Hej!
Läste att risken för astma ökar med 60% för de barn som sover i nymålade rum.

Är det någon som vet vad som räknas som "nymålat"? (Hur länge?)

Vi målar väggar och tak med vattenbaserad färg och fönster med lackfärg.

Tack
/Peter

Håller på att renovera hemma, ska måla tak & väggar i ett rum samt lite lister.

Vi har några bekanta där de ena dottern jobbar på BB och den andra jobbar på avdelningen för tidigt födda. De sade att man absolut inte ska utsätta småbarn för färg  :-/

Jag tänker köra iväg frugan och vår 3 veckor gamla son till svärföräldrarna medans jag målar. Tur att det är sommar iaf så att man kan ha fullt korsdrag efteråt  :)

/Fredrik

Nånstans har jag läst att upp till 30 dagar efter strykning med vattenbaserat så avger den så mycket att astma- och allergiförbundet inte rekommenderar att barn sover där...
Jag har nu 31 dagar kvar till beräknad förlossning och det börjar nog bli dags att måla snart.... :o

Jag läste när jag var gravid för två år sedan att ska man måla så ska man måla innan man är gravid och sedan får barnet inte vistas i nymålat rum innan de är tre år. Ett nymålat rum ska vädras och först efter jättelänge (kommer inte ihåg hur länge men jag tyckte det var jättelänge) fick barnet sovaa där. Jag läste det i vi föräldrar av någon expert.

Jag vill inte låta pessimistisk. Men nu när jag fick veta att mjukgörare i plast inte heller är bra för barn, sambandet mellan räkning och allergi var tydligen mindre än mjukgöraren.

Man skall vara försiktig, själv står jag inför dilemmat att jag precist lagt in en ny våtrumsmatta i badrummet. Istället föra att ta bort en gammal plastmatta i hallen till förmån till klickgolv. Sedan har jag inte heller hunnit med att måla vardagsrummet än, men där kan jag undvika att vistas med den nyfödda den första månaden.

Det är så mycket som basuneras ut som farligt och det blir mer å mer farligt mer och längre å längre. Vad skall man göra ?

• Gilla
Ellie93
  • Laddar…
charta77 skrev:
Det är så mycket som basuneras ut som farligt och det blir mer å mer farligt mer och längre å längre. Vad skall man göra ?
Gå efter svaret i länken högre upp i tråden till "Vi Föräldrar´s frågespalt" och använd sen ditt sunda förnuft, luktar det -> låt barnet vistas på annat ställe, följ de rekomendationer som finns ang. torkning och ventilation, måla på sommaren då du kan vädra ordentligt och undvik isf. att måla just det rum som spädbarnet vistas sovande i kanske uppemot 14-16 timmar/dygn.
Kom också ihåg att de riskökningtal man pratar om är väldigt små och hela livet är ett enda stort riskmoment.

Alla dessa forsknings/larm rapporter bör läsas med en stor portion sunt förnuft och mycken kritisk granskning för väldigt många av dem kan man läsa som "f-n läser bibeln".
Vad man än undersöker, så hittar man alltid "bifynd" som talar för eller mot än det ena, än det andra, undersöker man huruvida "kaffe" ökar risken för cancer så kan man ge sig den på att det finns nån liten passus om att tex. tomater eller morötter ser ut att minska den ev. risken, sen börjar folk vräka i sig tomater eller morötter för att sen en tid senare få läsa att just överkonsumtion av tomater och morötter, särskilt i kombination ::) ger samma eller större riskökning än "normalt kaffedrickande" ;) Lagom är bäst
Tänk bara på den enorma apparat som drogs igång för ngr. år sedan ang. farligheten i att äta chips. pommes frites, rågbröd mm.

//Christina.

*EDIT* Vet inte om detta uppfattas som den "tröst" det var menat som :-/  :), vi är ju alla är ju så infernaliskt känsliga med våra barn och när det gäller dem så tenderar ju hela ens vanliga dos av sunt förnuft att pysa all världens väg (fråga mig ;)), för man vill ju till varje pris skydda dem från ALLT som kan tänkas farligt hur låg sannolikheten än är och ffa. är man ju expert på att klandra sig själv och "söka felgrepp" både i nutid och bakåt, om det skulle visa sig att nån sjukdom eller annat ev. inträffar, om än sannolikheten för att den ev. astman i framtiden skulle bero på att man målade ett rum när de var små, är i princip obefintlig så vill man ju gardera sig iaf. Men det är så svårt och gör livet så besvärligt att försöka gardera sig mot alla risker så man får helt enkelt försöka göra en egen personlig "riskanalys" (när inte klara och koncisa rekommendationer finns för exakt hur man ska bete sig i en enskild fråga) och den kan ju mycket väl utmynna i att man helt enkelt, för sin egen sinnesfrids skull, väljer att inte måla alls innan barnen är 3år el. mer, och det är ju rätt för den som tar det beslutet.
Sen tror jag iof. att man ska försöka att inte vara så otroligt sträng mot sig själv som förälder, de flesta föräldrar skulle ta ner månen åt sina barn om de kunde och gör så gott de förmår.

• Gilla
jenny_e
  • Laddar…
Visst finns det mycket som är farligt och visst vill vi hålla våra små telningar från gifter men ibland blir antakel larmrapportet bara för mycket; smör är bra ena veckan och nästa vecka får an tarmcancer av just det; smör!

Bilad stockstuga. tätad med lin och med mossa på taket är väl nästa steg. I alla fall för kärringen på Vivo idag som stormade förbi hela kön av trötta småbarnsförädrar gastande om att här finns så många mobiltelefoner att jag inte kan stå i kö, jag kommer att dö! Hon skyndade sig att langa upp en 50-lapp och sa att alla i kön minsann skall ha dåligt samvete för att de har mobiltelefon.... kände för att ryta åt henne att veta hut och kalla henne för det hon var men just det; jag var en utmattad trebarnspappa... ;)

/Fredrik

Ännu mera off-topic: Hur många av er använder "lätta" produkter (typ Dessing, RisiFrutti etc). Har ni tänkt på vilka mängder E407 ni petar i er och era barn? ;)

egen planering då buse#2 dimper ner i oktober är att måla vrummet klart en månad innan...

samma sak med buse#1 som fick vänta i 2månader innan hon fick flytta in i sitt rum (sova) som målats...

försöker hålla på rekommendationer, inte alltid så lätt... men kan man så bör man ju vänta...

gäller inte samma sak om man tapetserat? har för mig att limmet också är "onyttigt"

Tapetlimmet är antagligen mindre onyttigt än färg.

Tack allihopa för svaren. Det verkar dock som om ingen riktigt har koll på detta. Har kommit fram till att köra med "allergifärg" och vänta 4v innan inflytt!

(Tycker att det är trist att få kommentarer som: "Det finns annat som är farligare...." Det må väl vara upp till var och en att avgöra vad man tycker är viktigt!?!)

Tack och hej

PeterK skrev:
Tack allihopa för svaren. Det verkar dock som om ingen riktigt har koll på detta. Har kommit fram till att köra med "allergifärg" och vänta 4v innan inflytt!

(Tycker att det är trist att få kommentarer som: "Det finns annat som är farligare...." Det må väl vara upp till var och en att avgöra vad man tycker är viktigt!?!)

Tack och hej

Visst finns det alltid saker som är farliga vad man än det man redan tar/gör och i vilket sammanhang det är. Det är ändock en diskussion och den kan man ta mycket lära av om man följer den, men om man redan bestämt, eller funderat på, att vänta en viss tid så får man göra det. Sedan är det nog ingen annan en riktigt insatt person som kan ge ett svar på detta. 60% som du skrev vad är det 60 % på, rör det sig om en riskökning för att få astma från 1% till 1.6%, eller 10 till 16 % o.s.v. ?

Jag skulle inte våga säga säkert att det är si och så, men man skall vara medveten om också att det finns andra risker som man dagligen utsätts för inom samma område. Det är alltid en personlig avvägning vad man skall göra och ens eget ansvar. Då med kanske med tips, råd och lite annat man kan få genom att fråga andra. För min del så har vi haft det nynålat i ett år nu.

Sedan har du faktiskt också fått svar som ger dig ett positivt svar i din tanke att låta inflyttningen vänta.

Min inställning till de ständiga larmrapporter som alltid kommer ang. barn och vad som är farligt är att försöka ta reda på så mycket som möjligt men sedan använda det sunda förnuftet. Jag har hört att man inte ska låta spädisar sova i rum som är målade det senaste året. Ok har man möjlighet att vänta med omålningen eller tidigarelägga den kan väl göra det men annars får man väl måla ändå och hoppas på det bästa. Det finns ju aldrig några enkla samband när det gäller astma. När jag fick mitt första barn -97 blev man nästan skinnflådd på BVC om man hade hund (och vi hade skamligt nog inte bara en utan TVÅ hundar). Nu när det sista kom -03 hade nya rön framkommit som sa att om inte föräldrarna var allergiska så var det bara bra att utsätta barnet för så mycket allergener som möjligt så det var bara bra att ha en hund men ännu bättre med två hundar (tyvärr hade en av våra jyckar vid det laget dött). Det är lättare sagt än gjort men som förälder måste man våga lyssna på sin ire röst som oftast talar om för en vad som är bäst för sitt barn (själv målade jag nygravid om en lekstuga i 30 graders värme inget jag rekommenderar men det blev folk av den lille mannen med...)

Dags att börja nytt religionskrig.. ;-)

Skulle nog akta mig för att måla med äggoljetempera också, speciellt nu när det börjar bli mörkare och kallare.

http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=Farg;action=display;num=1046119893

Jag har inget emot äggoljetempera - vill gärna ha det själv nån annan gång...

Målade vardagsrummet med Alcro milltex. Råkade se att den är godkänd av astma och allergiförbundet - efter en månads torktid. :-/

/FW

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.