10 726 läst ·
9 svar
11k läst
9 svar
Färgen "blöder" igenom :-(
Hej
Jag håller på att renovera gamla spegeldörrar som varit täckta med många lager färg+ masonit.
Jag hade gjort en av dem i princip trären nu mha varmluftspistol, skrapa osv. Den understa färgen var röd och hela dörren hade en svagt röd nyans även som trären.
Nu har jag grundmålat den med lösningsmedelsbaserad grundfärg + en strykning med lösningsmedelsbaserad lackfärg och dörren blir inte vit som jag önskade utan ..... rosa.
Den röda färgen tar sig snabbt upp i den vita och blandar sig.
Finns det några tips som jag kan ta till? Funderar på om det skulle hjälpa att ta till vattenlöslig lackfärg om det är lösningsmedlet som är problemet. Jag har ju ingen aning om vad det röda är för färg, den är ju nästan 100 år.
Tack och lov är det bara en enda dörr på en sida som har denna hemska röda färg, men det gör ju inte den sidan snyggare
>
Jag håller på att renovera gamla spegeldörrar som varit täckta med många lager färg+ masonit.
Jag hade gjort en av dem i princip trären nu mha varmluftspistol, skrapa osv. Den understa färgen var röd och hela dörren hade en svagt röd nyans även som trären.
Nu har jag grundmålat den med lösningsmedelsbaserad grundfärg + en strykning med lösningsmedelsbaserad lackfärg och dörren blir inte vit som jag önskade utan ..... rosa.
Den röda färgen tar sig snabbt upp i den vita och blandar sig.
Finns det några tips som jag kan ta till? Funderar på om det skulle hjälpa att ta till vattenlöslig lackfärg om det är lösningsmedlet som är problemet. Jag har ju ingen aning om vad det röda är för färg, den är ju nästan 100 år.
Tack och lov är det bara en enda dörr på en sida som har denna hemska röda färg, men det gör ju inte den sidan snyggare
Produkter som diskuteras: "skrapa färgen"
Färgskrapa Flexi Speedheater
Med 3 blad och hölster
499 kr inkl moms
Läs mer
Din dörr är med rätt stor säkerhet målad med en linoljefärg med pigment av någon Röd ockra eller dvs järnoxidhydrat.
Vågar inte säga 100% vad du skall göra men jag hade provat antingen stryka den sidan på dörren som du har problem med shellack och sedan grunda alt prova att grunda dörren med Norsjö Spärrvitt V som igentligen inte är någon snickerifärg men har bra förmåga att skapa ett skyddande skikt för det som ligger under så du slipper genomslag. Men jag lovar inte att det med 100% fungerar.
Länk ang färgen http://www.nordsjo.se/produkt.asp?Id=182#
Prova att rådfråga Nordsjö på den här länken för att se om dom kan hjälpa dig.
http://www.nordsjo.se/faq3.asp
Vågar inte säga 100% vad du skall göra men jag hade provat antingen stryka den sidan på dörren som du har problem med shellack och sedan grunda alt prova att grunda dörren med Norsjö Spärrvitt V som igentligen inte är någon snickerifärg men har bra förmåga att skapa ett skyddande skikt för det som ligger under så du slipper genomslag. Men jag lovar inte att det med 100% fungerar.
Länk ang färgen http://www.nordsjo.se/produkt.asp?Id=182#
http://www.nordsjo.se/faq3.asp
Jag skulle inte testa de moderna färgerna utan kontakta någon som verkligen kan detta med linoljefärg. Eftersom du har en gammal spegeldörr skall du helst gå på med samma färgsystem man då hade. Innebär naturligtvis mängder av lager tunn tunn färg - men resultatet blir definitivt bättre! Var glad för din gamla dörr och behandla den med den respekt den är värd! 
Kosso skrev:Din dörr är med rätt stor säkerhet målad med en linoljefärg med pigment av någon Röd ockra eller dvs järnoxidhydrat.
Länk ang färgen [länk]
[länk]
Tack för tipsen!
Jag har ställt frågan till Nordsjö, får se vad de säger.
Jag antar att shellacken skulle varit under grundfärgen och jag vet inte om orken räcker för att få den "trären" igen...
yonna skrev:Jag skulle inte testa de moderna färgerna utan kontakta någon som verkligen kan detta med linoljefärg. Eftersom du har en gammal spegeldörr skall du helst gå på med samma färgsystem man då hade. Innebär naturligtvis mängder av lager tunn tunn färg - men resultatet blir definitivt bättre! Var glad för din gamla dörr och behandla den med den respekt den är värd!![]()
Jag önskar att jag var sån entusiast, men huset i övrigt är så sönderrenoverat att jag väljer smidigaste vägen med lackfärg...
Brianna - jag har iofs full förståelse för ditt ställningstagande. Jag själv har ett oförstört gammalt hus som kanske nu säljs till någon som inte kommer att vårda huset med den respekt alla tidigare här har gjort. Alla husägare kan ju inte vara så hysteriskt intresserade som jag själv ... :-/
Nej, det hade varit skillnad om inte hela huset fullkomligt "förstörts" på 50-talet...
Det är från 1909 men det finns ingenting kvar mer än några dörrar på övervåningen.
De rev ut rubbet då och satte tretexskivor på väggarna, satte in vattenburen värme och skrotade kakelugnarna, bytte fönster osv.
På 80-talet satte de även mexitegel på kåken...
Så vi har nu inrett det i bästa (?) 2000-talsanda istället, så linoljefärgerna känns lite överkurs...
Skulle varit kul med ett oförstört hus...
Det är från 1909 men det finns ingenting kvar mer än några dörrar på övervåningen.
De rev ut rubbet då och satte tretexskivor på väggarna, satte in vattenburen värme och skrotade kakelugnarna, bytte fönster osv.
På 80-talet satte de även mexitegel på kåken...
Så vi har nu inrett det i bästa (?) 2000-talsanda istället, så linoljefärgerna känns lite överkurs...
Skulle varit kul med ett oförstört hus...
Hej
Har just varit på Granngården och de ringde och frågade Teknos om råd.
De sa att vattenbaserad hade varit ännu värre och att jag nog får testa många lager istället.
Nu gissar jag att det är bäst att vänta några dagar mellan strykningarna så att färgen får härda lite, inbillar mig att den släpper mindre då. Tiden mellan grundfärg och lackfärg igår var minsta rekommenderade, så imorgon är det dags för nästa strykning.
Idag roar jag mig med andra sidan som blir såååååå fin i jämförelse, där var det minsann inget rött som stör.
Har just varit på Granngården och de ringde och frågade Teknos om råd.
De sa att vattenbaserad hade varit ännu värre och att jag nog får testa många lager istället.
Nu gissar jag att det är bäst att vänta några dagar mellan strykningarna så att färgen får härda lite, inbillar mig att den släpper mindre då. Tiden mellan grundfärg och lackfärg igår var minsta rekommenderade, så imorgon är det dags för nästa strykning.
Idag roar jag mig med andra sidan som blir såååååå fin i jämförelse, där var det minsann inget rött som stör.
Kan ju göra en uppdatering på hur det blev... 
Efter en stykning med grundfärg och tre med lackfärgen går det bara att ana det röda. Där det tränger fram är i springor mellan olika partier i dörren där originalfärgen ligger och som jag inte kommer åt.
Nu är det lite skumt där dörren ska hänga så jag tror inte att det kommer märkas, annars får jag ta ner den och göra en stykning till så ska det nog vara borta sen.
Efter en stykning med grundfärg och tre med lackfärgen går det bara att ana det röda. Där det tränger fram är i springor mellan olika partier i dörren där originalfärgen ligger och som jag inte kommer åt.
Nu är det lite skumt där dörren ska hänga så jag tror inte att det kommer märkas, annars får jag ta ner den och göra en stykning till så ska det nog vara borta sen.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden