glad amatör och husägare här. Jag och min far ska börja måla om sockeln/grunden om några veckor och jag har hållit på med förarbete/putslagning nu ett par helger.

På en del ställen där jag knackat ner lös puts hittar jag under denna ett vitt väldigt poröst material som jag väldigt enkelt kan hacka mig in inoch borra mig in i med en mejsel.

Vad tror ni att detta är och är det något jag bör vara orolig över? Är hela min husgrund söndervittrad eller är det något extra som sitter under putsen?

Jag bifogar en bild från husets ritning - det är från 1979. Där står något om tunnslammning med cementbruk - kan det vara innanför putsen? Själva husgrundens väggar ska vara 30 cm lecablock.

Skadad hussockel där puts fallit av och avslöjar ett underliggande poröst material.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närputsad sockel med en synlig skada där poröst material avslöjats under ytan, omgivet av grus och växtlighet.
Skapa konto
Kopierad sida av en teknisk ritning från 1979 för husgrund, visar isolering och dränering med beskrivande text och måttangivelser.
Skapa konto

Det är ytong.

Okej, borde det inte nämnas i ritningen?

Är det normalt att ”ytong” är såhär poröst då? Jag blev liksom orolig när jag enkelt kunde borra mig in i mitt hus med en skruvmejsel... :)

Fast jag blir förvirrad när du skriver ytong och jag nu läser på om det...

Överallt i mina ritningar står det att källarväggarna består av lättklinkerblock 30 cm. Innerväggarna av 20 cm diton.

Tittar man på ritningen jag bifogade står det ju tunnslammning med cementbruk och sedan putsbruk...

Ytong är en av alla tillverkare av lättbetong som har funnits.

Vad är det som är förvirrande?
Man putsar lättbetongen för att få ett ytskikt.

Ytong är en tillverkare av lättklinker precis som frigolit var en tillverkare av cellplast.

Sen är så är lättklinkret ovan Mark först slammat sen putsat och målat putsen.

Okej - men det här otroligt porösa materialet som jag enkelt kan hacka sönder tror ni alltså är lättklinkerblocken som hela mitt hus vilar på? Känns ju inte särskilt kul...

M Mikael St skrev:
Ytong är en av alla tillverkare av lättbetong som har funnits.

Vad är det som är förvirrande?
Man putsar lättbetongen för att få ett ytskikt.
Jag blir förvirrad av att jag trodde lättbetong och lättklinker var olika saker men det är det kanske inte?

Jo jag förstår att det är putsat, frågan är om det porösa materialet som jag kan borra mig in i ett par centimeter med en mejsel är någon form av ytskikt eller om det är lättbetongen/lättklinkern som verkar vara helt porös?

Hus som byggs idag byggs på cellplast och det kan du gräva dig igenom med naglarna.

• Gilla
  • Haha
Maria T och 4 till
  • Laddar…
Hålet på den andra bilden är precis vid marknivå under ett källarfönster. Jag kunde alltså bara köra upp det hålet med en vanlig flat mejsel.

Ska verkligen lättbetong/lättklinker vara så porös eller har jag ett allvarligt fel?

Blir orolig över detta

JanneJanne123
Inget att oroa sig för, det är så materialet fungerar. Man kan alltså såga stenen med en handsåg och karva i den med en skruvmejsel, helt normalt.

JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Inget att oroa sig för, det är så materialet fungerar. Man kan alltså såga stenen med en handsåg och karva i den med en skruvmejsel, helt normalt.
Okej man lär sig nya saker hela tiden :)

Och denna ska ändå vara ”bärtålig” trots att den är så porös?

Jag blev som sagt så förvirrad eftersom jag överallt läser i mina papper att huset/källaren är byggd med 30 cm lättklinkerblock - jag förväntade mig då att fina det som man är van vid att se som klassiska lecablock - alltså de klassiska gråa lecablocken. Jag väntade mig inte detta porösa vita material bakom putsen.

Kan inte begripa hur en skruv kan sitta i detta material...

Förlåt för att jag tjatar men jag blev nog mest förvirrad av att det överallt i den tekniska beskrivningen av huset står att källarväggarna - både inner och ytter består av lättklinker 290 resp 190.

Ni tycker att bilden vittnar om lättbetongblock. Vita lättbetongblock och klassiska grå grovkorniga lecablock är två helt olika saker i min värld?

Alltså stämmer inte den tekniska beskrivningen av huset isf?

Jag tror som du att lättklinker och lättbetong är helt olika saker. Och vad jag förstår så tål lättbetong inte att vara under mark, till skillnad från lättklinker.

joakim_j joakim_j skrev:
Jag tror som du att lättklinker och lättbetong är helt olika saker. Och vad jag förstår så tål lättbetong inte att vara under mark, till skillnad från lättklinker.
tack joakim - då är vi på samma spår... jag vet ju inte hur det ser ut under marknivå. Jag har ju lagat dålig puts på sockeln ovan mark nu inför målningen. Hålet som ni ser är som sagt precis i marknivå vid ett källarfönster. Jag kunde enkelt borra mig in genom att bara vrida fram och tillbaka med en mejsel genom detta vita porösa. Som totalt okunnig på husbygge blev jag jävligt orolig...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.