Fasad
rävlyan: Du är inte ensam om att ha en putsad fasad som målats , det blir som att dom fått fläcktyfus , men bry dig inte just nu , inget farligt och ett sommarjobb , Som Åsa Lund säger tänk på vad som är viktigare just nu för huset , stövlar och sydväst skyddar mot väder uppifrån/underifrån , det samma gäller hus
Joselifine: Tyvärr har grannen ett cykelskjul som byggt ca 1/2 m från min tegelfasad. Jag har nyligen köpt detta hus och nu visar det sig att denna kortsida har fått in fukt då regn studsar mot cykelskjulets tak och rinner ner mot min vägg. Vad gör man? Jag behöver laga en hel del fogar med nytt murbruk, kan man göra det så här års. Någon tipsade om hydrofobering, kan man göra det när som
senmathal: Här finns lite skrivet och någon bild om själva principen med luftningslist. https://www.byggahus.se/forum/threads/luftning-av-traefasad.169996/ /Mats
Oldboy: Beror på syftet. Jag har panel som går väldigt nära marken (1-20 cm). Problemet där är inte primärt det vatten som regnar sidledes mot panelen och rinner utanpå, utan det vatten och "smuts" (jord/sand mm) som stänker upp från marken på fasadens nederdel. Alla fasadbrädor där det finns ngt nära under som utsätter dem för stänk blir snabbt dåliga, medan brädor strax intill som
Kultypjämt: Igår fick jag upp täckbiten till panelen vid altanen, så nu är det klart också. I vår ska vi måla resten vitt och byta ut lite andra brädor och fixa till fönsterblecket. Slänger även med en bild på min nyinköpta arbetsbelysning! Blir perfekt inför projekten inomhus nu när mörket faller :D:D:p
Jsebastian: [citat] Hur blev resultatet såhär 9 år senare? Går i samma tankar men har läst att tjockputs åldras betydligt finare
5.2 racing: Det blev s5005-y20r. Även kallade Brun jord hos Jotun. Är trogen Beckers sen man var målare men nu var det dags att köra Demidekk Ultimate helmatt på fasaden och vanlig Demidekk Ultimate på foder och dyligt. ✌✌
jnylin: Ja, det är ett träfönster, men jag tar med mig frågan.
Jocke Best: Det ser ut som om någon putsat utanpå tegelfasaden och nu släpper det pga fukt. Har du tur och det bara är putsen som lossat och ej teglet under är det ju bara att antingen knacka bort det lösa ner till teglet och måla eller putsa till enkelt, eller hitta roten till det onda. Alltså troligen fukten som kapslas in.
anders07: [citat] Ja, precis jag kanske borde ha förtydligat det... Kiilto A+X är alltså tätskiktet!
rävlyan: År det heltäckande färg du ska ha och inte en lasyraktig så kan du vänta till nästa år , trät blir lite fläckigt när det står öppet och då lyser en lasyraktig igenom medans ett täckande ligger utanpå alla fläckar med helyta på
FreQa: Är det något som har erfarenhet av att göra en annan behandling över nyss målad järnvitrol med tex tjära eller tjäralasyr? Ska skaffa en bastutunna :D [bild]
Mazen: Ett alt. https://www.bauhaus.se/overbleck-svart-60mm-l-2000mm.html
fritidshusbyggare: Tack för alla svar! Då huset inte ens är 10 år gammalt känns panelbyte på hela garaget uteslutet. Får köra brädorna till ett snickeri som hyvlar ner dem till rätt dimension för några hundralappar. Bästa lösningen både ekonomiskt och miljömässigt.
trollkungen: Bitumen duk är väl gummi/asfalt produkt. Håller ju längst och borde väl inte vara ett problem för blommor de brukar ju komma upp överallt. Ett annat sätt vore väl att använda våtrumsduk för badrum. Håller väl inte för evigt utomhus men en 5 år får du väl iaf och då är det väl ändå dags att byta jorden? Då borde väl du kunna använda manschetter för rörgenomföring o få
Thomas_Blekinge: Komplikationer tillstötte. Tegelstenarna över fönster och dörrar blev lösa och riskerade att trilla ned. [bild] Firman satt i balkar: [bild] Jag visste inte att sådana fanns ens. Souveränt! Tyvärr sågade de av det fina ifrästa kabelröret som jag installerade innan dom kom. Efter balken har slangen så skarpa kurvor att jag inte fick igenom trådarna men dom lyckades. Efter slätputsen
rävlyan: Rensa upp ordentligt in med drev och lite puts som ett lock och sedan skaffa riktiga fönsterbleck som passar i spåret och räcker hela vägen ut ca 2 cm utanför
Qwerty952: [citat] Nja jätte bra skick är den inte, behöver byta ca 30 plankor som är dåliga, sen finns inte denna sorten att köpa. Man måste beställa att de fräser ut dem. Panelen är 40 år gamal och det har varit asfalt runt huset så antar att det har studsat upp regn innan . Jag kan säkert vänta med bytet i några år , men börjar planera för de lite smått.
ktm250: [citat] Jo, men så är det pga. att en slamning bara är en slamning. Putsar man utanpå med minst 15 mm så försvinner rutmönstret. Putsar man utan A-bruk i botten så kommer rutmönstret alltid finns där.
rävlyan: När det regnar vågrätt med vindens hjälp , då kan färgen späs ut ( om den är vattenbaserad ) och börja rinna , kallas för gardiner inget snyggt
heimlaga: Där kan ni faktiskt ha en poäng. Vi har vått och blåsigt väder för våra breddgrader men i Västergötland har ni ju ännu våtare vintrar och ännu blåsigare...... och då kan det ju vara en ide att skåla ut ribborna på baksidan om huset står på något blåsigt ställe. Tänkte inte på den skillnaden
DIY2018: Hej Toreric Jag beställde prover från dem och blev lite besviken på både attityd på säljare och själva materialet. Deras plankor är tvåfärgade (något man inte nämner) och samtidigt som de säger att dessa inte bleks av solen så fick jag svaret att den ena färgen bleks så man inte ser att de är tvåfärgade efter ett tag. Dessutom finns inga bra avdelare och lister vilket betyder
rävlyan: När du ska knäppa tillbaka duken igen så kan du limma med några strängar silikon mellan regel och duk bara så det blir tät mot regeln ev .limma en bit duk över skärningen som skarvdel , det är inget drag eller blåst bakom panelen som är av värde så det håller
Nygge72: :crysmile::rofl: Nej, låter som du ej kommer undan nu. Kom på att kanske Cramo har till uthyrning annars. [citat]
hagv: Går det att få uppviket bakom läkten? Annars kanske det går att pilla in ett underbleck bakom panelen?
Tummenmittihand25: Tack för alla svar. Snickrade på träpanel på den gamla betongfasaden. Satte spikläkt och gjorde en luftspalt i mellan. Bör jag göra en innomhusmätning för radon menar ni?