen troligtvis. Det skulle vara konstigt om det är en form balk ovan varje fönster för att bära tyngden ovanför dom. Hur är bjälklaget på våningen med balkongen, betong ?

• Gilla
Betongvägg
  • Laddar…
Om huset är byggt 1950 så är det mest troliga att ytterväggarna är av trä, antingen med massiv spontad plank eller med regelstomme, som sedan har putsats (reveterats) på utsidan. Att väggarna skulle bestå av helstens murtegel är mindre troligt men inte helt omöjligt, i synnerhet om det ligger i Skåne. Lättaste sättet att ta reda på byggnadssättet är att mäta ytterväggarnas tjocklek vid ett fönster. Innan man vet hur det är byggt är det inte meningsfullt att diskutera möjligheten att ta hål för en altandörr.

• Gilla
Betongvägg
  • Laddar…
Du måste först ta reda på hur väggen är uppbyggd. Det finns mängder av olika konstruktioner och dessa betingar olika sätt för håltagning för dörren.
Är den bärande del av väggen en plankvägg, t ex 75 mm vertikal spontad plank? Då fäller man in en tvärgående balk exvis 195x 45 ovanför dörrhålet och balken ska sträcka sig 20-30 cm i sidled utöver dörrhålet. För välbyggda plankväggar behövs ingen balk all för det finns plankväggar som är extremt stabila.
Är den bärande delen av väggen en tegelmur så måste du ha en balk ovanför dörrhålet. Det finns färdiga element som en erfaren fasadfirma lätt kan bygga in och det kostar inte vansinnigt med pengar heller.
Ta reda på väggkonstruktionen och du kan få massor av hjälp här. Och varför inte passa på att sätta in större fönster så att du får ett härligt ljusflöde inomhus?

• Gilla
Betongvägg
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Om huset är byggt 1950 så är det mest troliga att ytterväggarna är av trä, antingen med massiv spontad plank eller med regelstomme, som sedan har putsats (reveterats) på utsidan. Att väggarna skulle bestå av helstens murtegel är mindre troligt men inte helt omöjligt, i synnerhet om det ligger i Skåne. Lättaste sättet att ta reda på byggnadssättet är att mäta ytterväggarnas tjocklek vid ett fönster. Innan man vet hur det är byggt är det inte meningsfullt att diskutera möjligheten att ta hål för en altandörr.
Det ser ut som tegel utifrån sett - man skymtar tegelstenar genom putsen. Konstruktionsmässigt så kan jag bara läsa ut att ytterväggens tjocklek är 25cm - kan det säga något? Kan hända att bilden säger er mer än den säger mig. :)

• Handritad byggnadsskiss som visar en sektion genom en vägg med måttangivelser och teknisk beskrivning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ytterväggarna består av putsad lättbetong om ritningen stämmer. Om du vill göra en helt ny öppning måste denna avväxlas i överkanten med en balk som kan vara av armerad lättbetong, stål eller trä/limträ. Om du däremot vill använda ett befintligt fönster (utan att öka bredden) behövs ingen ny avväxling eftersom det redan finns en sådan.

• Gilla
Betongvägg
  • Laddar…
Okej om ytterväggarna består av putsad lättbetong, hur nära fönstret vågar man göra ett nytt.

Tack för tips och hjälp!

Jag tror att en vanlig storlek på lättbetongblocken var 50 cm långa och 25 cm höga samt i ditt fall 25 cm breda. Jag gissar att balkarna över de befintliga fönstren har en upplagslängd på max 25 cm. Spontant skulle jag därför svara minst 50 cm avstånd från ett fönster eller ett hörne. Du bör anlita någon med erfarenhet av lättbetong för håltagning.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.