Fasad
MagHam: [citat] Innanför frigoliten. Den får inte stänga inne fukt eller agera ångspärr på fel "sida".
Andreas_jti: Vårt hus har ca 10 meter och byggt ca 1940. Den gamla fasaden var skarvad på lite olika längd med raka snitt och målad med falurödfärg. Det var inga problem med röta i någon skarv, men det var också en otroligt fin kvalitet på virket, tätvuxet och fint. Med rätt kvalitet verkar det kunna hålla i många år också med rak skarv. Det enda stället där vi kunde hitta röta var i
Ganescha: [citat] Lägg bruk, lägg stenen på bruket sen så tar du en mur pinne och trycker in bruk uppe och sidorna. Så har jag gjort och blev kanoners!
Oldfart: Tack, många bra förslag! Boden har totalt 5 stycken udda dörrar i varierande grad av förfall. De två fasta fönstren är silikontätade englasfönster. Så allt skall bytas. Tanken är att bara ha två dörrar men tre fönster. Trossbotten saknas eftersom det är ett gjutet betonggolv. Innertaket är ett sorgligt lapptäcke av plankor och skivmaterial utan isolering. Jag håller på att
AndersS: [citat] Hur man behandlar med olja är utifrån vilken färg/ytbehandling man väljer. Men olja är ju det vanliga vid täckfärg, däremot så missar man kanske att vissa färgsystem har en metod med olja och sedan täckfärg där oljan ska läggas på max 24 timmar före målning och inte får torka till helt. Sedan finns det system där oljan ska torka in riktigt innan man grundar. Så det
Lärospånet: [citat] Du har rätt, ser möblerna nu. Har dock inte själv sett det här fenomenet på puts. I övrigt är det som sagt värmen som smiter ut, minst i de massiva hörnen och mest högre upp eftersom värme som bekant stiger.
repliko: [citat] Mycket värdefull information. Stort tack!
Soli: [citat] . Det förstår jag ju. Men uppskattar ditt råd ändå.
hsd: Linoljefärg funkar menom inte lasyren skrapas bort så fäster den nya färgen enbart på den gamla lasyren vilket förkortar livslängd på så vis att när lasyren släpper trillar även den nya färgen Så skrapa borsta slipa så trärent som möjligt före målning
Ganescha: Så här i efterhand så hade kag gjort jobbet dubbelt så bra själv. Men mycket längre tid dock.
jonastroms: PVC fick jag precis nys om men också ett nytt fasadmaterial ska se om jag hittar länken.
Stefan1972: du behöver nog inte tvätta alls..........det är ganska normalt att det blir sådär. Se till att det är torrt när du målar och borsta bort det värsta så kommer det inte påverka någonting. Så där blir det när förutsättningarna är de rätta och det kan det bli i virkeshögar ibland om fukthalten är rätt och det inte torkar snabbt nog. Så fort brädorna används och luftas så
AndersS: Nja knappast, är nog mera ett teoretiskt problem;)
RoBo: Använd råspont klyvsida. Ser likadant ut som ditt förslag men är spontad.
August Eriksson: Jag bedömer det enklare och billigare med en träfasad. Det blev liggande spikläkt 28x70 med distanser undertill på 13mm som gör att luften kan röra sig vertikalt. Nya underbleck ser jag till att lösa efter panelen sitter på plats :)
justusandersson: Två rader halvstenstegel har ungefär samma isoleringsvärde som 20 mm mineralull. Till det kommer luftspalten som ju också isolerar. Det är dock inte hela sanningen eftersom teglet genom sin tyngd också magasinerar värme och därför utnyttjar solenergin bättre. Inte minst genom den fördröjning som uppstår. Dagens värme kommer in på natten, och nattens kyla hjälper till på dagen.
Danne031: Hej, i somras byggdes altan och till våren är tanken att ett fönster ska bort och ersättas med en dörr. Problemet är att alla fönster idag är liksom putsade (minus blecket), hur sjutton ska man tänka/göra det snyggt kring en ny dörr? Tycker jag har letat både på nätet och i verkligheten efter inspiration men det verkar fantastiskt ovanligt :/ Förslag eller inspiration, någon?
JohanPer1979: Hej! Vi köpte för ett par år ett vinterbonat sommarhus - vårt första! Ursprungsbyggnaden är från 1890-talet men totalrenoverades 1997 då det bl.a. tilläggsisolerades. Enl. säljaren har även lockläktspanelen på västgaveln (Bohuslän) bytts/renoverats en gång efter detta. Efter den anmärkningsvärt torra sommaren blev vi dock varse om att detta arbete inte gjorts ordentligt.. lock
heimlaga: Ja betydligt fuktöppnare än både vindskyddsgips och de flesta vinddukarna....... enligt vad jag forskade fram en gång. Inte så fuktöppen som de oimpreglerade träbaserade vindskyddsskivorna.
BirgitS: Jag tänkte att mäklaren är din väg för att fråga säljaren. Det varierar en del vad mäklare har för bakgrund, en av dem jag har anlitat kom från byggbranschen. https://www.dinbyggare.se/fasadrenovering-underhall-en-putsad-fasad/ https://www.byggahus.se/forum/threads/ny-puts-pa-traestomme.17441/
huggan: Det är en träfasad, förmodligen lärk. Förmodligen har man en vindskiva av cement bakom för att ta hand om vattnet.
annade: [citat] Fasaden har fått så många sprickor pga det är så torrt så det finns risk att det läcker in och därefter kan fuktskador uppstå. Fasaden måste delvis bytas ut. Huset har stått i över 100 år, dock osäker på just den här fasaden. Huset ligger även vid havet så det är mer utsatt än normalt.
Oldboy: Tror nog att masoniten mkt väl är likvärdig. Du bara missade ett par små detaljer... Hade masoniten varit 12 mm tjock som asfaboarden så hade de nog varit likvärdiga map risken för buckling. Kan ju tilläggas att oljeboard har använts/kan användas som fasad. (Man vänder den våfflade sidan utåt och spikar listläkt utanpå och målar t ex med Faluröd slamfärg för att efterlikna
senmathal: [citat] Det var väl lite skämt men man skulle ju som experiment kunna testa på fem tio brädor. En spik upptil en nertill och en på mitten så blir det nog perfekt. Jag använder slamfärg och den gissar jag har begränsande låsande effekt. Mats
fremax: Gör en snygg inplåtning, z-plåt som går ut från fönster, täcker smygen och bildar foder. Med vänlig hälsning, fremax