R
rävlyan: [citat] Finns andra alternativ som står sig i alla väder och sätts på vägg med en 28X70 tryckt bakom
10 svar · 4,4k läst
Stormen
Stormen: Långövägen i Karlstad består av 10-15 funkisvillor som alla har mexitegel idag. Ta en promenad med streetview. En del har fått vita fönster, en del har svarta. Jag har själv bara haft tankar på vita fönster tills jag åkte förbi häromdagen. De vita ser lite bleka ut medans de med svarta fönster och gråa/svarta markiser ser mera sobra o estetiska ut. Men det är såklart en smaksak.
17 svar · 35,4k läst
·
T
Thomas_Blekinge: Nu är eldragningen klar. Slangarna är fixerade i spåren med klickar av bruk. De tvärgående slangarna är inte avgreningar a la Blekinge utan klämfixeringar med små slangstumpar. Den sneda slangen fixerade jag med gips, för att det blir fast efter bara en kvart. [bild] [bild]
3 svar · 4,1k läst
·
L
Lundampere: Håller på att målar om uterummet och ser att förre ägaren lagt silikon eller latexfog runt alla reglar. Jag undrar om detta verkligen är bra? Kan det inte smyga sig in fukt som sedan har svårt att torka upp? I bilden ser man regeln som möter plåt, där satt fog emellan.
0 svar · 2,3k läst
·
N
Nyttanvändarnamn_2018: Hej, Vi är i putsbranschen och får liknande frågor av våra kunder lite då och då. Det är upp till var och en vad denne vill göra med sitt hus, men vad vi brukar titta på: - Hur är skicket på den övriga fasaden? - Hur gammal är fasaden? - Vill du göra någon annan ändring (t ex struktur i puts eller byte av kulör) annat än enbart byte till kalkfärg? Skall det målas med kalkfärg
1 svar · 1,9k läst
H
huggan: Avlägsna om du vill ha ett bra resultat.
1 svar · 1,8k läst
J
Jocke Best: Bara lägga på nytt är troligen det sämsta alternativet, isåfall bättre att ta bort. Om skadan redan är gjord är det nog bäst att avvakta. Det hade jag gjort. Troligen händer ingenting, och om det gör det kan du alltid rätta till det i efterhand. Det står väl emot väta och solljus sämre men kan lika gärna sitta kvar lika länge som färgen.
1 svar · 3,1k läst
·
H
Ht33781: Kul att få veta mer!
6 svar · 2,3k läst
·
G
GG1: Hej, Jag har länge varit på jakt efter en vettig träfasad som ger ett ganska stilrent uttryck och med raka kanter. Det finns såklart många alternativ, så som att själv göra en såkallad "omvänd lockpanel" för att åstadkomma detta. En vanlig variant är även Moelvens Krusbodapanel, som jag tycker ser förfärlig ut med de 15 mm stora springorna till 120 mm bredd. Det verkar finnas två
0 svar · 2,2k läst
Oldboy
Oldboy: Hur bra fuktskydd man behöver på fasadpanelen beror huvudsakligen dels på hur huset ser ut nedtill mot marken, samt var i landet man bor (klimat), och hur blåsigt huset ligger. För vår gamla skånelänga där panelen slutar mellan 10-20 cm från mark, så är det markstänket som ställer till med mest skada. Hack i häl kommer väderstreck, där sydväst är värst eftersom det till 90-95
2 svar · 2,2k läst
L
Leif i Skåne: Felet är attt brädorna inte har en ”droppnäsa” ! Vilket innebär att alla stående bräder skall snedkapas i nederkant med 15-22˚ för att vatten skall droppa från den yttre ytan och inte sugas upp i ändträet. En självklar kunskap som alla äldre snickare vet men som glöms av nya generationer.
14 svar · 4,6k läst
·
E
EI30-SaC: Hur löste ni det?
1 svar · 4,2k läst
E
K
K-S-L: [citat] När är huset byggt? Säker på att det är tegel? Det du ser under putsen som släppt är ett armeringsnät. Om du knackar där, hur låter det då? Är sprickorna och hålen inte väldigt omfattande bör du kunna putsa det själv om du övar lite och kollar många videos. Då kan du spara pengarna och köpa färg och måla om hela kåken istället om din budget var 20k. Är putsarbetet
4 svar · 2,1k läst
·
S
Stefan1972: Ska du laga så ska du använda kalkbruk av något slag. Jätteenkelt att underhålla. Går att borsta bort och bättra i all oändlighet. Till skillnad från cement som blir stenhårt och inte alls går att underhålla.
8 svar · 3,9k läst
·
Demmpa
Demmpa: Inga (klänger)växter intill/på fasad/grund. Klängerväxternas ”klängarmar” förstör eventuellt tätskikt. Växterna håller kvar fukten mot fasaden. Ta bort puts som lossnar, Putsa om fasaden med putsbruk, Måla fasaden med färg som andas men som är vattenavvisande.
1 svar · 1,3k läst
·
K
K-S-L: [citat] Gammal landsortssynagoga förmodligen.. Nä skämt åsido. Är förmodligen bara tänkt som utsmyckning utan vidare innebörd. Har sett liknande men då med stjärnorna snidade i trä. Fint med snickarglädje. Ser ut som ni har ett trevligt hus!
1 svar · 1,4k läst
·
G
grusgång: [citat] Tyvärr är jag förbi punkten att kunna flytta regeln, jag får helputsa upp till regeln då grunden ändå ska målas. Har ingen plats att lägga på isoerling heller då jag kommer utanför vägglivet tyvärr. tack för synpunkter! Bjuder på 2 bilder, på söndag kan jag förhoppningsvis dela en panelklädd fasad :))
12 svar · 13,3k läst
·
Kan inget om bygg
Kan inget om bygg: Jag undrar hur många gånger man behöver pensla in med prickfritt & på flaskan står det att man ska späda ut det med 1 del prickfritt & 4 delar vatten ! Kan man pensla in utan att späda & blir resultatet bättre !
0 svar · 2,3k läst
·
S
stf01: Fast kör man oljefärg är det väl inte lika viktigt Men två lager täckfärg är nog ändå bra. Det kanske till och med jag gör. :D
8 svar · 12,2k läst
A
Andreas_jti: [citat] Ett möjligt alternativ skulle vara att köra med en lackfräs. Det kan vara svårt i början att få en fin yta, men du kan på kort tid få fasaden tvären. Kanske det finns att hyra eller köpa begagnad för att hålla kostnaden nere. Mvh Andreas
4 svar · 4,4k läst
·
Oldboy
Oldboy: Det där kommer att fungera fint.
5 svar · 2,4k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: [citat] En faktor som skapar problemet är ju att dessa snedsågade panelbräds-ändar inte syns utåt, om man inte kryper på marken. Och det man inte ser har man ju inte ont av :cool:
10 svar · 2,9k läst
·
pacman42
pacman42: Jag köpte min färg på Blocket. Halva priset då frun i huset hade ångrat sig rörande vilken färg huset skulle målas i, de hade hunnit måla en del av en kortsida. Fick köra en omväg på fem mil, men fick å andra sidan se delar av landet jag inte sett förr. Sedan fick jag komplettera med en hink till, men... Jag brukar ofta kolla Blocket i samband med semestern. Man vet aldrig vad man
7 svar · 10,7k läst
kitco
kitco: Finns det några fördelar som talar för dubbelfalsad panel? Det sitter sådana nu, som har ruttnat eftersom orginal panel är från -75 och går ej att hitta i samma mått längre, tänkte riva ner allt. Har också sneglat mer åt Z-panel köns som att de är lättare och byta den dagen det behövs?
2 svar · 2,9k läst
Bricco
Bricco: [citat] Håller med. Tycker det är mer vanligt än ovanlig att man blir lurad av hantverkare och säljare. Inte alltid baserat på fakta utan också att man bryr sig olika mycket och inte får alternativen uppradade för sig. Det är ändå jag som betalar för en tjänst eller vara och ska få ta beslutet.
28 svar · 41,0k läst
MathiasS
MathiasS: Ett alternativ kan ju vara att köpa gammal Haki. Lite tung att hantera men inget problem när man inte gör det ofta. 4 stolpar, 4 långa sidor, 4 korta sidor, 3-4 trall. Detta kan du sälja för samma pris du köpte det för när du är klar.
7 svar · 4,4k läst
·
K
Knattekotte: Beror ju på vad man tycker men folk som sett det kallar det oacceptabelt. Det är ju tillräckligt för att inte jag ska vilja måla sista strykningen innan det löst sig.
6 svar · 2,3k läst
S
Stadsfiskalen: Mer än sådär behöver ni inte göra. Kör en strykning grundfärg först, innan ni går på med två strykningar med täckfärg. Ni kommer få ett bra resultat,
1 svar · 3,8k läst
·
T
thced: Jag har detta problem på min altan jag knåpat ihop. Jag har trall med 10mm upp till fasaden. Jag är dock mer bekymrad för att vattnet kan träffa syllen, men det kanske vill mycket till. Jag har funderat på att kanske få till en plåt längs panelen. Det är bara "studsen" upp och innanför panelen som ev blir farlig. Huset står på leca grund, byggt -79. Stående panel.
1 svar · 2,6k läst
·
Akoa
Akoa: [citat] Tack för svaret! Jag satsar på det!
6 svar · 3,1k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.