Tja har tänkt sätta isover fasadskiva på mitt hus!
Först riva panelen som sitter och där under sitter original panelen som jag tänkt sätta skivan emot.
Men enligt instruktionerna så ska man sätta vidpap mot gammlafasaden innan isolering sätts och inte på isoleringen.. är detta verkligen rätt och riktigt?

MVH
 
Casaloco
Det stämmer att vindpappen ska sitta innanför fasadskivan. Fasadskivan är en "tät" isolering så det blåser inte igenom så mycket och pappen sitter mer skyddad
 
åfan ja då får det väll bli så då :p

Vet du möjligtvis om det gör nått att gamla fasaden inte är helt jämn?
 
Skivorna är dessutom lite impregnerade så dom tål lite vatten. Det känns på lukten :)
Du ska väl sätta läkt utanpå isoleringen? Ska du skruva fast den så kanske du kan dra den lagomt mycket så att allt blir rakt?
 
Rickard.
Att sätta isolering utanpå en luftad panel känns inte så kostnadseffektivt, du bör montera den nya isoleringen direkt mot bef. Isolering.
 
  • Gilla
Pielstick
  • Laddar…
själva grejen med fasad skiva är ju jut för at sätta mot gammal fasad
 
Rickard.
F Filthee skrev:
själva grejen med fasad skiva är ju jut för at sätta mot gammal fasad
Njaa det håller jag inte alls med om.
https://www.isover.se/applications/traregelstomme-0

Skivan ska sitta på utsidan av stommen men inte utanpå någon gammal panel. Att sätta isolering utanpå en luftad panel är att kasta pengar i sjön då det släpps in kall luft i konstruktionen.
 
Rickard. Rickard.ag skrev:
Njaa det håller jag inte alls med om.
[länk]

Skivan ska sitta på utsidan av stommen men inte utanpå någon gammal panel. Att sätta isolering utanpå en luftad panel är att kasta pengar i sjön då det släpps in kall luft i konstruktionen.
hm Men borde inte vindpapen mot gamla panelen motverka det?

Huset jag har är ett element hus och den fasaden som är bakom min fjällpanel är liksom inget som går att riva
 
Rickard.
F Filthee skrev:
hm Men borde inte vindpapen mot gamla panelen motverka det?
Nu har jag antagit att det är en luftad träpanel och då är svaret nej. Stämmer det inte och bef. isoleringen ligger direkt mot panelen så ur isoleringsperspektiv så blir det såklart bättre.
Men jag är inte så säker på att det är smart att bygga in trä på det sättet i isolering, men jag kanske pratar i nattmössan.
 
nej alltså den panelen är inte luftad direkt bakom den är det spån
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.