Självklart byter dom inte etikett det skulle vara alldeles för jobbigt men visst kan kvaliten skillja.
På Göfab i Göteborg eller fördetta Göfab "ett företag för hemma pulare" skall jag kanske säja såldes Göfabs egna färg den färgen kom från företaget Burken som var ett företag som tillverkade färg i Göteborg nu mera är dom uppköpta, men hur som helst.
Min kompis arbetade på Burken så därför vet jag vad det var för färg Göfab fick i sina burkar ibland fick dom första sortering och ibland kunde dom få andra sortering beroende på vad som fanns tillgängligt.
Allt tappades då på Göfabs egna burkar, inget ettiket byte här alltså.
Tror inte att det skulle vara sådan skillnad på rutiner på andra färg fabikanter, men visst det finns det säkert företag som beställer egen färg som är förstasortering varje gång men frågan vilka är det ?
Men att grunda en spackling med en billig färg är väl helt okej.
På Göfab i Göteborg eller fördetta Göfab "ett företag för hemma pulare" skall jag kanske säja såldes Göfabs egna färg den färgen kom från företaget Burken som var ett företag som tillverkade färg i Göteborg nu mera är dom uppköpta, men hur som helst.
Min kompis arbetade på Burken så därför vet jag vad det var för färg Göfab fick i sina burkar ibland fick dom första sortering och ibland kunde dom få andra sortering beroende på vad som fanns tillgängligt.
Allt tappades då på Göfabs egna burkar, inget ettiket byte här alltså.
Tror inte att det skulle vara sådan skillnad på rutiner på andra färg fabikanter, men visst det finns det säkert företag som beställer egen färg som är förstasortering varje gång men frågan vilka är det ?
Men att grunda en spackling med en billig färg är väl helt okej.
Jovisst, men det finns ju grundfärger från de stora tillverkarna de är lite billigare än färdigfärgen. I det stora hela handlar det inte om många kronor, för att kanske få lite bättre kvalitet på färg.Kosso skrev:
Jag har sett för många väggar där färgen krackelerar eller släpper.
Orsak: Ej målat av fackman och antagligen en färg köpt på Överskottsbolaget.
Ni pratar nästan bara om täckförmåga vid grundning, grundningen är inte till för att täcka, den är till för att skapa bra vidhäftning för färdigfärgen och mot underlaget.
*EDIT* Jag har visst skrivit ett snarlikt inlägg tidigare i tråden, så ni som läst det tidigare kan ha överseende med denna post
Ber om ursäkt där med grundfärgen då jag menar att man kan grunda en spackling med budgetfärg "om vi kan kalla det så för att göra det enklare" ex om man skall tapetsera dvs inte måla efteråt. :-*
För då är det precis som Pocke säger för att få ett lyckat resultat som dessutom håller så fungerar det i regel inte med budgetfärg.
(Jag har snöat in på mina tapeter här hemma håller på att renovera ber som hemsk mycket om ursäkt ;D )
Och det du skriver Pocke är vad jag försöker förklarar för dom andra. Så jag håller med dig 100%.
Men att budgetfärg oftast har sämre egenskaper kan man i 9av10 fall utgå ifrån på ett eller annat sätt.
Det är som allt annat här i världen man får vad man betalar för.
För då är det precis som Pocke säger för att få ett lyckat resultat som dessutom håller så fungerar det i regel inte med budgetfärg.
(Jag har snöat in på mina tapeter här hemma håller på att renovera ber som hemsk mycket om ursäkt ;D )
Och det du skriver Pocke är vad jag försöker förklarar för dom andra. Så jag håller med dig 100%.
Men att budgetfärg oftast har sämre egenskaper kan man i 9av10 fall utgå ifrån på ett eller annat sätt.
Det är som allt annat här i världen man får vad man betalar för.
Man får oftast vad man betalar för. Bra råvaror är dyrt och det är där man kan spara pengar. Dock blir inte slutprodukten lika bra. Sedan får man väga in förmågan att ge bra information till dig som kund samt tala om för dig hur du ska gå tillväga för att få ett bra resultat. Där har du en stor skillnad om du köper färg på Rusta, Byggmax, ÖB eller stormarknader. Där finns ingen personal som kan något och några goda råd kan du oftast glömma. Hur värderar man sådant? Gå till en riktig färgaffär och hoppas på att de har personal som är kunnig och kanske jobbat som målare. De vet vad de pratar om.
Man bör vara observant på följande detaljer:
1) P.g.a ökade miljökrav har färgen försämrats
rätt avsevärt de senaste åren. Bl. a. har
rötskyddsmedel tagits bort, vilket kan leda till
svåra "utslag" redan efter kort tid, om underlaget
har större fuktupptagning i övrigt.
Som rötskydd finns enbart kopparsulfat "Grön"
cuprinol, kvar i handeln idag. Även denna är
begränsad och måste strykas(doppas) flera ggr.
Sedan blymönja försvunnit finns enbart zinkfosfat
att tillgå för privatpersoner. Denna produkt kräver
mycket "rent" underlag, dvs rosten måste bort!
samt täckfärg måste appliceras mycket snart över
en rostskyddsprimer!
2) Färgproduktionen kontrolleras av några få aktörer
på marknaden, där Colorex (Scala) är en av få
svenska tillv. som säljer bl. a genom Rusta etc.
1) P.g.a ökade miljökrav har färgen försämrats
rätt avsevärt de senaste åren. Bl. a. har
rötskyddsmedel tagits bort, vilket kan leda till
svåra "utslag" redan efter kort tid, om underlaget
har större fuktupptagning i övrigt.
Som rötskydd finns enbart kopparsulfat "Grön"
cuprinol, kvar i handeln idag. Även denna är
begränsad och måste strykas(doppas) flera ggr.
Sedan blymönja försvunnit finns enbart zinkfosfat
att tillgå för privatpersoner. Denna produkt kräver
mycket "rent" underlag, dvs rosten måste bort!
samt täckfärg måste appliceras mycket snart över
en rostskyddsprimer!
2) Färgproduktionen kontrolleras av några få aktörer
på marknaden, där Colorex (Scala) är en av få
svenska tillv. som säljer bl. a genom Rusta etc.
Ja, det går ju att tvätta bort. Det finns till och med dunkar med Tvättmedel = KEMIKALIER att köpa i handeln. Kemikalier som påstås vara MILJÖVÄNLIGA lika som färgen med påväxt ???.Pocke skrev:
Vill man inte skura norra gaveln varje vår balanserandes på en 8m stege så får man måla den svart
Nej tack för alla miljövänliga färger som inte tål den miljö dom är utsatta för :-/
gaia i en putsad hus
Hejsan!
Jag har under några år flitigt provat lite olika färger från diverse butiker och uppriktigt är jag inte speciellt imponerad av ex.vis Alcro - Beckers. Visst finns det billiga vita jätteburkar för en hundring men om man lämnar bottenskiktet och tar Rustas färg som ett exempel har även de olika nivåer. Fick tag i en kille hos dem som kunde svara en hel del på mina frågor och för att vara extra säker tog jag både deras "dyraste" vita väggfärg samt mellanprisläget som han själv förordade.
För övrigt berättade han att de hade en hel del målare som handlade hos dem! Gjorde diverse grund samt slutstrykningar för att testa skillnaden och ärligt, vi märker i princip ingen skillnad.
Han berättade också att det finns endast en handfull tillverkare i Sverige på färg. (Jag jag ringt några och frågat om kvaliteer och sånt och det verkar som att de inte kan göra olika typer av färg. De kör sitt koncept och sedan märks burkarna med resp kedjas namn. Det skulle helt enkelt inte löna sig att ställa om maskinerna typ Rusta-jättemycket vatten, lite pigment. Dyra butiken mycket pigment - lite vatten, efter vad jag förstod.) Nu efter en lång sommar och helrenovering av ett jättehus kan jag bara säga att vi är helnöjda. Däremot ville yngsta sonen prompt ha rubinrött i sitt rum och då var vi tvungna att åka till "fina" butiken och bryta fram den (Beckers färg). Efter 3 lager färg och fortfarande helt flammigt resultat med dåligt täckning trots samma grundmålning som de andra rummen i huset, var jag så förb... att det var tur att det var söndag och jag inte kunde ringa Beckers huvudkontor och läsa lusen av dem. Vilken skitfärg rent ut sagt. Nästan dubbelt så dyr som ex.vis Rustas väggfärg och sen täckte den så ynkligt.
Ett annat tips är ICA Maxis färg! Ja, ni läste rätt. I Haninge i Stockholm har det ett märke som är min absoluta favorit när det gäller oljefärg ute/inne.
Exempel. Vi målade vår stora altan för 3 år sedan med Curpinols relativt dyra dalablå färg. Stort underarbete lades ner och virket hade fått sätta sig ett år för att salterna skulle gå ur osv. Efter 2 år var färgen så trasig och flagig att det bara var att skrapa ner alltihop igen. Det tog många timmar. Istället valde jag då Maxis färg (Sverigetillverkad den också.) och vilken skillnad! Lättstruken, täckte mycket bättre och höll mycket mycket bättre än den dyra Cuprinolfärgen. Så vi provade vit oljefärg också då vi var så nöjda. Återstår att se hur många år det tar innan den ev gulnar.
Slutligen sökte jag i somras bra rödfärg till vårt nya hus slitna panel. Hittade då en lokal målare som jag diskuterade rödfärg med eftersom han målade så många gårdar med det under varma årstiden. Berättade då om min väninnas otur med jättedåligt vattning rödfärg från Jula och han sa att för att få Falu koppargruvas märke på den måste den innehålla en viss mängd pigment etc och därför sa även han att jag lungt kunde välja en märkt hink typ 12 kg för runt 120-129:-. Om den är märkt och ändå inte fyller kraven ska man självklart reklamera i sedvanlig ordning.
Själv använde han sådan färg alltid! Jag köpte färgen för 120:- av honom och kan bara konstatera att den var härlig att jobba med. Lättstruken, väl täckande trots mycket trött panel och fin färg när den torkat.
Däremot skulle jag inte köpa billiga tapeter eftersom där märks prisskillnaden mycket tydlig i kvalitén.
Vi tänker i alla fall fortsätta med ICAs resp Rustas färg och får pengar över till dyra tapeter!
Ha det gott.
Caroline
Jag har under några år flitigt provat lite olika färger från diverse butiker och uppriktigt är jag inte speciellt imponerad av ex.vis Alcro - Beckers. Visst finns det billiga vita jätteburkar för en hundring men om man lämnar bottenskiktet och tar Rustas färg som ett exempel har även de olika nivåer. Fick tag i en kille hos dem som kunde svara en hel del på mina frågor och för att vara extra säker tog jag både deras "dyraste" vita väggfärg samt mellanprisläget som han själv förordade.
För övrigt berättade han att de hade en hel del målare som handlade hos dem! Gjorde diverse grund samt slutstrykningar för att testa skillnaden och ärligt, vi märker i princip ingen skillnad.
Han berättade också att det finns endast en handfull tillverkare i Sverige på färg. (Jag jag ringt några och frågat om kvaliteer och sånt och det verkar som att de inte kan göra olika typer av färg. De kör sitt koncept och sedan märks burkarna med resp kedjas namn. Det skulle helt enkelt inte löna sig att ställa om maskinerna typ Rusta-jättemycket vatten, lite pigment. Dyra butiken mycket pigment - lite vatten, efter vad jag förstod.) Nu efter en lång sommar och helrenovering av ett jättehus kan jag bara säga att vi är helnöjda. Däremot ville yngsta sonen prompt ha rubinrött i sitt rum och då var vi tvungna att åka till "fina" butiken och bryta fram den (Beckers färg). Efter 3 lager färg och fortfarande helt flammigt resultat med dåligt täckning trots samma grundmålning som de andra rummen i huset, var jag så förb... att det var tur att det var söndag och jag inte kunde ringa Beckers huvudkontor och läsa lusen av dem. Vilken skitfärg rent ut sagt. Nästan dubbelt så dyr som ex.vis Rustas väggfärg och sen täckte den så ynkligt.
Ett annat tips är ICA Maxis färg! Ja, ni läste rätt. I Haninge i Stockholm har det ett märke som är min absoluta favorit när det gäller oljefärg ute/inne.
Exempel. Vi målade vår stora altan för 3 år sedan med Curpinols relativt dyra dalablå färg. Stort underarbete lades ner och virket hade fått sätta sig ett år för att salterna skulle gå ur osv. Efter 2 år var färgen så trasig och flagig att det bara var att skrapa ner alltihop igen. Det tog många timmar. Istället valde jag då Maxis färg (Sverigetillverkad den också.) och vilken skillnad! Lättstruken, täckte mycket bättre och höll mycket mycket bättre än den dyra Cuprinolfärgen. Så vi provade vit oljefärg också då vi var så nöjda. Återstår att se hur många år det tar innan den ev gulnar.
Slutligen sökte jag i somras bra rödfärg till vårt nya hus slitna panel. Hittade då en lokal målare som jag diskuterade rödfärg med eftersom han målade så många gårdar med det under varma årstiden. Berättade då om min väninnas otur med jättedåligt vattning rödfärg från Jula och han sa att för att få Falu koppargruvas märke på den måste den innehålla en viss mängd pigment etc och därför sa även han att jag lungt kunde välja en märkt hink typ 12 kg för runt 120-129:-. Om den är märkt och ändå inte fyller kraven ska man självklart reklamera i sedvanlig ordning.
Själv använde han sådan färg alltid! Jag köpte färgen för 120:- av honom och kan bara konstatera att den var härlig att jobba med. Lättstruken, väl täckande trots mycket trött panel och fin färg när den torkat.
Däremot skulle jag inte köpa billiga tapeter eftersom där märks prisskillnaden mycket tydlig i kvalitén.
Vi tänker i alla fall fortsätta med ICAs resp Rustas färg och får pengar över till dyra tapeter!
Ha det gott.
Caroline
Hej!
Vet inte säkert om Ashleys kvalité. Vet att de anses som rätt ordinära i England och där är de inte speciellt dyra heller. Från början var ju deras idé att även "vanligt" folk skulle få råd med roliga mönster mm som var kordinerade med tyger och annat. Nuförtiden är de rätt dyra i Sverige, men har verkligen fina mönster.
Vi har valt en del från Epok serien och man känner direkt att kvalitén är tjockare och de blir inte så sladdriga när man stryker på limmet och sen ska hänga dem. Tyvärr har mönsterutbudet minskat på senare år då fok väljer billigare varianter.
Ja, ja så är det.
Till foder mm utomhus ska vi försöka oss på att blanda egen linoljefärg eftersom vi bor nästan granne med Närke lin som gör högkvalitélinolja. Verkligen spännande och faktiskt ganska lätt! Så imorgon bär det av till Ovolin för att köpa pigment till oljan.
MVH
Caroline
Vet inte säkert om Ashleys kvalité. Vet att de anses som rätt ordinära i England och där är de inte speciellt dyra heller. Från början var ju deras idé att även "vanligt" folk skulle få råd med roliga mönster mm som var kordinerade med tyger och annat. Nuförtiden är de rätt dyra i Sverige, men har verkligen fina mönster.
Vi har valt en del från Epok serien och man känner direkt att kvalitén är tjockare och de blir inte så sladdriga när man stryker på limmet och sen ska hänga dem. Tyvärr har mönsterutbudet minskat på senare år då fok väljer billigare varianter.
Ja, ja så är det.
Till foder mm utomhus ska vi försöka oss på att blanda egen linoljefärg eftersom vi bor nästan granne med Närke lin som gör högkvalitélinolja. Verkligen spännande och faktiskt ganska lätt! Så imorgon bär det av till Ovolin för att köpa pigment till oljan.
MVH
Caroline
Har, i vårt förra hus, tapetserat mina barns rum med en tapet från Laura Ashley och den var jättebra, blev fina skarvar och tålde en hel del avtorkning trots att det inte var ngn. särskild "barntapet".Nithin skrev:
Valde till detta hus en tapet från svenska Sandbergs till barnens rum, det var den dyraste tapeten i hela huset, jaja...... jag vet, helt :
Fast det var då otroligt mycket enklare att få, i det närmaste "proffsresultat" med Borosan´s billigtapeter.
//Christina.
Borosan och Decorama är de i särklass enklaste tapeterna att hänga, det är även ett plus att de 11,20m.byggimpert skrev:
Tyvärr är inte designen på de tapeterna så kul, men det kanske är en yrkesskada när man hänger 6-800 rullar om året.
Påtal om tapeter så har jag ett tips till alla ni "hemmatapetserare", klister, man kan nästan aldrig få för mycket klister. Jag lägger nog ner 20% av min arbetstid till att riva, tvätta och bredspackla tapet efter hemmatapetsering.
Men samtidigt skulle alla kunna måla och tapetsera så skulle jag vara arbetslös.
Klicka här för att svara