Har precis köpt hus och behöver få till ordentlig mörkläggning i sovrummet eftersom det saknas idag.
Det stora problemet för mig är de översta fönsterna som jag egentligen skulle vilja sätta igen. Kan man bygga in de två fönsterna med regel och gips eller skall man bygga på panel utifrån. Har inte hittat någon solfilm som helt tar bort ljuset nämligen, kan man måla dem svarta på insidan? Många tankar och har inte kunskapen vad som är möjligt.
Blir det billigare att bara ta bort fönster och bygga vägg?

• Takfönster i ett vinklat sovrumstak med gröna gardiner nedanför, möjlig mörkläggningsutmaning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vinklad vy av en husvägg med stora fönster upp till taknocken under en klarblå himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L
Hej och välkommen!

Det där var en ovanlig variant, öppet upp i nock med ett stort fönsterparti hela vägen upp. Ser det likadant ut på andra gaveln?

Nej bara denna sidan. Denna delen av huset är nyare. Andra sidan är bara 2 vanliga fönster.

Åt vilket väderstreck, åt vilket håll är dessa jättefönster?

Och ett konkret svar på din fråga: Jag kan tänka mig att snabbt och billigt sätta upp en plywood/MDF-skiva cirka en decimeter innanför glasytorna. Häng upp enkelt i krokar/öglor i taket. Och måla skivan vit på utsidan, och kanske mörkare på insidan i en kulör som passar er smak.

En sån fräck feature bör du behålla tycker jag. Vad sägs om "teatergardiner"? Vänstra gardinen fästs med högra hörnet i plattaket där högra snedväggen börjar. Ovansidan skärs till så att den följer plattaket och vänstra snedväggen ner. Vice versa för högra gardinen (överlappet gör att glipor undviks).

Öppna gardinerna genom att fästa vänstra gardinerna nedre högra kanten i vänsterväggen, och tvärtom med högra gardinen i högerväggen. Kvällstid släpper du på dessa fästen.

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Jag har västerläge för detta jätte sovrummet. Gillar din idé med teatergardiner. Satt och spåna på gardinskenor för de övre fönsterna.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.