Jag ska ta ner eternitpanelen på ett litet gårdshus.
Spikad med rostfria spikar med rundad skalle. Hovtången får inget grepp om skallen, hur ska jag göra?
Ett litet gårdshus med vit eternitpanel och en dörr, omgiven av grönska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har gjort detta själv en gång på ett helt bostadshus.
Använde hammaren, och klorna på "baksidan":
Hammare används för att ta bort spikar vid demontering av känsliga sidoplattor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Eftersom Sidiplattorna är känsliga och lätt spricker, så är aldrig spikarna inslagna i botten.
Utan tryck in lite med hammaren, kila in den under spikhuvudet, och så in med en lång, rätt tunn brädbit innan du bänder ut spiken.
För mig gick det förvånansvärt lätt att ta ner Sidiplattorna, det var inte många som gick sönder.

• Gilla
bopakoster
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Har gjort detta själv en gång på ett helt bostadshus.
Använde hammaren, och klorna på "baksidan":
[bild]
Eftersom Sidiplattorna är känsliga och lätt spricker, så är aldrig spikarna inslagna i botten.
Utan tryck in lite med hammaren, kila in den under spikhuvudet, och så in med en lång, rätt tunn brädbit innan du bänder ut spiken.
För mig gick det förvånansvärt lätt att ta ner Sidiplattorna, det var inte många som gick sönder.
Tack!
, jag får lov att kolla mina hammare och hoppas bara att spikarna inte är stumt inslagna.

Annars är det väl bara att bryta skivan utåt-uppåt så lossnar den?

Jo det går säkert så oxå, men jag vill helst få ner dom så hela som möjligt.

Fördelen med att få dom i mindre bitar är att dom passar i eternit-containern på återvinningen...stora bitar tycker dom är jobbigt att ta hand om ibland.

Men det är ju se där med att knäcka dom samtidigt som man står o flåsar med hammaren...

Bryter du lös dom så är dom nästan hela, men det går tio gånger fortare. Det är bara små bitar på kanten som lossnar... Lägg en pressning eller liknande på marken så blir det lätt att samla ihop alla bitar.

Storleken på mina är typ 1x0,3m. Är det problem med det?

B bopakoster skrev:
Det beror ju helt på vad din ÅVC har för container. Ring dem, eller åk och kolla. De kanske har önskemål eller tips om paketering osv.

B bopakoster skrev:
Jag kom med bakluckan full av takplattor, då skulle jag köra till en annan station några mil bort. Men om jag åkte hem och stampade till så gick det bra att återkomma...

Fällebyggarn Bösahus skrev:
Jag kom med bakluckan full av takplattor, då skulle jag köra till en annan station några mil bort. Men om jag åkte hem och stampade till så gick det bra att återkomma...
Ja så vilt kan det gå till på fastlandet. Vår ÅVC har öppet 6ggr/år och då är den invaderad av alla fritidsstugägare. Enda tiden då vi fastboende kan komma dit i lite lugn o ro är på vintern. Jag tänker paketera mina plattor sen får dom ligga och mogna tills sommarn är över...och flakmopeda dit dom i höst.

Jag ringde ansvarig på ÅVC och tänkte fråga hur tung och stora paket dom hanterar, fick då veta att allt mottagande av asbest är stoppat av skyddsombudet. personen kunde inte ge något besked.
Jag får väl göra som ryktet säger att de menar: gräv ner skiten själv...

Det var väl ungefär det beskedet jag fick för många år sedan. "Det körs på deponi och grävs ner och gräva går det ju göra på många ställen".

Fast nu hade ju TS frågat på åvc och dom tar inte emot asbest...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.