V
VeronikaP: Jag funderar på om det är smart att måla en ytterdörr. Vårt hus är falurött med vita knutar. Dörren är av 70-80-tal, en brun vanlig ytterdörr med två fönster i. Vilken färg skulle vi måla den i? Blå, grön eller vit? Är det korkat att måla den? ???
0 svar · 2,9k läst
B
Bujanx: Yunik a.k.a. "Flügger B". Yunik ingår i flügger koncernen... men dom har smalare sortiment och billigare råvaror i vissa produkter därav det lägre priset. // Freddo
1 svar · 12,5k läst
B
Bujanx: Du behöver inte använda alkyd färg på fönster... Se bara till att det är en blocknings fri snickeri lackfärg. Ska man däremot måla på vintern är det förmodligen bättre med alkyden som inte kryper så som vatten lackfärgen gör på kalla fönster.
3 svar · 6,5k läst
N
naffats1: Du kan använda både och. Accent kan penslas på och då får du ett "kvastat" utseende eller rollas på då får du olika struktur beroende på vilken lugglängd på rollern du använder. Själv rollade jag på min och penslade sedan korsvis i den våta färgen för att få fram en "slammad" effekt. Kompisen penslade på accenten och fick ett ännu mer slammat utseende. Mycket tålig och
1 svar · 4,4k läst
C
Cocacola74: på clas ohlson finn det att köpa en skrapa som med "pinnar", den ska man ställa in om man har "dalar" som du har, sen om det är bra eller inte vet jag inte då jag inte har provat den själv....
1 svar · 4,0k läst
yonna
yonna: Helt riktigt! När jag köpte huset hade den tidigare ägaren (som bara hade huset något år för renovering) målat stuckaturtaken. Det såg jättefint ut när jag flyttade in. Han hade berättat för mig att kökstaket hade sänkts just pga att huset var inrökt och han inte kunde få det taket rent. Nå, inom något år återkom nikotinfärgen i stucktaken som stora, fula fläckar. Jag
5 svar · 6,0k läst
MathiasS
MathiasS: Jepp. Jag lägger olja på alla ändar, Alcros utomhusgrund, sedan täckande färg (Stugfärg i mitt fall). Måla gärna ett extra lager färg i ändarna. 80% av vattnet som en bräda tar upp tas upp i ändarna.
1 svar · 1,9k läst
B
Bert: Hej! Jag har lagat ett balkonggolv fläckvis, det är cementfärgat ej målat. Nu undrar jag urjag skall få det i samma nyans och jag vill inte måla. Hur skall man blanda göra med cement för att få det någorlunda bra?
0 svar · 1,6k läst
C
Chief_Ryback: Oljefärgen är just ifall det är limfärg sedan tidigare eller någon annan vattenlöslig färg, oljefärgen binder då det så det går att måla en vattenspädbar färg över. Limfärg är inte alltid det lättaste att få bort den har förmåga att inte lossna överallt, speciellt när den är övermålad med en annan färgtyp. Men går det att få bort allt utan för mycket slit är det
6 svar · 7,5k läst
C
Chief_Ryback: [citat] Målade ni med alkyd eller vattenbaserat? Alkyden gulnar av sig självt.
8 svar · 7,6k läst
Sven
Sven: Jag har målat fönsterinramning och knutar på en lekstuga med UUlas vita slamfärg (bruten med 5 gram grönjordspigment per liter färg) med gott resultat. Det har nu gått två år sedan målningen och det ser fortfarande fint ut. En intressant detalj med färgen var att den, enligt målningsbeskrivningen, var ommålningsbar först efter 1 år. Till "nbt" Håll dig till slamfärg om du kan och
7 svar · 4,4k läst
MathiasS
MathiasS: [citat] Japp, målarfärgen har ersatts av Beståfärgen - bra att den torkar snabbare. Jag har bara 2 liter kvar och dessa tänkte jag svabba på, därefter blir det den nya Beståfärgen istället.
8 svar · 5,1k läst
C
Cocacola74: köp inte, målade en veranda med färg köpt på rusta, idag har den flagnat och det är bara 5-6 år sedan, man kan även spåra mögel i den... Iofs kan dom ha bytt leverantör... lägger man ner tiden och slitet för att måla ett hus VILL man vara HELT säker på att det är en bra färg man målar med, och det får man om man håller sig till dom vanligaste färgleverantörerna... sen finns
1 svar · 8,5k läst
S
swede: [citat] Absolut rätt svar Swede
5 svar · 5,9k läst
M
Midas: Någon som hört dåligt om denna färg? Jämfört med TinovaVX så är det ju betydligt billigare (859kr för 10liter) och man slipper ju liksom med Tinova:n grundmålningen
0 svar · 5,5k läst
L
lawpan: Kan vara fukt under som gjort att väven har släppt, läcka?. Eller så har bara väggarna rört sig och slitit med sig väven under. Jag hade nog lånat ett mätverktyg för fukt för att kontrollera detta. Finns mätare för vårrum.
1 svar · 3,1k läst
S
seraphine: [citat] Jeg har malt min leilighet innvendig med 0005-Y20R (samme fargetone som du vurderer, men uten svart). Den har jo et skjær av farge i seg, men ikke SÅ mye, den er definitivt kremhvit. Hvilken retning fargen drar er helt avhengig av lyset. I rom med nordvendte vinduer (der lyset er kaldt) drar den mer mot gult, mens i rom med sørvendte vinduer (der lyset er varmere) drar den mer mot
21 svar · 21,7k läst
TummenMittI
TummenMittI: Det är inte omöjligt att Din färghandlare har rätt beträffande solens inverkan- åtminstone vad gäller plank. När det gäller timmer, och som i detta fall 6" timmer måste denna eventuella påverkan vara minimal. Bevisligen står ju timmerstugor lite varstans i landet såväl obedandlade som strykna med slamfärg sedan "urminnes" tider. En summering måste därför vara att: 1. Obehandlade
14 svar · 11,6k läst
T
trican: Trip Trap är ett danskt märke som har en färg som heter panelvit. Vi använde den på ett lackat gulnat trätak och det blev jättesnyggt, ser precis ut som ett laserat tak. Ingen slipning behövdes, endast tvätt. Fråga om det i färghandeln.
7 svar · 4,0k läst
F
Flygsteward: Samma vatten som åker runt. Ska prova ditt förslag, som ju kan hjälpa.
6 svar · 8,4k läst
A
Annas: Annika, Ett par grannar till mina svärföräldrar har målat olivgrönt - blir ruggigt snyggt. Vet ej om de har det överallt eller bara på träpanelen. Grunden är inte olivgrön, men någon mörk färg. Jag tycker deras hus är finast på gatan.... //anna
1 svar · 4,0k läst
F
Flygsteward: Grande tack!!! Danne :) :) :)
2 svar · 2,6k läst
B
byggimpert: Skulle spontant säga, allt i rött "därunder" inkl. stockar och sen vitt enbart på vindskivorna men det är inte lätt att säga utan en bild, kan du infoga en bild blir det nog lättare att tycka till :D //Christina. Edit: Beror kanske lite på hur "mörkt" röd nyans ni tänker använda, Nordsjö har en broschyr som heter "Våra hem" där finns en bild på en timrad stuga målad i rött med
1 svar · 2,7k läst
L
lawpan: Ta din tid som det tog att ta ner tapet, slipa och sätta upp i ett av rummet, dela den med tre och multiplicera med 600 kr. Då får du ca kostnad.
2 svar · 3,2k läst
B
Bujanx: Yo! För att metal ska rosta behövs syre och vatten. Varför använda en färg som är diffusions öppen och släpper in båda på ett tak. Var kommer den fukt ifrån som ska ventileras ut? Hmmm jag har inte hört talas om att det brukar vara nån nämnvärd fuktvandrig genom plåt. Linolje färg diff öppen!?!? Say wOOt!?.. Btw.. trevlig midsommar på er. //Freddo
2 svar · 2,2k läst
T
Tissen: Okej... Jag får kolla i färgbutiken... Tack för att jag fick svar!! Hälsningar Tissen
4 svar · 17,2k läst
V
Vilma: Fick fakturan på invändigt målerimaterial igår, så det kan jag svara på. Tapeter kostade totalt 7600+moms. Billigaste rullen 125:-, dyraste nästan 300:- (inkl moms men utan rabatt) och de flesta mitt emellan. Allt övrigt material invändigt (takfärg, färg till lister, väv, tapetlim, kvistlack, spackel, tejp mm mm) 13 000:- +moms. Totalt 25 800 inkl moms. Huset är ett 1 1/2 plans på
2 svar · 6,3k läst
K
kallvp: tack ;D
2 svar · 2,7k läst
K
2 svar · 2,7k läst
C
Chief_Ryback: [citat] Det gäller att ha rätt handlag och verktyg då blir det fint. En schablonpensel och ytterst lite färg på den, det är mycket bättre att stöppla flera ggr.
8 svar · 2,6k läst
A
andersbyggahus: Provade att skrapa, och får nog hålla med roli... :-[ Har ganska många extra pannor, så det blir kanske enklast att byta. Hade hoppats på att nån kunde rekommendera "mirakel-borttagare-för-målarfärg-på-takpannor medel" från TV-shop eller så :P
3 svar · 2,6k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.