Hej!

Vårat kommande husbygge kommer ha en del inslag av trä i den i övrigt putsade fasaden. Totalt ca 65kvm blir träpanel.

Har varit intresserad av att byta ut den vanliga träpanelen till cederträ och fick idag pris från hustillverkaren, 115000kr för 65kvm.

Är detta rimligt? Har inte hittat så mycket priser på cederpanel så har lite svårt att sätta det i perspektiv. Rent spontant så känns det otroligt dyrt men vad vet jag :)

Låter väldigt dyrt ja.
Varför inte bara målad träpanel eller trä behandlad med kanske järnvitriol?

KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Låter väldigt dyrt ja.
Varför inte bara målad träpanel eller trä behandlad med kanske järnvitriol?
Hej!

Vi vill gärna ha lite mer liv i fasaden, därav är vi ute efter ceder eller något liknande. Vanlig laserad panel funkar ju också givetvis men jag har fått för mig att livslängden på laserad "vanlig"panel är kortare än ceder samt att ceder verkar vara mer underhållsfritt. Rätta mig om jag har fel.

W Weissach skrev:
Rätta mig om jag har fel.
Det kan jag inte. Det är ju inte fråga om rätt eller fel, utan om tycke och smak.

Men jag är ganska gammaldags (liksom många andra ute i byarna) och tycker att det
rödmålade, vitmålade eller gulmålade passar bäst i vårt svenska landskap.

W Weissach skrev:
Hej!

Vi vill gärna ha lite mer liv i fasaden, därav är vi ute efter ceder eller något liknande. Vanlig laserad panel funkar ju också givetvis men jag har fått för mig att livslängden på laserad "vanlig"panel är kortare än ceder samt att ceder verkar vara mer underhållsfritt. Rätta mig om jag har fel.
Ceder är MYCKET hållbart, kräver underhåll för att vara cederfärgad, blir grå obehandlad. Men det är inte billigt, bara materialet är dyrt, sen ska det spikas med rostfri spik (eller skruvas). Vanlig spik reagerar på oljorna (som ger livslängden på panelen) och tål inte det i längden.

Laserad panel kräver mer underhåll och håller länge med rätt underhåll, men inte lika länge som ceder. Men ett hus jag byggt för knappt 10 år sedan och laserade delar av fasaden med byggmax billiga lasyr (2 varv) ser ut som nytt då jag passerar huset. Dom delar som är målade med vit täckande färg ser inte lika bra ut längre...

• Gilla
sundh
  • Laddar…
Vi har precis monterat samma mängd ceder (fjällpanel + raksågat) på vårt hus och vårt materialpris är nästan halva det där. När vi tog in offerter från olika snickare så var där ett par stycken som försökte med samma pris som ni fått. Calexio har prislista på sin hemsida men de är dyrare än de priser jag fått direkt från Moelven och Cederträ väst: https://www.calexicowood.se/cederpanel#Cederpanel_pr

• Gilla
H_kan@88
  • Laddar…
BobbyOne BobbyOne skrev:
Vi har precis monterat samma mängd ceder (fjällpanel + raksågat) på vårt hus och vårt materialpris är nästan halva det där. När vi tog in offerter från olika snickare så var där ett par stycken som försökte med samma pris som ni fått. Calexio har prislista på sin hemsida men de är dyrare än de priser jag fått direkt från Moelven och Cederträ väst: [länk]
Vad slutade det på totalt för er? inkl arbete då :)

Vi har gjort en massa annat då det det är en totalrenovering av vårt platta tak med taksarg och offerten inkluderar rivning och plåt. Lite svårt att uppskatta delkostnaden men ca 100kkr för drygt 70m2 ceder och montering av den.

BobbyOne BobbyOne skrev:
Vi har gjort en massa annat då det det är en totalrenovering av vårt platta tak med taksarg och offerten inkluderar rivning och plåt. Lite svårt att uppskatta delkostnaden men ca 100kkr för drygt 70m2 ceder och montering av den.
Då är jag med! 115k var inkl arbete enligt offerten från hustillverkaren. Du har några kvm mer panel än jag så ett vettigt pris för mig hade varit kanske 90-95k inkl montering.

W Weissach skrev:
Då är jag med! 115k var inkl arbete enligt offerten från hustillverkaren. Du har några kvm mer panel än jag så ett vettigt pris för mig hade varit kanske 90-95k inkl montering.
Monteringen av 50m2 fjällpanel har gått på 3-4 mandagar och 20m2 underpanel på 6-7 då mitt hus inte är direkt rakt. Ett nytt hus där det byggs i rätt ordning borde gå snabbare. Sen ska du ersätta annan budgetterad panel med ceder så det borde inte vara extra arbetskostnad?

BobbyOne BobbyOne skrev:
Monteringen av 50m2 fjällpanel har gått på 3-4 mandagar och 20m2 underpanel på 6-7 då mitt hus inte är direkt rakt. Ett nytt hus där det byggs i rätt ordning borde gå snabbare. Sen ska du ersätta annan budgetterad panel med ceder så det borde inte vara extra arbetskostnad?
Som jag förstått det så monteras den "vanliga" panelen när väggarna tillverkas i husfabriken, men ska man ha ceder så levereras huset med spikläkt och cedern monteras efter leverans, därför blir det dyrare. Lustigt egentligen..

W Weissach skrev:
Som jag förstått det så monteras den "vanliga" panelen när väggarna tillverkas i husfabriken, men ska man ha ceder så levereras huset med spikläkt och cedern monteras efter leverans, därför blir det dyrare. Lustigt egentligen..
Ok då är jag också med på priset men det är fortfarande lite dyrt tycker jag, Cederträ väst har tidigare varit snälla och get ut en grundprislista om man frågat efter den med rimliga priser. Vårt kommer från Moelven via Derome och den vägen kan det vara lite klurigt att få pris som privatperson.

BobbyOne BobbyOne skrev:
Ok då är jag också med på priset men det är fortfarande lite dyrt tycker jag, Cederträ väst har tidigare varit snälla och get ut en grundprislista om man frågat efter den med rimliga priser. Vårt kommer från Moelven via Derome och den vägen kan det vara lite klurigt att få pris som privatperson.
Ja visst är det dyrt, men hustillverkarna spelar mycket på att man inte har så mycket val med totalentreprenad tyvärr :D

Vår renovering blir klar nästa veckan men vill man göra något speciellt med sin fasad så står ceder verkligen ut och höjer utseendet rejällt! Det är dock som KnockOnWood säger lite polariserande och kommentaren från vår ena granne var "det är väll underhållsfritt iaf...", resten av kvarteret har bara gett positiv respons.

BobbyOne BobbyOne skrev:
Vår renovering blir klar nästa veckan men vill man göra något speciellt med sin fasad så står ceder verkligen ut och höjer utseendet rejällt! Det är dock som KnockOnWood säger lite polariserande och kommentaren från vår ena granne var "det är väll underhållsfritt iaf...", resten av kvarteret har bara gett positiv respons.
Ja det är verkligen supersnyggt. Särskilt om det bara är inslag av det mot tex puts eller annan sorts fasad. Att någon granne skulle ogilla det hade jag ju inte brytt mig nämnvärt om ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.